Där har du fel Victor... Ja DU tycker inte det. Men vi som ÄLSKAR motorcyklar i allmänhet, och vår egen i synnerhet tycker det.
Dax för en av mina utvikningar! *s*
Tingens ordning äro:
- Alla ting har en inneboende själ. Punkt.
- Denna själ ses av en del, men väldigt många missar den, för de har fullt upp med sig själva.
- OM inte denna själ fanns, (ja jag funderade på detta redan som pinfärsk bilinnehavare, 18 år gammal), ja då hade alla exakt likadana maskiner betett sig exakt lika.
Men det gör de ju inte.
Varför tänkte jag på det då?
Jo: Vi alla grabbar var stenhårda, och alla hade "rätt" bilmärke.
D.v.s Volvo 142.
Inte 144. Inte automat. Aldrig en 74 med älgläppar.
Bara 72

r och 73

r var "hot"
SÅ i alla fall, provkörde man ala polares olika (lika) bilar och slogs hela tiden av att: "Fan! Vilken oootrolig skillnad på bil!
Jajaj, säger den klentrogne, det där fattar du väl att det berodde på olika slitage, olika justerade bromsar, vart kopplingen tog och hjulvinklar m.m
Ja, och jo.
Men!
Nej!
jag talar nu om MONUMENTALA skillnader.
Det hade varit lättare att tro att Göran Person är snygg, än att fatta att detta var ju samma bilar, utrullade från samma band, och förmodligen gjorda av samme Kålle på Torslandaverken en solig vårdag då Kålle var på gott humör och bilarna teoretiskt ju var mer lika än klonade får!
Ja de var som dragna ur röven på varann!
Men ändå... och detta "något" som fått dessa siamesiska syskon att bli såna otroligt spretande bastarder...
Själ!
Den inneboende själen i tingen kan belöna dig.
Allt känns perfekt i ett åk, du kände bara att bakfjädringen slog igenom EN gång i en potta, tempen i oljan var perfekt m.a.o Du känner att maskinen är på G! Den vill.
Själen kan straffa dig. Den blir ett med Murphy, och hur du än gör så går det snett! (läs gubbrejsarns berättelse om hur han "bara" skulle byta glödlampan bak, så får ni se. finns på bike.se)
Vissa saker (även vardagliga ting) kan alltså ha själ.
Det beror på hur man behandlar dem. Och hur man tillåter sig att SE, inte bara titta.
Det är lätt att ta bort själen.
Vanvård, kärlekslöst brukande och spott och spe kan få den elegantaste MV Augusta att se ut som en slokande Puch Florida med sne sving.
Kall frusen och kissnödig.
En brutalt körd, ärrad, men varsamt vårdad och värdigt patinerad racehoj, gärna blandras p.g.a ägarens ekonomiskt påvingade kreativitet kan bara se så ja-la vital ut som den aldrig gjort ens som ny från fabrik, då den tillskansat sig "respekt" genom ett hårt och tufft liv fyllt av erfarenheter...
Men alltid fått den omvårdnad (inte bling bling och puts) den behöver, samt att man kan se att ägaren har en rak linje genom hela bygget. Allt andas race!
Detta är
själ.
Kom aldig och säg att ting är döda.
Det som dött är betraktarens öga.
Mina 2