Varför höjd skatt?

Valen skrev:
2280631 Om den sammanlagda inkomsten överstiger 600 000 (d.v.s. 25'/mån per person) medges ingen skattereduktionen. En sanning med modifikation m.a.o.

Jo, jag visste att det finns tak för det där.. Men den där fattiga konstnären borde inte tjäna 600kkr iaf.

korvgubbe skrev:
2280641 Jo, jag visste att det finns tak för det där.. Men den där fattiga konstnären borde inte tjäna 600kkr iaf.

Kontentan är dock att det inte finns några skattetak i det här landet. "Höginkomstagare" (hur man nu kan vara det vid 25') åker inte bara på den förmånliga statliga skatten och kan bidra med mer, de plockas även bort i de subventioner som sossarna så fint plockat fram. Man ska helt enkelt straffas när man jobbar lite extra.

Kontentan av att det är SÅ synd om alla höginkomsttagare och helt omöjligt att bli rik i Sverige borde vara att polisen kollade ALLA med bilar, hus och, framförallt, båtar i mångmiljonklassen. Helt klart måste dessa vara betalda med knark, trafficking eller liknande!
Något för Bodström att ta tag i! :)

Undrar ibland lite stilla varför det så ofta är folk som har det gott ställt ekonomiskt som klagar på att det är svårt att bli rik i Sverige!? Om jag nu har råd med en hoj för 150.000, försäkring för 20.000 och lite däck, bensin och bandagar på det så kan det väl inte var så illa ställt???

bonny skrev:
2280747 Kontentan av att det är SÅ synd om alla höginkomsttagare och helt omöjligt att bli rik i Sverige borde vara att polisen kollade ALLA med bilar, hus och, framförallt, båtar i mångmiljonklassen. Helt klart måste dessa vara betalda med knark, trafficking eller liknande!
Något för Bodström att ta tag i! :)

Undrar ibland lite stilla varför det så ofta är folk som har det gott ställt ekonomiskt som klagar på att det är svårt att bli rik i Sverige!? Om jag nu har råd med en hoj för 150.000, försäkring för 20.000 och lite däck, bensin och bandagar på det så kan det väl inte var så illa ställt???
Då kanske man satsar allt o lite till för att få köra hoj också. Jag skulle inte direkt påstå att man är rik bara för man har en hoj... Sen är det väl inte direkt vanligt att folk har hojar som är värda 150 k, snittet på sporthoj är nog inte långt över 50k.

bonny skrev:
2280747

Undrar ibland lite stilla varför det så ofta är folk som har det gott ställt ekonomiskt som klagar på att det är svårt att bli rik i Sverige!?

Alla har ju som bekant olika situationer och förutsättningar, den som i dina ögon är rik eller välbeställd har ju betalat oerhört mycket pengar i skatt, om han tjänat vita pengar vill säga. En person som betalat oerhört stora summor i skatt reagerar väl mer på hur den summan disponeras jämfört med den som betalar lite gissar jag.

bonny skrev:
2280747
Om jag nu har råd med en hoj för 150.000, försäkring för 20.000 och lite däck, bensin och bandagar på det så kan det väl inte var så illa ställt???

Det säger ju lite eller inget om vad du borde ha haft kvar, om Bill Gates plötsligt har råd med sjuttielva däck endast om året för att resten går i skatt så är det fortfarande systemfel.

Deimos skrev:
2280555 Det måste vara skillnad på att arbeta och inte arbeta.
Min lillebror har flera i sin bekanstskapskrets som inte arbetar för dom helt enkelt pallar inte. Dom sitter hellre nere på möllan och dricker kaffe.
Jag hade en gång en diskussion med dessa polare till brorsan hurvida deras synsätt på arbete. Skillde det inte minst 3000-4000:- per månad mellan arbete och inte arbeta valde dom att inte arbeta. Dom hade hellre ett par tusen mindre i månaden och softade hela dagarna än behöva gå till ett arbete.
Jag hade fan hellre arbetat för mindre pengar än bidrag just för att jag inte vill gå på bidrag om jag verkligen inte behöver. Men tror tyvärr att många inte tänker så.

