Båtsman
Ny medlem
- Gick med
- 21 Jul 2005
- Hoj
- Trimmad HONDA CR 500 -01 Aluminiumram + räsersoppa o finndubb
kugghjul o kedja är ju forntid 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

flugan skrev:Eftersom jag inte är en Ducatist så vet jag ju inte i vilken utsträckning Ducati har eller har haft kamrem.
Men varför har (hade) de det istället för kamkedja?
Verkar onödigt att ha en kedja när ventilerna ändå är tvångsstyrda. Det är snyggt
Allt Ducati gör är bäst och mest genomtänkt och snyggast och Zzzzzzzzz.z.zzz...z......z............zNeutral skrev:Finns det belägg för det? Visserligen är en kedja tyngre än en rem men den ger inget (eller ringa) motstånd jämfört med en rem.
Kugghjul är rätt optimalt om det inte vore för tyngden.
Neutral skrev:Finns det belägg för det? Visserligen är en kedja tyngre än en rem men den ger inget (eller ringa) motstånd jämfört med en rem.
Kugghjul är rätt optimalt om det inte vore för tyngden.
Näven skrev:På en L Tvin är det väl naturligt att ha rem som inte behöver smörjning som en kedja. I annat fall är man ju tvungen att sätta ett oljebad på sidan av motorn. Kedja på en radfyra är väl naturlig då denna kan placeras mellan cyllarana i ett oljebad.
Ducati for life skrev:varför inte?!Verkar onödigt att ha en kedja när ventilerna ändå är tvångsstyrda.
flugan skrev:Det var inte självklart för mig så det får du gjärna utveckla. Alltså, jag förstår hur tvångsstyrningen fungerar, men förstår inte varför kedjan blir onödig.
Pelvan skrev:Varför har de flesta (nu är jag säkert ute och cyklar igen) bilar kamrem, utom t.ex. BMW som kör kedja. Jag byter dock hellre kamremmarna fyra gånger än kedjan en gång!

Silwer skrev:Även moderna bilar komer oftare med kamkedja åter igen och det är ju lång livslängd på dem oftast.
Jag tror det är en konstruktionssak enbart och inget som har någon egentlig fördel för Ducati.
Inte ens det gammla snacket om att kamkedjan är mycket tyngre än kamremmen och därför klarar högre varv osv är sant idag, isf hade inte de flesta hojar kedja.
Då har jag en serietillverkad racemaskin från -03Ducster900 skrev:Att driva kammarna med kugghjul är en dyr lösning som förr användes på en del racermaskiner, men kraven på precision vid tillverkningen gör att det är såvitt jag minns endast den där Honda VF1000R från början av -80-talet som haft det i serietillverkning.

VFR Hondorna hade väl också kuggkammar ända till 2002 (VFR800) och mer mainstream än så blir det väl inte.Roger_SWE skrev:Då har jag en serietillverkad racemaskin från -03![]()
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller