Jag skulle börja betänka sättet du ger gas på..
Om släppet kom tvärt, och inte föranleddes av en längre sladd, så är det mest sannolikt så att du gasar för sent och för hårt. Mängden effekt du kan trycka ur vid en given punkt är inte konstant, utan beror dels på däck, temp, fjädring, hur du sitter osv.. Men det du mest kan påverka är HUR du ger på gas. Rullar du successivt på gas så kommer du genom ett mjukt påslag kunna ha ganska mkt (Z) effekt i backen vid punkt X. Om du rullar fram till punkt X och pangar på (Z) effekt så kommer det släppa direkt. Anledningen är att påslaget påverkar fjädring och viktförskjutning etc i hojen.
Så istället för att försöka gasa hårdare i utgången, jobba med ingångshastigheten och att rulla på gas försiktigt från en tidigare punkt. Gör du det rätt så kommer också släppen att kännas helt annorlunda.
Jag har sett exempel på folk som kör 10 sekunder långsammare än medeltempo i Rookie som highsidar, rena förarfel och taskig högerhand. För de där det går riktigt fort så kasar det lite och var o varannan kurva, men på ett helt annat sätt.
Sen har Henrik en poäng ovan och det är däcken (trots allt), vissa däck är mer benägna att kasa innan det är kört, medan andra känns bergsstadiga tills man äter asfalt.
Sen är det kort sagt så att OM du kan gasa hårt mitt i kurvan, då går det för långsamt.. Jobba på det istället
-------------------
Å tredje sidan är ditt däck inte riktigt byggt för banåka, så det är mkt möjligt att det brann upp lite och blev halt därför.. Men det borde du eller nån med vana kunna se på däcket även nu i efterhand i så fall. Nu var det länge sen jag åkte den typen av däck, men min erfarenhet (som jag minns den) är att det redan varvet innan börjar kännas som allt blir lite diffust i feedbacken, däcken känns liksom geggiga snarare än hala.. typ.
Har du film på det så lyssna NOGA efter ditt gaspåslag, hör du att mackar på för aggressivt (snabbt påslag) så har du med 98% säkerhet svaret där.
Är du lite ny på bana (vilket däcksvalet skvallrar om) så är det mest sannolikt att du körde rätt långsamt i kurvan, var rädd för att ge gas, och så fort du åter kände dig trygg med nedläggningsvinkeln så kom all gas på en gång. Du är i så fall inte den första, och med all säkerhet inte den sista som gjort den missen.
Om släppet kom tvärt, och inte föranleddes av en längre sladd, så är det mest sannolikt så att du gasar för sent och för hårt. Mängden effekt du kan trycka ur vid en given punkt är inte konstant, utan beror dels på däck, temp, fjädring, hur du sitter osv.. Men det du mest kan påverka är HUR du ger på gas. Rullar du successivt på gas så kommer du genom ett mjukt påslag kunna ha ganska mkt (Z) effekt i backen vid punkt X. Om du rullar fram till punkt X och pangar på (Z) effekt så kommer det släppa direkt. Anledningen är att påslaget påverkar fjädring och viktförskjutning etc i hojen.
Så istället för att försöka gasa hårdare i utgången, jobba med ingångshastigheten och att rulla på gas försiktigt från en tidigare punkt. Gör du det rätt så kommer också släppen att kännas helt annorlunda.
Jag har sett exempel på folk som kör 10 sekunder långsammare än medeltempo i Rookie som highsidar, rena förarfel och taskig högerhand. För de där det går riktigt fort så kasar det lite och var o varannan kurva, men på ett helt annat sätt.
Sen har Henrik en poäng ovan och det är däcken (trots allt), vissa däck är mer benägna att kasa innan det är kört, medan andra känns bergsstadiga tills man äter asfalt.
Sen är det kort sagt så att OM du kan gasa hårt mitt i kurvan, då går det för långsamt.. Jobba på det istället

-------------------
Å tredje sidan är ditt däck inte riktigt byggt för banåka, så det är mkt möjligt att det brann upp lite och blev halt därför.. Men det borde du eller nån med vana kunna se på däcket även nu i efterhand i så fall. Nu var det länge sen jag åkte den typen av däck, men min erfarenhet (som jag minns den) är att det redan varvet innan börjar kännas som allt blir lite diffust i feedbacken, däcken känns liksom geggiga snarare än hala.. typ.
Har du film på det så lyssna NOGA efter ditt gaspåslag, hör du att mackar på för aggressivt (snabbt påslag) så har du med 98% säkerhet svaret där.
Är du lite ny på bana (vilket däcksvalet skvallrar om) så är det mest sannolikt att du körde rätt långsamt i kurvan, var rädd för att ge gas, och så fort du åter kände dig trygg med nedläggningsvinkeln så kom all gas på en gång. Du är i så fall inte den första, och med all säkerhet inte den sista som gjort den missen.