Kombinationen socialdemokrater-din brorsas polare blir Sveriges undergång.

korvgubbe skrev:
2280572Jag skulle kunna tänka mig att bidraget ökar ju äldre man blir eller efter hur många år man har arbetat.
19 bast, 1 år i arbete ger 50%:ig sjukersättning.
45år, 20 år i arbete ger 85%.

Ett moppefucko som levt på studiebidraget och bor hos morsan får ju plötsligt fett med stålar i jämförelse om han jobbat ett år och blir sjuk.

Den årliga sjukersättningen med de premisser du anger blir ungefär 83 000 kr/år. Eller 6 900 kr/mån. Knappast fett med pengar. (Kallas iof inte sjukersättning utan aktivitetsersättning för folk under 30.)

Ankan skrev:
2280799 Den årliga sjukersättningen med de premisser du anger blir ungefär 83 000 kr/år. Eller 6 900 kr/mån. Knappast fett med pengar. (Kallas iof inte sjukersättning utan aktivitetsersättning för folk under 30.)

För någon som bor hemma och har levt på 750kr per månad är det väl ett ganska bra alternativ under sommarmånaderna om man annars måste jobba 40h i veckan på typ ericsson/mcd/ica för att få ut typ 8-9 rent i månaden.. Finns nog många yngre som då hellre tar bidrag...

Som jag säger, jag är för höga sjukersättningar till folk i allmänhet. Jag vill absolut inte sänka till 50% för alla som Swedie föreslår. Jag resonerar bara kring möjligheten att kanske differentiera ersättningen beroende på hur länge man jobbat.

Ankan skrev:
2280779 Kombinationen socialdemokrater-din brorsas polare blir Sveriges undergång.

Det ena räcker, är det inte brorsors polare så är det några andra som sabbar i maskopi med Partiet.
Slutsats:
Get rid of Partiet

Problemet är att flit och utbildning inte lönar sig tillräckligt.
Sitter man på sitt rumpa hela skoltiden och pluggar stenhårt för att komma in på tex högskola som i sin tur kanske tar 5 år till plus 500 000:- i studieskulder ska man få betalt därefter. Så är det inte nu i Sverige. I vissa inriktningar när man läser till civilingenjör är det upp till 87 % som lämnar landet inom 5 år för arbete utomlands. Det är aldrig bra när den typen kompetens lämnar landet.

En annan grej som stör mig är beskattningen av viss typ av arbete. Inte allt för sällan blir man beordrad att arbeta övertid, vare sig man vill eller ej. Beroende på tidpunkt på dygnet är timlönen x 2. Men då är det 50% skatt på övertidsarbete och inte dom vanliga ~30%. Jag värderar min fritid så pass högt att jag vill ha betalt därefter när det gäller övertidsarbete. Men nix, skattesatsen är högre när det gäller övertid. Visserligen jämnar det ut sig något på årsbasis när man deklarerar men inte helt.

Sen ang vår statsminister.
Han har 120 000:-/mån, bor på en herrgår för drygt 12 milj som han dessutom renoverar för nästan motsvarande. Han har en fru med väldigt bra lön som dessutom kommer få en fet fallskärm på några miljoner (sossarna har ju tidigare vräkt ut sig spott och spe på personer inom näringslivet med stora fallskärmar, se Margareta Ulvskogs makalösa blunder).
Och det är denna man som företräder det svenska "arbetarpartiet". Han är så långt ifrån den svenska arbetaren man bara kan vara.

Swedie skrev:
De tänker öka taxeringsvärdet på hyresrätter... varför?
Taxeringsvärdet skall nominellt motsvara 75% av marknadsvärdet för fastigheten. Det justeras regelbundet eftersom marknadsvärdena varierar över tiden. I tider med stigande fastighetspriser åker taxeringsvärdena upp. Nu vet du varför :)

korvgubbe skrev:
2280753 Mycket vill ha mer!

Nej, lite vill ha mer. Jag sitter inte & drar runt med en 150' hoj - däremot så äger jag mina hojar själv, dock av äldre årgångar som jag har råd att försäkra billigt. Känns lite tröttsamt att höra er skatteälskare försvara världens högsta skatter hela tiden. Fy fan.

Deimos skrev:
2280831 Men då är det 50% skatt på övertidsarbete och inte dom vanliga ~30%.

Det är väl samma skatt på övertidsarbete som på allt annat arbete?! :va
Däremot kan man en mnad med mycket övertid jobba så att den beräknade inkomsten stiger så att man måste betala högre skatt... Då kan man ju jämka om det bara är en månad alternativt vänta på skatteåterbäringen..

Valen skrev:
2280833 Känns lite tröttsamt att höra er skatteälskare försvara världens högsta skatter hela tiden. Fy fan.

Såja gubben, lugn nu! :pannkyss
Jag är ingen skatteälskare. Skatter är inget självändamål.. Du får gärna visa i vilka inlägg jag försvarar världens högsta skatter?!

korvgubbe skrev:
2280805 För någon som bor hemma och har levt på 750kr per månad är det väl ett ganska bra alternativ under sommarmånaderna om man annars måste jobba 40h i veckan på typ ericsson/mcd/ica för att få ut typ 8-9 rent i månaden.. Finns nog många yngre som då hellre tar bidrag...

Som jag säger, jag är för höga sjukersättningar till folk i allmänhet. Jag vill absolut inte sänka till 50% för alla som Swedie föreslår. Jag resonerar bara kring möjligheten att kanske differentiera ersättningen beroende på hur länge man jobbat.

Aahh, tror jag börjar fatta. :näsblod Du snackar inte om sjukersättning utan om sjukpenning. En väsentlig skillnad förvisso, icke minst vad gäller erättningens storlek.

En nittonåring som tidigare pluggat och får sjuk-/aktivitetsersättning är det synd om. Denne har ju av försäkringskassan bedömts ha en bestående arbetsoförmåga under minst ett år framåt, inte sällan visar det sig vara en livsvarig dito, och då är det inte kul att behöva livnära sig på de aktuella ersättningsnivåerna.

Markus skrev:
2280814 Det ena räcker, är det inte brorsors polare så är det några andra som sabbar i maskopi med Partiet.
Slutsats:
Get rid of Partiet

Amen to that!

Noterat:
Fortfarande inte en enda idé beträffande var de 25 miljarderna som fastighetsskatten inbringar skall tas ifrån om man tar bort den.
Gnäll, gnäll, gnäll, typiskt borgare. :lol

korvgubbe skrev:
2280834 Det är väl samma skatt på övertidsarbete som på allt annat arbete?! :va
Däremot kan man en mnad med mycket övertid jobba så att den beräknade inkomsten stiger så att man måste betala högre skatt... Då kan man ju jämka om det bara är en månad alternativt vänta på skatteåterbäringen..

Nja på den vanliga lönen har du den vanliga inkomstskatten. På inkomstökning dvs en icke tidigare medräknad inkomst (ex övertid, extraarbete, lönehöjning) tillkommer marginalskatten. Denna är progressiv och ökar i takt med inkomsten. 1979 var den 87 % som max, sedan dess har sen sjunkigt för att nu ligga på lite drygt 51 % som max.

Ankan skrev:
2280848 Aahh, tror jag börjar fatta. :näsblod Du snackar inte om sjukersättning utan om sjukpenning.

Precis, jag är lite dåligt insatt i exakt vad som är vad. Syftar alltså på den "vanliga" slant pengar man får om man ringer till arbetsgivaren och säger att man är sjuk ett par dagar...
Inte den ersättning man får om man blir långtidssjukskriven.

Deimos skrev:
2280861 På inkomstökning dvs en icke tidigare medräknad inkomst (ex övertid, extraarbete, lönehöjning) tillkommer marginalskatten.

Du betalar ju bara marginalskatt om övertidsersättningen gör att du kommer över den gränsen. Och för höginkomsttagare är det ju ingen direkt skillnad eftersom de redan betalar inkomstskatt på all inkomst över en viss nivå..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg