Varför har ducati kamrem istället för kamkedja

På en L Tvin är det väl naturligt att ha rem som inte behöver smörjning som en kedja. I annat fall är man ju tvungen att sätta ett oljebad på sidan av motorn. Kedja på en radfyra är väl naturlig då denna kan placeras mellan cyllarana i ett oljebad.

flugan skrev:
Eftersom jag inte är en Ducatist så vet jag ju inte i vilken utsträckning Ducati har eller har haft kamrem.
Men varför har (hade) de det istället för kamkedja?

varför inte?! :3freak Verkar onödigt att ha en kedja när ventilerna ändå är tvångsstyrda. Det är snyggt :) :yoparty Allt Ducati gör är bäst och mest genomtänkt och snyggast och Zzzzzzzzz.z.zzz...z......z............z

Neutral skrev:
Finns det belägg för det? Visserligen är en kedja tyngre än en rem men den ger inget (eller ringa) motstånd jämfört med en rem.

Kugghjul är rätt optimalt om det inte vore för tyngden.

...nä för att då har du "rotationskraften" i kuggen att ta hänsyn till, vilket inte alls är bra...

Kamremmar bör man byta efter varje bankörning och det är krångligt som f-n.
Fettar man in pinjongen så är det dock betydligt enklare, basta!

/T

.

Neutral skrev:
Finns det belägg för det? Visserligen är en kedja tyngre än en rem men den ger inget (eller ringa) motstånd jämfört med en rem.

Kugghjul är rätt optimalt om det inte vore för tyngden.

Mycket mer rörlig massa i en kedja än i en gummisnodd.. Så en remdriven borde vara rappare på gasen :D

Kugghjul är såklart det bästa, men är dyrt som fan att tillverka.

Näven skrev:
På en L Tvin är det väl naturligt att ha rem som inte behöver smörjning som en kedja. I annat fall är man ju tvungen att sätta ett oljebad på sidan av motorn. Kedja på en radfyra är väl naturlig då denna kan placeras mellan cyllarana i ett oljebad.

Jag har kedja på min twin (Aprilia) och torrsump (inget oljebad), kan ju pumpa fram olja oxå.

Ducati for life skrev:
varför inte?! :3freak Verkar onödigt att ha en kedja när ventilerna ändå är tvångsstyrda.

Det var inte självklart för mig så det får du gjärna utveckla. Alltså, jag förstår hur tvångsstyrningen fungerar, men förstår inte varför kedjan blir onödig.

Även moderna bilar komer oftare med kamkedja åter igen och det är ju lång livslängd på dem oftast.

Jag tror det är en konstruktionssak enbart och inget som har någon egentlig fördel för Ducati.

Inte ens det gammla snacket om att kamkedjan är mycket tyngre än kamremmen och därför klarar högre varv osv är sant idag, isf hade inte de flesta hojar kedja.

flugan skrev:
Det var inte självklart för mig så det får du gjärna utveckla. Alltså, jag förstår hur tvångsstyrningen fungerar, men förstår inte varför kedjan blir onödig.

det vet jag inte - tyckte att det lät bra att skriva så bara...

Kamkedjor håller motors livslängd,
tyvärr brukar det inte vara samma livslängd på kedjesträckarna
med ventilsallad som resultat :huvet

Silwer skrev:
Även moderna bilar komer oftare med kamkedja åter igen och det är ju lång livslängd på dem oftast.

Jag tror det är en konstruktionssak enbart och inget som har någon egentlig fördel för Ducati.

Inte ens det gammla snacket om att kamkedjan är mycket tyngre än kamremmen och därför klarar högre varv osv är sant idag, isf hade inte de flesta hojar kedja.

Såklart det är en ren konstruktionssak men det underlättar ju ur många synpunkter, exempelvis tätningsproblemet blir ju helt överspelat när man kör med rem istället för kedja.

Som jag påpekade innan så är ett kamremsarrangeman mycket enklare att få att fungera med gjutna remhjul och enklare remspännare.
Ett kedjearrangemang kräver fler maskinbearbetade komponenter och det är förmodligen betydligt dyrare totalt sett, om man bortser från det "täta" bytet på en Ducce...

En ofantligt viktig sak är att belastningen på remmen på en Ducati långt mindre än kedjan är på en annan maskin genom att motståndet är så väldigt mycket lägre genom att Duccen slipper komprimera en massa ventilfjädrar.
Det är kanske så att en kamrem på en icke-desmo skulle behöva vara såpass mycket kraftigare att det kommer in andra laster på axeltappar och annat att det skulle bli oformligt, om man inte stödlagrar axeln utanför remmen oxå men då växer måtten och så vidare...

Kamskaft kan vi ta bort direkt, det ger en effektförlust för varje gång rotationen byter riktning vilket då sker två gånger på en kamskaftsmaskin.

Sammantaget har ju någon kalkylerat att det ger fler fördelar med rem än fördelarna skulle kunna vara med kedja, då är det så. :)

Ducster900 skrev:
Att driva kammarna med kugghjul är en dyr lösning som förr användes på en del racermaskiner, men kraven på precision vid tillverkningen gör att det är såvitt jag minns endast den där Honda VF1000R från början av -80-talet som haft det i serietillverkning.
Då har jag en serietillverkad racemaskin från -03 :tungan

racemotorer har kamremmar och torrkopplingar :fakta
sen är det en annan fråga vad det har för relavans när vi
diskuterar gatmaskiner.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back