Varför höjd skatt?

Swedie skrev:
2280441 http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,846359,00.html

De tänker öka taxeringsvärdet på hyresrätter... varför?

För vissa politiker vill sätta åt ett i sammanhanget fåtal miljonärer och låter gärna massan (vaniga Svenssons) offras i jakten.

Bara för att man har ett hus som enligt dem är värt 1,8 mille är man ingen miljonär. Det är ju banken som egentligen äger huset. Den som satt mitt taxeringsvärde får mer än gärna köpa huset för det pris som han/hon inbillar sig att det är värt enligt dem. Jag har provat sälja det för nästan halva det prise och ännu inte fått någon köpare. Inte tusan får man sänkt taxeringsvärde när verkligenhet visat vilket som är rätt marknadspris.

F-n, jag ska göra som Persson och skaffa mig x antal kor så man slipper undan fastighetsskatten. :huvet

ewook skrev:
2287550 Hur ersätter du dom 'förlorade' pengarna? :3freak

De pengarna är ju inte förlorade då vi aldrig haft dem, men du måste fortfarande tala om vad man ska dra ner på eller ersätta fastighetsskatten med om du vill avskaffa den. Vi har inget överskott a 25 miljarder årligen, alltså har vi ett problem. Det visades ganska tydligt i valet 2002, hur det går om man babblar skattesänkningar så att folk inte begriper.

Finns massor med andra skatter som borde avskaffas också, men man vet att det är billiga poäng att prata fastighetsskatt eftersom så många berörs av den. En löntagare i Danderyd kan t.ex gnälla om fastighetsskatten á 40.000/år, men inte ett ord om de 25.000 han betalar varje månad. Det ger ju ett bra korkat intryck tycker jag.

Det är så jävla typiskt borgerligheten att komma dragandes med sänkt fastighetsskatt som om det vore någon revolution, det är en droppe i havet i förhållande till alla andra skatter. Det är väl också därför borgarna alltid misslyckas, de saknar visioner. De vill ha Socialdemokrati Light.

ewook skrev:
...du kanske är som en stor del åt vänstersvängen :hihi

Ja, ungefär så. :)

Markus skrev:
2280857 Noterat:
Fortfarande inte en enda idé beträffande var de 25 miljarderna som fastighetsskatten inbringar skall tas ifrån om man tar bort den.
Gnäll, gnäll, gnäll, typiskt borgare. :lol

Tja, vi skulle ju kunna dra in det där biståndet på 25 miljarder till Uganda där hälften korrumperas bort och den andra hälften går till armén där det korrumperas bort.

Zartax skrev:
2288865 Tja, vi skulle ju kunna dra in det där biståndet på 25 miljarder till Uganda där hälften korrumperas bort och den andra hälften går till armén där det korrumperas bort.

Bra idé, men gammal. :tungan

Zartax skrev:
2288865 Tja, vi skulle ju kunna dra in det där biståndet på 25 miljarder till Uganda där hälften korrumperas bort och den andra hälften går till armén där det korrumperas bort.

Coolt att vi på något sätt ger 3 miljarder MER i bistånd till Uganda än vad budgeten tillåter för ALLT internationellt bistånd... Ännu mer fantastiskt är det att Uganda lyckas få 25miljarder av de fyra miljarder som avsatts för bistånd till Afrika. :rolleyes:

Tycker vi ger skrämmande mycket pengar till bistånd. Bistånd tills svältande/törstande/lidande/krigsskadade och fattiga människor kostar ju faktiskt lika mycket som vi ger oss Svenskar i Studiestöd..

Om vi drar in allt bistånd till Afrika kan vi ju faktiskt höja studiestödet med en sjundedel! För våra studenter har det grymt risigt. De har knappt råd att gå ut på krogen ens två dagar i veckan längre! Skit i rent vatten i Afrika, mer öl åt studenterna! :banana
http://www.regeringen.se/content/1/c6/02/97/44/28f71902.pdf

Snacka om pest eller kolera, bistånd eller studiebidrag. :zpy

Tänk, jag minns en kille som inte tyckte man kunde ställa olika kostander i relation till varandra så enkelt, det var tydligen komplicerat när andra gjorde det.

:lol

korvgubbe skrev:
2288947 Coolt att vi på något sätt ger 3 miljarder MER i bistånd till Uganda än vad budgeten tillåter för ALLT internationellt bistånd... Ännu mer fantastiskt är det att Uganda lyckas få 25miljarder av de fyra miljarder som avsatts för bistånd till Afrika. :rolleyes:

Tycker vi ger skrämmande mycket pengar till bistånd. Bistånd tills svältande/törstande/lidande/krigsskadade och fattiga människor kostar ju faktiskt lika mycket som vi ger oss Svenskar i Studiestöd..

Om vi drar in allt bistånd till Afrika kan vi ju faktiskt höja studiestödet med en sjundedel! För våra studenter har det grymt risigt. De har knappt råd att gå ut på krogen ens två dagar i veckan längre! Skit i rent vatten i Afrika, mer öl åt studenterna! :banana
http://www.regeringen.se/content/1/c6/02/97/44/28f71902.pdf

Ok, så siffran var inte helt rätt. :rolleyes: Men jag har för mig att det var nån sån där fantasisumma som de nämnde på TV igår när de snackade om att vi inte hade nån koll på vart biståndspengarna går.

Jag ger gärna pengar till vatten i afrika. Synd bara att de pengar vi ger inte går till vatten utan vapen. Kanske är nån som stavat fel i nått dokument så de missförstår? :död

Markus: Jag kom faktiskt på idén innan jag läste ditt inlägg, så det då!

Zartax skrev:
2289065 Kanske är nån som stavat fel i nått dokument så de missförstår? :död

Mycket av biståndet går väl till att lära dem läsa, inte så konstigt om det blir fel då. :lol

Zartax skrev:
Markus: Jag kom faktiskt på idén innan jag läste ditt inlägg, så det då!

Okej då. :)

Zartax skrev:
2289065 Men jag har för mig att det var nån sån där fantasisumma som de nämnde på TV igår när de snackade om att vi inte hade nån koll på vart biståndspengarna går.

ja, det var en fantasisumma.. Lite avrundat är vårt internationella bistånd 25miljarder varav sida får typ 16 miljarder.

Däremot försvinner för mycket biståndspengar till korrumperade ledare i olika länder. men det är en annan fråga. Fortfarande är det i storleken 4 miljarder som går till Afrika. (Och i mina ögon är det väl där de har de generellt sett största problemen med korrumption och elände)

Tycker vi stryper alla bistånd till Afrika. Jag menar, för de 37kr som de kostar varje svensk per månad i bistånd till Afrika kan vi ju istället ha en fettofest varje kvartal med våra fyra stora starköl som vi kan köpa för pengarna på en hyffsad krog.(Sunkkrogar med klocköl räknas inte).

Kuritas skrev:
2289094 Jag skjuter från höften: Avskaffa Landstinget!

Kuritas for President! :Bugar

:tummenupp

Jepp, väck med eländet. Eller rättare sagt, ge alla våra byråkratiska myndigheter och institutioner ett stålbad och välkommna dem till 2000:talet så lär vi få rätt mycket mer för pengarna!

Markus skrev:
2288417 De pengarna är ju inte förlorade då vi aldrig haft dem, men du måste fortfarande tala om vad man ska dra ner på eller ersätta fastighetsskatten med om du vill avskaffa den. Vi har inget överskott a 25 miljarder årligen, alltså har vi ett problem. Det visades ganska tydligt i valet 2002, hur det går om man babblar skattesänkningar så att folk inte begriper.

Finns massor med andra skatter som borde avskaffas också, men man vet att det är billiga poäng att prata fastighetsskatt eftersom så många berörs av den. En löntagare i Danderyd kan t.ex gnälla om fastighetsskatten á 40.000/år, men inte ett ord om de 25.000 han betalar varje månad. Det ger ju ett bra korkat intryck tycker jag.

Det är så jävla typiskt borgerligheten att komma dragandes med sänkt fastighetsskatt som om det vore någon revolution, det är en droppe i havet i förhållande till alla andra skatter. Det är väl också därför borgarna alltid misslyckas, de saknar visioner. De vill ha Socialdemokrati Light.

Ja, ungefär så. :)

Nu tappade du lite vad jag menade - min fantasiskatt skulle ha legat till grunden och aktivt används väldigt länge och skapat ett beroende av dom pengarna. Det är inte svårt att ta fram dom pengarna för en person som verkligen är insatt i var samtliga jävla skattepengar går någonstans. Jag tror på skyddsnät, rabatterad vård etc, en del av de högt värderade socialdemokratiska puckarna, men att beskatta sönder samhället på olika saker - det är läskigt. Markus, jag kommer be swedie beskatta dig med en godispralin per inlägg du slänger in här på forumet.

Frågan är, förstår du varför i princip samtliga fastighetsägare (privatpersoner) är emot en sådan skatt? Sätt på dig deras skor och försök att förstå varför, vore ganska trevligt om det fungerade - för då kanske du skulle förstå att de som du klassar har det 'bra', för att de bor i villa, inte går på bidrag o har iaf en bil inte har det så prima i många många fall.

Komiskt läge - bästa du kan göra idag (ponera en singel 25-åring) är att fixa dig en hyresrätt genom socialen - få pengar från någon kassa eller dyl och sedan jobba lite svart när det passar dig. Då har du det perfekt - alla andra betalar för dig, du behöver inte jobba direkt mycket (om något alls), du kan gå omkring o löka och ha det myspys.

Politiska debatter i all ära, jag har inte brytt mig då jag har flyttat till en hyresrätt, knegar om dagarna, sover om nätterna och muttrar bara när jag behöver tanka/handla mat/betala elräkningen och när tvättmedlet är slut :död

vänstersvängar i all ära - men jag har problem med dom alla :D

Markus skrev:
2289143 Det är precis det det inte är, det är exakt samma fråga - biståndets storlek och vad det används till.

oki, vi får väl skriva två påståenden för att klargöra min poäng:

"Sluta budgetera för och betala ut bistånd! Låt oss svenskar få de där 37kronorna extra varje månad istället för de där fula Afrikanerna"

- En ståndpunkt som jag inte alls stödjer

"Budgetera för bistånd men se till att vi har möjligheten att stoppa utbetalningen om vi inte kan säkra att pengarna går till rätt ändamål och att de verkligen når målet!"

- Absolut, vi ska inte betala ut pengar i blindo, men vi ska budgetera för att betala ut biståndspengar som används för att hjälpa människor i nöd.

Vem har sagt att Afrikaner är fula?
Varför skulle något så banalt som människors utseende spela roll i denna fråga? Verkar ju vara en ovanligt korkad ståndpunkt faktiskt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg