Varför höjd skatt?

korvgubbe skrev:
2280966 oki.. ta en undersköterska eller en lärarinna så har du två personer som kan jobba en hel del övertid innan de når över 26000 i månaden. 15000 var väl kanske att exemplifiera i underkant men inom skola och omsorg ligger folk sällan särskillt långt över 20 vilket ger en hel del utrymme för övertid utan att betala marginalskatt.

Jag vet inte om det är något rikssnitt som drar ner det, men lärarinnor och sjuksköterskor i Stockholm tjänar ofantligt ( :rolleyes: ) mycket mer än vad du tror.

HanneZ skrev:
2280964 Det där är riktigt lågt skrivet Markus, vänta du bara tills den dagen du tjänar skit eller går på nåt bidrag...

Tror du inte jag vill ha skattesänkningar då eller?
Jag hade 10350:- i månadslön på mitt första riktiga jobb, det är fan Glocalnet-lågt. :fakta
Och tro mig, jag var inte rödare på den tiden. :ajjabajja
Dessutom har jag inte skrivit något som jag trodde någon skulle ta illa upp av, orkar inte gissa och redigera så jag proklamerar här och nu i stället att:

Jag menade inget illa med det jag skrev som gjorde H@nN3z lack!

korvgubbe skrev:
Absolut, jag argumenterade bara emot påståendet att det var själva övertiden som gjorde att man fick betala extraskatt. Det är ju alltså inte arbetsinsatsen utan lönen som beskattas.

Fast man skulle nästan kunna säga att det är indirekt. Ialla fall i vissa avseende. Om man nu ska generalisera så är det oftast personer med längre utbildning som har högre lön. Eftersom de har en högre skattesats på i detta fallet övertidsarbete så är det indirekt arbetsinsatsen totallt sett om man nu tänker på utbildning och annat som lett till ett arbete med lite högre lön.

SSB skrev:
2280961 Som svar på själva frågan skulle jag vilja säga följande: Det beror på att socialdemokratin reflexmässigt ser en skattehöjning som lösningen på precis alla problem de stöter på.
............
Vet inte hur det blivit så, men någonstans i Socialdemokratins själ verkar det sitta.

Briljant, som vanligt. :tummenupp

Markus skrev:
2280973 ...

Tror du inte jag vill ha skattesänkningar då eller?
Jag hade 10350:- i månadslön på mitt första riktiga jobb, det är fan Glocalnet-lågt. :fakta
Och tro mig, jag var inte rödare på den tiden. :ajjabajja
Dessutom har jag inte skrivit något som jag trodde någon skulle ta illa upp av, orkar inte gissa och redigera så jag proklamerar här och nu i stället att:

Jag menade inget illa med det jag skrev som gjorde H@nN3z lack!

Jo det vill du säkert, det är mer det här "va fan det finns väl inte vuxna som tjänar 15k"-översittar-snacket. Det finns dom som tjänar ännu mindre, och dom är ganska många. Att du inte vet det tycker jag är lite konstigt, du som verkar vara så insatt.

Jag är inte lack! Jag är gör-sketa-gla´ :banana

Markus skrev:
2280973 Jag vet inte om det är något rikssnitt som drar ner det, men lärarinnor och sjuksköterskor i Stockholm tjänar ofantligt ( :rolleyes: ) mycket mer än vad du tror.

Ja, fy fan.. såg nyss att förskolelärare kännar ofantliga 20300 i snitt... :mad: Så djefla mycket skattepengar som bara dumpas på nåra djävlar som passar en massa skitungar hela dagarna.

Markus skrev:
2280960 Vem tjänar så lite egentligen? Okej sommarjobbare, men typ vuxna människor, finsn det de som har så låga löner? Det är ju alldeles fantastiskt hur mycket bättre deras tillvaro skulle bli med lägre skatter, att de inte begriper det själva talar ju för att de inte är värda mer pengar i och för sig. :gnissla

Jag kan rabbla många avtalslöner som ligger så lågt.

Handels detaljhandeln: 100,75kr/tim =ca 16 800kr/månden.

Hotell och resturang Kvalificerat yrkesarbete och 6 års yrkesvana: 101,90 kr/tim

med fler....

HanneZ skrev:
2280990 Jo det vill du säkert, det är mer det här "va fan det finns väl inte vuxna som tjänar 15k"-översittar-snacket. Det finns dom som tjänar ännu mindre, och dom är ganska många. Att du inte vet det tycker jag är lite konstigt, du som verkar vara så insatt.

Jag är inte lack! Jag är gör-sketa-gla´ :banana

Okej, du har rätt - det var ganska drygt skrivet, my bad.
Tror fortfarande inte att det är många som tjänar mindre än 15 lappar, inte heltidsarbetande i "vuxen ålder", det ska väl gå att googla fram det också. Jag gissar på 5% max bland heltidsarbetande.

korvgubbe skrev:
2280993 Ja, fy fan.. såg nyss att förskolelärare kännar ofantliga 20300 i snitt... :mad: Så djefla mycket skattepengar som bara dumpas på nåra djävlar som passar en massa skitungar hela dagarna.

De tjänar alldeles för lite, det är vi rörande överens om (om det nu är det du tycker, det är ju otydligt som vanligt).

Jonte VSB R-T skrev:
2280996 Jag kan rabbla många avtalslöner som ligger så lågt.

Handels detaljhandeln: 100,75kr/tim =ca 16 800kr/månden.

Hotell och resturang Kvalificerat yrkesarbete och 6 års yrkesvana: 101,90 kr/tim

med fler....

Det där är typ 17, här pratar vi 15 och under. Ok? :)

Snittlöner i Sverige (snitt på både privata sektorn och den offentliga)

Männens snittlön 23 300 kr
Kvinnornas snittlön 19 200 kr

Källa: SCB år 2001.

Deimos skrev:
2281016 Snittlöner i Sverige (snitt på både privata sektorn och den offentliga)

Männens snittlön 23 300 kr
Kvinnornas snittlön 19 200 kr

Källa: SCB år 2001.

Att betänka då är inte bara att de riktigt höga inkomsterna drar upp snittet markant, deltidsanställda är med i den där siffran har jag för mig, vilket så klart drar ner snittet - speciellt för kvinnorna.

Markus skrev:
2281027 Att betänka då är inte bara att de riktigt höga inkomsterna drar upp snittet markant, deltidsanställda är med i den där siffran har jag för mig, vilket så klart drar ner snittet - speciellt för kvinnorna.

Jepp.

Alla löner anges i månadslön före skatt. Alla deltidslöner har räknats upp till heltidslöner. I lönestatistiken ingår även övertid och förmåner, som till exempel bil. Snittlönerna har avrundats till jämna 100-tal kronor. Källa: SCB 2001

Markus skrev:
2280973 Jag vet inte om det är något rikssnitt som drar ner det, men lärarinnor och sjuksköterskor i Stockholm tjänar ofantligt ( :rolleyes: ) mycket mer än vad du tror.
Sjuksköterskor i Region Skåne börjar på 17.000/mån. Å ökningen för tjänsteår är inte imponerande. Nu hör det till saken att begynnelselönen dessutom har sänkts (!) ca 3000 de senaste fyra åren. Väldigt bra för en sektor som alla säger att vi ska satsa på! :rolleyes:

Vad typ av jobb hade du 11.000 på??? De är ju mer än (mindre än??) glocalnet lågt.

bonny skrev:
2281121 Sjuksköterskor i Region Skåne börjar på 17.000/mån. Å ökningen för tjänsteår är inte imponerande. Nu hör det till saken att begynnelselönen dessutom har sänkts (!) ca 3000 de senaste fyra åren. Väldigt bra för en sektor som alla säger att vi ska satsa på! :rolleyes:

Vad typ av jobb hade du 11.000 på??? De är ju mer än (mindre än??) glocalnet lågt.

Det där låter bra lurigt, den enda syrra jag känner (sedan känner jag till några fler) tjänar runt 30. Hon har iofs vidareutbildat sig och är narkossköterska nu, men jag vill minnas att hon hade runt 25 innan den påbyggnaden, då var hon vanlig sjuksköterska med några års erfarenhet.
Man ska väl dock skilja på sjuk- och undersköterska här, ser att vi mixar begreppen en del.

Det var jädrar i mig inga 11000, det var 10350. :fakta
Det var lägstanivån och ingångslönen enligt Handels jättebraiga ( :rolleyes: ) kollektivavtal 1998.

EDIT:
Vadå sänkt begynnelselönen? Utan att man hört något ramaskri från Kommunal, hur går det ihop? Det där tåls att vidareutvecklas.

Gör ett instick i rättvisedebatten.

Rättvisa för mig skulle vara att alla betalade lika stor andel av sin inkomst i skatt oavsett vad man tjänade. Dvs en platt skatt.

Sätt den till 35% för alla (eller vad det blir), end of story. 30% till komunen och 5% till staten t.ex.

SSB skrev:
2281168 Rättvisa för mig skulle vara att alla betalade lika stor andel av sin inkomst i skatt oavsett vad man tjänade. Dvs en platt skatt.

Riktig rättvisa? Är det det vi vill ha? Nej tack, vi vill ha rättvisa som är rättvis för oss bara. Det är det rättvisaste av allt.

