Varför hamna ni i "Sporthoj-träsket" ?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Mycket bra texter här och det är ju kul att läsa för de är ju underbart att köra.

Längtar mycket mycket till man ska kunna ta sig ut på vägarna igen

En grej som jag tycker skiljer från resten av samhället är att jag då inte stöt på något rötägg bland mc folk, dom jag träffat har till 99% varit jätte trevliga.

Om man kör bil, hur ofta kan du börja snacka med någon på macken om bilen, ne de händer bara om man kör cykel (trevligt)

kas, citera längre texter :rolleyes:

oooh villka härliga svar, har läst igenom tråden ooh vad man längtar ut nu fast iof har ingen hoj för tillfället :död hehe

för mig börja de på trehjulingen i trägården sedan cyklar sedan kom polisen på besök te skolan o berättade om EU moppeden, då vart ja fast spran ghem o började snacka med pappa!

Detta var på hösten och jag var 14 men te våren och efter ca 4 månaders övertalande så blev det av jag tog förarbeviset och fick en peugeot speedfight wrc årsm 02 yeeeeeeee :banana

Körde moppen över sommarn hade den ca 1 år. Nu hade mitt intresse för två hjuliga fordon ökat och hade satt sina spår på riktigt. Moppen såldes och jag tog lätt mc kort, en aprilia rs inhandlades årsm 03 kördes en del under denna sommar men har nu sålts pga ska ta o fortsäta med begränsat kort o hoj te våren :banana

Efter att läst allt som ni skrivit kan jag bara hålla med det är kännslan som gör att man fastnar, nästan som en drog om man inte får köra på ett tag så blir man lite grinig hehe och sedan när man kör efter ett uppehåll får man de där ruset hehe inte för att ja tagit droger men kan nog kännas likadant :D

Snart e de vår iaf!!!!

Ja varför inte filosofera lite (man gör ju det på muggen 1 gång om dagen).

Köpte en ny moppe vid 15 och med den fick man en reklambroshyr om hur man tar mc-kort vid fyllda 16. Smart drag där från STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund). Det var gôtt fräcka bilder på bla DT125R och RG125 och texter om frihetskänsla och annat, jag ville väl vara lika fräck som dem på bilderna helt enkelt. Sen började ett års "operation övertalning" om att få ta detta livsfarliga kort (jag kan säga att vid snart fyllda 30 pågår fortfarande denna diskussion om hojåkning eller ej).

Men idag vet jag :va faktiskt inte varför det är så j-a kul att hålla på med hojar.
Jag gillar också allt annat som mc-intresset innebär. Fikaturer, banåkning, kolla MotoGP, hänga hos mc-handlarn, hänga på sporthoj.com, sitta och tjata med likasinnade :fyllisar , tvätta, polera, serva, bygga om, göra inställningar på hojen.........osv

Jag har dock inta alltid gillat sporthojar, det har bara varat i ca två år :rodnar
I början var det grushojar och ökenrally som lockade mer, sen var man inne på café-racers och nakna hojar ett tag innan man tog sitt förnuft till fånga och blev plastraketspilot :hihi .

Jag började för att man blev en återfallsmopedist efter 18 år, o tyckte det var så kul, då passade man på att förverkliga en ungdomsdröm att skaffa kort o mc.

Att det blev sporthoj, el sporttourer..offroad var inte min "grej" och custom definitivt inte heller..så det är inte en slump att valet blev vad det blev, när man dessutom för att åka kortare svängar ibland drar iväg och vill åka lång bit på kort tid, så blev valet ännu lättare, samt att man färdas mycket bekvämt under tiden.

Mc blir ett allt större intresse, ja 2 hjulingar med motor överhuvudet taget, nu har man även beställt en dirtbike, tror jag ALLTID kommer att ha mc som största intresse, men hojarna kanske ändrar sig mer el mindre med åren. Att jag även skaffade detta ¨på äldre dar och det inte varit någon självklarhet för mig, så tror jag att jag uppskattar det mer mot de som kommit till "dukat" bord, samtidigt tror jag det varit bra att man inte hade det som yngre, för hur jag än ser på det så skulle mc kombinerat med 18-25 år varit en dåligt kombination för mig.

Last edited:
Jag fick min första cross innan ja skulle fylla 4a, så på den vägen är det...
Man är väll beroende av att GASA helt enkelt... :hoppa

För mig började det med moppen, Hade en trimmad Suzuki TS 50 som putsades och kördes hela tiden.

Men förutom att köra runt med det lokala moppe gänget som på sin höjd körde 2-3 mil ut till havet, så hamnade jag ofta på egna resor med moppen miltals hemmifrån till ställen jag aldrig hade varit förr.

Dom två-tre åren var det lite supande men destå mer moppe.
Hjälpte dom andra kompisarna att trimma och laga motorer.
Jag hade ju en Suzuki så den gick ju aldrig sönder men den lackades, putsades och blev servad en hel del.

Iallafall efter moppen såldes så blev det att jag tog B kort och skaffade bil.
Att jag skulle skaffa hoj det visste jag hela tiden utan att det blev av.
Inga kompisar som körde hoj + reglerna om att vara 21 för tung gjorde väl att det dröjde...

Tills Nyårsafton 2000-2001 när jag var på fest hos en kompis.
Nån gång på natten där så hörde jag en hoj som startades upp i garaget så jag var ju tvungen att springa dit. Där stog hennes farsa med sin gamla Kawa Z550 och gasade. Så där stog vi bra på lyset båda två och tokvarvade den gamla Kawan en bra stund.

Veckan efter skrev jag in mig på körskolan hade gott om tid på mej att plugga tills April då jag fyllde år, tog teori provet dagen efter och fick bokat uppkörning som fixades i juni. Efter det så kunde man uppleva det man saknat sedan moppetiden....

/Dan

Min 2-hjuls karriär började på en 3-hjuling.. började köra flakmoppe som 12 åring, mest på gården hemma. Fyllde 15 och körde yamaha dt, trimmade en del och höll på men sedan dog det av..
Tills, en kompis köpte en yamaha fz750 och bjussade på en åktur, då blev man fast.. Tog kortet såfort ekonomin tillät och inhandlade en yamaha r6 som jag har kört fyra år med nu och är hur nöjd som helst. Nu i höstas inhandlades en fz750 som jag börjat jobba med, ett project som ni säkert kommer få se bilder på framöver.

vi har en massa författare här, med tanke på längden på era inlägg

/ :tomten

en utböling på hoj

Jag verkar skilja mig från övriga här vad gäller inställningen till mc.

Själv köpte jag aldrig någon moppe. Provade kompisens Puch Nevada och det var ju spännande tills han sprang upp jämsides och sa att jag skulle köra åt sidan så att bilen bakom kunde åka förbi..pinsamt :rodnar

Provade brorsans hoj i 5 minuter, nä det var inte kul, snabba bilar skulle det vara!

Sen förflöt 10 år och körkorts-indragelser började bli någon slags vana. Funkar inte att vara av med kortet så jag höll mig nästan uteslutande inom Sörmland då det knappt är några kontroller här (undvek E4). Men det funkar ju inte att skippa alla roliga saker bara för att man måste utanför Sörmland, så jag började chansa. Blev bara för mycket, tror rekordet var 2 polisjakter under samma vecka.

Bilen (den snabba) såldes till förmån för hoj då det verkade vara mycket lättare att ha kvar körkortet om man satt på en sådan :D
Har kört 1500 mil hoj nu och ännu inte förlorat körkortet. Dessutom är det ju mycket billigare att åka hoj istället för en halv-ny sportbil.

Jag tillhör dock inte skaran som uppskattar dom ökade riskerna med bara 2 hjul i backen, fast det är inget jag tänker på när jag sitter på hojen. Delar helt klart Dr Bike:s åsikt att det är skönt att glömma allt annat när man sitter på hojen. Fast så är det ju även vid bilkörning - full koncentration.
Nä jag är förmodligen inte rätttroende, kör hoj för att det är praktiskt helt enkelt :3freak

Last edited:
Insiminerades med fettspruta o fick bröstmjölken utspädd med bensin..o sen har det bara rullat på om man säger så :D

Har alltid haft ett mycket stort intresse för motorcyklar, då min pappa alltid haft mc. Fick åka bakpå några gånger (var passagerare på bulten för första gången när jag var tio :hihi).
När jag var elva köpte pappa en moppe till min syster, den kördes dock mer av mig än av syrran... Den såldes på hösten ett år senare, sedan, efter några månader utan moped köptes en söndertrimmad Honda mt5, när jag var tretton. Körde på den i ca 2 år, sen såldes den. Någon månad efter det provade jag på RR på Sviestad för första gången, skitskoj! (en ungdomssatsning de hade, betala 100:- så fick man låna en hoj och köra.) På hösten stod valet mellan att börja tävla i RR eller köpa lätt mc, det blev lätt mc. Det var för drygt ett år sedan, och nu ska väl en mellanklass-mc införskaffas inom kort...

Thailand -99

Hade aldrig kört hoj innan (lite 125 cross) hyrde 400cc tvåtaktare... Körde som en tok i shorts o linne... :kocko

Överlevde... thailand :banana --> Tog kortet när jag kom hem! :tummenupp

Helt klart bästa utbildningen hittils om man kan kalla kort utbildning :banana

Från att endast ha sparkat mig fram på min gula plastbil när jag var liten övergick jag till att ta mellankörkortet när jag hade fyllt 18.
Dåvarande pojkvännen (detta kommer du få höra länge..) körde inte schyst när jag satt bakpå vilket blev så frustrerande tillslut att jag tog mina pengar jag slitit för på extrajobbet och köpte en gammal suzuki á la 1983.
Pappa körde den sålänge eftersom det dröjde ett tag till innan jag fick börja övningsköra. Körkortet togs i juni 2003 och en månad senare hade jag både hunnit vurpa och kört på bana.
Min körning blev inte direkt läcker efter att jag hade gått omkull och i födelsedagspresent då jag fyllde 19 fick jag en Broms&Svängkurs utav mina vänner. När kursen var slut började en fundering om roadracing ta fart.

I januari 2005 inhandlades en Aprilia RS250 och 3 månader senare stod jag med min licens i handen. Glad som aldrig förr började jag träna och körde sen två tävlingar. Plockade 5 poäng och insåg att detta kan jag inte vara utan.
Farten, adrenalinet, vännerna runtikring, depålivet, känslan av att få rulla ut på banan och försöka ta kurva efter kurva så snabbt man kan.
Aaaah det är underbart härligt! Så från att ha kört omkring på den lilla plastbilen hemmavid till att köra roadracing på sveriges olika banor.
Ja, det är tamefanimej livet!

Bifogat

• bb_4_195.jpeg
    bb_4_195.jpeg
    36.3 KB · Visningar: 143
Korta versionen:
Köpte hoj, tog kort.

Lite längre version:
När jag gick i högstadiet så fick vi göra en tidning på svenskan med något intresse vi hade.
Jag o två till gjorde en med bilar o motorcyklar. Det var där jag såg den för första gången, Monstret. Tyckte den såg jävligt rå ut. Kommer ihåg att i en MC tidning stod två stycken Monster med framdäcken mot varann och burnade - fräckt.(har faktist kvar den bilden, "råkade" riva ur den sidan och behålla den) :rolleyes:

Ett antal år senare var man in på blocket och kollade runt för roligt (hade ingen som helst åtanke att köpa hoj). Där fick jag syn på en Monster som låg 20 papp under motsvarande årsmodeller.
I annonsen stod det att den var omkull lagd och det var en buckla på tanken och lite skönhetsfel.
Tänkte att den såg bra ut i annonsbilden efter att ha varit omkull.
Efter ca en vecka var jag o kollade runt på blocket igen och såg att den var kvar!!
Trodde aldrig den skulle vara kvar.
Blev lite nyfiken så jag tog och ringde på annonsen. Åkte och tittade, beslutade att den skulle jag ha. Sen var det bara o hämta pengar på banken och bytta dessa mot min första hoj - Ducati Monster.
Sommaren därpå fixade jag kort och nu åker man så mycket man kan o har råd med.

Låter kanske som en klyscha men det är en jävla skön frihetskänsla att bara blåsa iväg......

Dålig uppväxtmiljö

Båda mina storabröder körde hojj å jag ville inte vara sämre än dem så även jag drogs ner i träsket efetrsom jag valde den enkla vägen. Min ena bror har slutat köra och blivit vuxen men den andra var den som orskade mitt återfall ner i skiten i somras.

En sommar körde vi alla tre ner till Jugoslavien och gissa om föräldrarna var nojjiga då?

Vad ska man göra med såna uppväxtmiljöer?

Jag tvingas dessutom övningsköra med bil med en Ford Cortina GT -66.
Det var ett rent helvete och jag lider ännu i dag av mina första år i livet.
Men det är en helt annan historia.

Lärde mig cykla innan jag kunde gå.
Blev tävlingscyklist som tävlade både i Sverige o Italien
Var cykelbud i sthlm i 3,5år o pajjade benen för gått.
Tog hojkort så jag kunde fortsätta mitt äventyr på två hjul o blev fast!!!
Dessutom undrar jag varför det tog mig 25år att inse hur kul det är att ha motor på två hjul...

.../Yoshi

Back