Varför har ducati kamrem istället för kamkedja

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Eftersom jag inte är en Ducatist så vet jag ju inte i vilken utsträckning Ducati har eller har haft kamrem.
Men varför har (hade) de det istället för kamkedja?

Vet inte,men en gissning är att det är en i raden av saker som blir när designern får mer att säga till om än ingenjören vilket tycks vara Ducatis filosofi.

flugan skrev:
Eftersom jag inte är en Ducatist så vet jag ju inte i vilken utsträckning Ducati har eller har haft kamrem.

Men kom igen nu. Du vet väl att grejerna byggs i Italien va?

Där lever man efter filosofin "Varfuru goraditta enkelti, nerma kane goraditta kronglitti, eh?" Förkortas ofta till "Desmodromiskt" tror jag.

Det ska betyda nått i stil med "Vi vet ngt ingen annan vet" eller nått...

Zee skrev:
Men kom igen nu. Du vet väl att grejerna byggs i Italien va?

Där lever man efter filosofin "Varfuru goraditta enkelti, nerma kane goraditta kronglitti, eh?" Förkortas ofta till "Desmodromiskt" tror jag.

Det ska betyda nått i stil med "Vi vet ngt ingen annan vet" eller nått...

Men valet av desmodromiska ventiler finns det en förklaring till iaf, inget ventilflyt. Men man måste man ha kamrem då?

Kamrem, varför inte kugghjul som på en riktig hoj :tungan

Jo, jag vet att dom hade kugg på Kamskaftaren. Men varför vinkelväxla rotationen flera gånger?

flugan skrev:

Varför har de flesta (nu är jag säkert ute och cyklar igen) bilar kamrem, utom t.ex. BMW som kör kedja. Jag byter dock hellre kamremmarna fyra gånger än kedjan en gång!

Pelvan skrev:
Varför har de flesta (nu är jag säkert ute och cyklar igen) bilar kamrem, utom t.ex. BMW som kör kedja. Jag byter dock hellre kamremmarna fyra gånger än kedjan en gång!

Saab har oxå kedja, även Mercedes :7peta

Drev borde ju vara det optimala med tvångsstyrda ventiler. Synd bara att de en naturlig begränsning iom kolvhastigheten...

Pelvan skrev:

VW har ofta rem, fast inte på VR6, då blir det kedja.

flugan skrev:
Men valet av desmodromiska ventiler finns det en förklaring till iaf, inget ventilflyt. Men man måste man ha kamrem då?

Det finns ingen anledning att ha en kedja på en Ducati då den pga av den desmodromiska ventilstyrningen slipper en massa tunga fjädrar.

Innan gummibanden så hade ju Ducati en sorts drev-drivning (kamskaftare) men i och med, vad jag förstår, Pantha 500 så övergavs kamskaften till förmån för gummisnoddar pga av ekonomiska skäl och, tro det eller ej, att det var tystare.

UrbanTiger skrev:
Har du sett en symaskin med våtkoppling :va
JaRRå masoOr :lol

Nej det e nog som rigge skrev!
Men det skulle ju ge dem ännu mer skrammel o tramms,
så varför ser dom inte till o ha en osmörjd kedja dit!?
O gärna att den får åka några varv i luften me..I GULD DÅ DÅ:fakta

Det finns ju flera skäl för kamrem och lika många för kedja...

En sak som talar för rem är exemplevis enklare produktion genom att ingående komponenter blir enklare och därmed billigare att tillverka.
En annan sak är att motoroljan används endast till att smörja motorns viktigare punkter, inte till att smörja kedjan eller att hålla ljudet nere i kopplingen, för att inte snacka om dammet från lamellerna som transporteras bort i motoroljan...
Ljudmässigt är remmen bättre än kedjan även om det inte känns så viktigt på en Ducce men slip-on och öppen koppling...
En rem är kanske inte lika exakt som en kedja men med dagens material så är den tillräckligt bra för att vara tilllräckligt bra.
Den enda nackdelen skulle vara att serviceintervallen är något kortare än en kedja, remmen skall bytas vart annat år eller var 1000´e mil, men inget av det är särskilt betungande, tror priset på ett par remmar ligger på 600 och bytet kan man själva göra om man är lite mekkunnig.

Det som talar för kedjan är väl det jag nämnt, lång livslängd, långa serviceintervaller, bortsett från en koll på kedjesträckningen och möjligen att den är "ganska" exakt i sin precision, åtninstone så länge den är i bra skick och korrekt justerad. En nackdel är att den slamrar en del om den är lite feljusterad och när den börjar bli sliten.

Att driva kammarna med kugghjul är en dyr lösning som förr användes på en del racermaskiner, men kraven på precision vid tillverkningen gör att det är såvitt jag minns endast den där Honda VF1000R från början av -80-talet som haft det i serietillverkning.

Ducati har remmar både på sina Superbikevinnare och den nyutvecklade MotoGP-hojen så det finns absolut inget som talar för något annat, men jag är en smula "skadad" redan...

Låt oss summera ovan nämnda faktorer som talar för kam-rem:

* Enklare o billigare vi produktion (ducati sparar pengar)
* Tätare serviceintervall (dyrare för dig)
* Låter mindre (vem bryr sig)
* Kontaminerar ej oljan (som sagt, tätare serviceintervall i alla fall)

Lättare att plocka på o av. Ducati går ju sönder massvis och är snordyr att serva så varför ödsla extra tid på krångliga lösningar? :rolleyes: :tungan

räkna upp exempel som är mer lättmekade o servade än duccarna. T.ex, suzukis lösning för att låsa centrummuttern i kopplingen är ju JÄTTESMART...? :huvet Ja, varför slår vi inte in en kant av muttern med don som låsning för :näsblod Vilket jävla jobb att bara få bort... iof behöver hojen bara lutas ~30' för att man ska slippa tömma oljan så det kanske är en bra lösning :va

Tacka vet jag muttern på min koppling, 186 små Nm (eller vad det var) att dra så lossnar det inte :yoparty

Ducster900 tar upp många av frågorna..

Anledningen till torrkoppling är främst att inte behöva skita ner oljan för snabbt. MEN även så har en torrkoppling mindre motstånd än en blötkoppling, eftersom den enbart kämpar mot luften och inte den "tjocka" oljan.

Största anledningen till kamrem är alltså ekonomisk, men även här finns det hästkrafter att hämta. Både kedja och kardan drivning kräver mycket kraft som då inte kan gå till bakhjulet. Nackdelen är som sagt täta serviceintervaller. Ducati ingenjörerna har mätt upp temperaturen i kamremsutrymmet och haft mätningar på över 120 grader C på "vanliga" gatcycklar. Dock räknar man med detta, då remmen ändrar sig lite när motorn blir varm. Därför krävs byte VARTANNAT år eller var 2000:e mil.

Till skillnad från nästan alla sentida Ferrari är det billigt att byta kamrem på en Ducati. Jag tror inte det kostar mer än runt 800 kr hos en auktoriserad verkstad att byta dem inkl arbetskostnaden och det sker vart annat år. Det tycker jag inte är farligt oavsett om man kör 20 mil eller 2000 mil under denna tid.

Ferrari och Maserati har gått över till Kamkedja på sina senare modeller. Deras kunder frågade sig nog till slut varför de skulle tvingas betala 22 000 kr enbart för själva kamremsbytet på sin F355 vart tredje år. Förutom den sedvanliga servicen som i i runda slängar ligger mellan 7000- 17000 kr beroende på om det är en årlig service eller intervall (2000 mils intervall) service.

amullo skrev:
...men även här finns det hästkrafter att hämta. Både kedja och kardan drivning kräver mycket kraft som då inte kan gå till bakhjulet.
Finns det belägg för det? Visserligen är en kedja tyngre än en rem men den ger inget (eller ringa) motstånd jämfört med en rem.

Kugghjul är rätt optimalt om det inte vore för tyngden.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back