Tycker vissa regioner i Schweiz har en intressant lösning också, alla betalar samam summa. Så fungerar det ju med alla annan samhällsservice i Sverige redan, t.ex. tandläkarbesök, läkarbesök, väggtull, dagisavgifter, bilbesiktning, fordonsskatt osv osv osv.

Men visst, platt skatt kan vi ha tills vidare.

Markus skrev:
2281148 Man ska väl dock skilja på sjuk- och undersköterska här, ser att vi mixar begreppen en del.

EDIT:
Vadå sänkt begynnelselönen? Utan att man hört något ramaskri från Kommunal, hur går det ihop? Det där tåls att vidareutvecklas.
Jag vågar inte röra ihop titlarna under- och sjuksköterska. Mín flickvän skulle inte uppskatta det! Dessutom är jag väl medveten om hennes lön eftersom jag får försörja henne, så det är tur at jag tillhör höginkomsttagarna. Kvinnor är t.o.m. en dyrare hobby än hojar. :yoparty
Nu tror jag inte att de tillhör Kommunal, men jag är enig i att jag inte kan fatta hur facket gått med på sänkningen. Men så är det om det finns för många sjuksköterskor antar jag. Kan å andra sidan inte gararantera att det är så i andra regioner, man får ju vara beredd att offra lite för att bo i Skåne. :7peta

korvgubbe skrev:
2280474 Jag håller med. Fastighetsskatten är helt åt h-e. Jag tvingas skatta mer än jag har råd att amortera på lånet.
Och lilla jag :gnissla hamnar över gränsen för förmögenhetsskatt om jag amorterar på lånet. F.ö. får jag alltid en restskatt på minst 17-18000 :mad: pga den trista fastighetsskatten. Sensmoral: Sätt sprätt på stålarna på en gång - sparar du för mycket knaprar staten av mer och mer av kakan!

Markus skrev:
2281148 Det där låter bra lurigt, den enda syrra jag känner (sedan känner jag till några fler) tjänar runt 30. Hon har iofs vidareutbildat sig och är narkossköterska nu, men jag vill minnas att hon hade runt 25 innan den påbyggnaden, då var hon vanlig sjuksköterska med några års erfarenhet.
Man ska väl dock skilja på sjuk- och undersköterska här, ser att vi mixar begreppen en del.

EDIT:

Han har tragiskt nog rätt, nybakade syrror har fruktansvärt dålig lön inom Region Skåne! Själv jobbar jag extra på psyket där, min timlön beräknades på en månadslön om 13500 när jag började och då var jag 24 o halvfärdig syrra.
Denna sommar med 5 färdiga ssk-terminer jobbar jag som undersköterska i sthlm och tjänar runt 17500 i månaden, mer än de nyfärdiga syrrorna i Skåne!

Jag vet vart jag flyttar när jag ska söka jobb....

Till viss del beror det på att det är individuel lönesättning och då det finns ett visst överskott på syrror där nere bestämde sig alla landstingets arbetsgivare (som ett mirakel) att erbjuda typ 17000 i ingångslön och dem som inte tog det kunde söka jobb nån annanstans för nån som tog det fanns det alltid.

Skåne är Sveriges arselhål.

Snuttan skrev:
2286484 Och lilla jag :gnissla hamnar över gränsen för förmögenhetsskatt om jag amorterar på lånet. F.ö. får jag alltid en restskatt på minst 17-18000 :mad: pga den trista fastighetsskatten. Sensmoral: Sätt sprätt på stålarna på en gång - sparar du för mycket knaprar staten av mer och mer av kakan!

Som sossarna brukar säga, "Om du kan spara har du för mycket!"

Markus skrev:
2280857 Noterat:
Fortfarande inte en enda idé beträffande var de 25 miljarderna som fastighetsskatten inbringar skall tas ifrån om man tar bort den.
Gnäll, gnäll, gnäll, typiskt borgare. :lol

Ponera att vi slänger in en ny skatt :tummenupp - en skatt som ser ut på sådant sätt att den inbringar 20 miljarder/år! Att skatten däremot består i varje fordon som stannar vid rött måste betala en miljötjofräsig-skatt för tomgångskörning - det är väl skit samma. Hur ersätter du dom 'förlorade' pengarna? :3freak

Titta runtomkring dig, över gränserna och se hur andra länder fungerar UTAN fastighetsskatter, utan ett väldigt högt snitt på skatterna. Dessutom - klarar sig ypperligt utan den underbara miljöskiten för drivmedel (jag talar då självfallet om skatten på drivmedlet, som du redan betalat moms på!). :huvet

För att ge dig en lite klarare bild, du kan inte tänka 'rött' om du ska ta bort fastighetsskatten - då det är ett av deras sköttebarn!

Jag är lite glad över att du inte är politiker - eller, du kanske är som en stor del åt vänstersvängen :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg