Varför har så många gått på myten om twinnar och vrid?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Ja, varför? Hade senast idag en kille som tyckte att jag borde skaffa en Ducati istället för en R1:a. Han hade en 900SS och om jag köpte en sådan så skulle jag minsann få "ett helt annat vrid över hela registret". Efter att ha kollat upp en sådan hoj kan man konstatera att den inte har en suck någonstans i registret. Många verkar ha gått på myten om twinnens överlägsna vrid, när det i många fall faktiskt är så att radfyran har lika bra vrid till och med om vi jämför samma cylindervolym. En 900-twin mot en 1000cc radfyra. Jo tjena...

Hade man inte stått i butik så hade jag kanske tagit den diskussionen, men kunden har ju alltid rätt. :gnissla
 
En twin levererar ganska behagligt, för touring skulle en twin vara fint..När man provkör lite effektsvagare twin(130hk el lägre) så är det lätt att köra i varvstoppet iaf för mig som är mest van vid högvarvig inlinefour.., för att den har leverat max vid lägre varv, men inte fan kände man av det då inte:va. Tycker min hoj så så vridstark vid 90-100på högsta växeln vid ex omkörning så jag saknar inte att sakna 2 cylindrar..

Måste dock vidhålla att fortfarande är Ducce 1098 det hårigast jag kört, nya litersmaskiner känns inget märkvärdigt i jämförelse.. jävlar vad den matar på i effekt HELA vägen, brutalt och tuffa bromsar..med en sån är jag villig att avstå högvarvig 4:a:tummenupp
 
Last edited:
Men twinnar går väl bättre på lägre varv? Eller..?
Nej, verkligen inte. Effektkurvan ligger dock vid något lägre varvtal än motsvarande 4:a, men inte extremt långt ner om man inte tittar på långslagiga saker som customhojar med tokiga kubiktal. Men hur mycket effekt utvecklar de motorerna... ;)

Min twin bör man inte köra under 3000 rpm med annat än möjligen jämn gas, pådrag är inte behagligt därifrån. Skillnaden mot en 4:a är dock att den levererar kraft ganska omgående när jag vrider på gasen, den behöver inte ta sig från 3 till 8 tusen innan den reagerar.
 
Du måste ju jämföra siffrorna, inte hur det "känns" när du åker..
Ligger du på 13000rpm med en 1000cc sporthoj så har ju även den bra "vrid"..

effekt vid givna rpm är det ju som gäller om du är ute efter vilken som faktiskt har bäst vrid.
 
Efter sex år med twin och numera en radfyra så kan jag bara säga att twin suger getpung.
Trots detta vill jag någon gång i framtiden ha en skön rasslig Ducce i min ägo :yoparty
 
det händer ju lite mer med en twin på låga varv. Jag är mest van att köra twinnar så när jag skaffade en fyra så vart jag lite förvånad att man var tvungen att varva så förbannat... men det är ju en vanesak och nu är det mest roligt... men nästa hoj blir nog twin igen
 
Jag "tror" att V-twins funkar bäst på de mindre kubiksvolymerna, 600-klass och neråt.

Själv har jag bara kört V-twins än så länge - blir nog något annat när jag får A ist för A-begränsad.

Dock så låter V-twins underbart! :)
 
Sen finns ju myten att det är mycket högre komp i twinnar också, när det i själva verket i princip alltid är lägre komp i dom. Däremot är det ju större mängd luft som ska mosas ihop varje gång, dvs kan dom upplevas som att dom har högre komp.
 
Att jämföra en 900ss-motor med en R1 är ju inte så lyckat, 900-motorn är luftkyld med två ventiler per cylinder. Skall man jämföra med R1 så är det ju snarare 4v-motorerna som ligger närmast.
 
En Ducati 900 SlätSkrev är kanske inte rätta hojen att jämföra med en R1. Men jag vet ett par liter twins som garanterat har ett fint register i hela kurvan med ett sjuhelvetes bottenvrid. :D
 
Nyreggad junior tänkte jag när jag såg rubriken:näsblod


Tillverkare av V-tvins tenderar att konstruera en motor som ger högsta effekt vid något lägre varv än tex radfyra.

I verkligheten är skillnaden ofta större.

Och nu några väl valda klyschor....

"Hästkrafter är toppfart, vridmoment är accerelation"

"Hästkrafterna avgör hur snabbt du träffar väggen, vridmomentet avgör hur långt du tar med dig väggen i kraschen"

Dock ganska sant.
 
- Jag röstar på en V4a...den har både vrid och effekt i hela varvtalet :tummenupp Ljudet skall vi inte snacka om...känns som öronhåret vill krulla sig redan innan man startat...:jisses:rock
 
Nyreggad junior tänkte jag när jag såg rubriken:näsblod


Tillverkare av V-tvins tenderar att konstruera en motor som ger högsta effekt vid något lägre varv än tex radfyra.

I verkligheten är skillnaden ofta större.

Och nu några väl valda klyschor....

"Hästkrafter är toppfart, vridmoment är accerelation"

"Hästkrafterna avgör hur snabbt du träffar väggen, vridmomentet avgör hur långt du tar med dig väggen i kraschen"

Dock ganska sant.
Fast dom där klyschorna är ju inte applicerbara på twinnar där bara dom rörliga delarna i motorn väger som hela motorn på en sporthoj ;) Varvvillighet är väl inget vidare slagkraftigt ord i marknadsföringen kanske... :hihi
 
Vridmomentet är väl helt beroende på slagvolymen, då givetvis att motorn är av en hyfsat bra konstruktion. Sedan kan givetvis momentkurvan flyttas i varvtalsregistret beroende på vilka kammar m.m. man använder. Varje cylinder har ju inte en aning om hur många andra cylindrar det sitter brevid eller åt vilket håll de pekar :)
Toppeffekten är ju sedan en funktion av vridmoment och maxvarv, så för bra effekt skall vridmomentstoppen helst ligga vid ett högt varvtal, men då blir det kanske inte så lättkörd maskin.
Själv har jag en hoj med riktigt stor slagvolym (1670cc) och därmed ordentligt vrid (150Nm). Toppeffekten (90hp) blir däremot lidande av att toppvarvet ligger på 5500rpm :yoparty
 
Rent praktiskt tycker jag min twin passar min körstil, åker gärna på mellanregister och en hög växel istället för att varva ur så fort tillfälle ges.

Kör jag på samma sätt med radfyrorna så är det inte alls samma bus. :) Visst kan man peta ned en pinne, men det blir inte samma flow för mig. :)

/J - älskar att donnan vill hissa framhjul i tid och otid :D
 
det händer ju lite mer med en twin på låga varv. Jag är mest van att köra twinnar så när jag skaffade en fyra så vart jag lite förvånad att man var tvungen att varva så förbannat... men det är ju en vanesak och nu är det mest roligt... men nästa hoj blir nog twin igen
Jämför du då twin och radfyra på samma storlek? Ta en Ducati 999 mot en GSX-R1000 så är GSX-R lika stark över hela registret fast med mycket mer mos på de högsta vartalen.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top