Varför höjd skatt?

Markus skrev:
2280857 Noterat:
Fortfarande inte en enda idé beträffande var de 25 miljarderna som fastighetsskatten inbringar skall tas ifrån om man tar bort den.
Gnäll, gnäll, gnäll, typiskt borgare. :lol

Jo, lös problemen med varför Sverige har en bland dom högsta nivåer sjukskrivningar i världen. Jag tror inte att det beror på att svenskar har för klen fysik/psyk för att arbeta m.m.
Kan Sverige få ner dessa nivåer så kan man slopa fastighetsskatten samt bjuda alla svenskar på glass 1 gång i veckan.

Markus skrev:
2280857 Noterat:
Fortfarande inte en enda idé beträffande var de 25 miljarderna som fastighetsskatten inbringar skall tas ifrån om man tar bort den.

Jag tycker tokholmarna ska få betala statlig skatt redan vid 100'. Ni har det ju redan så bra som får bo i huvudstan & allt. Klart ni ska dela med er till resten av landet. :yoparty

Deimos skrev:
2280872 Jo, lös problemen med varför Sverige har en bland dom högsta nivåer sjukskrivningar i världen. Jag tror inte att det beror på att svenskar har för klen fysik/psyk för att arbeta m.m.
Kan Sverige få ner dessa nivåer så kan man slopa fastighetsskatten samt bjuda alla svenskar på glass 1 gång i veckan.
Jag hatar glass.

Första dagen får man ingen ersättning alls va?

Starstriker skrev:
2280871 Det borgerliga blocket lovar fryst fastighetsskatt under 2007 och ingen fastighetsskatt ALLS därefter. Rösta blått. Punkct.

Fastighetsskatten slopas

Det finns en lucka i det där, de snackar om 4-5 miljarder medans fastighetsskatten egentligen inbringar 25 miljarder årligen.
Jag betvivlar personligen att företag skulle stå för 20 av de 25 miljarderna, om det är dem de vill låta fortsätta betala.

Valen skrev:
2280874 Klart ni ska dela med er till resten av landet. :yoparty
Det gör vi redan, det är...eh...häftigt! :tummenupp

Starstriker skrev:
2280871 Det borgerliga blocket lovar fryst fastighetsskatt under 2007 och ingen fastighetsskatt ALLS därefter. Rösta blått. Punkct.

Fastighetsskatten slopas

Du missade den lilla detaljen att de uteblivna skatteintäkterna istället skall håvas in som en "liten kommunal avgift" vilket då innebär att du får någon ny flumskatt alt. högre kommunalskatt.

Markus skrev:
2280879 Det finns en lucka i det där, de snackar om 4-5 miljarder medans fastighetsskatten egentligen inbringar 25 miljarder årligen.
Jag betvivlar personligen att företag skulle stå för 20 av de 25 miljarderna, om det är dem de vill låta fortsätta betala.

Det är iaf bättre än inget alls. Blir det blått blir kommer företagandet att öka och alla får mer pengar :banana

Tycker det är bra att Persson köpt ett hus i ingenstans så att vi slipper se honhom sen.

korvgubbe skrev:
Du betalar ju bara marginalskatt om övertidsersättningen gör att du kommer över den gränsen. Och för höginkomsttagare är det ju ingen direkt skillnad eftersom de redan betalar inkomstskatt på all inkomst över en viss nivå..

saxat från Wikipedia.
För svenska skattebetalare gäller 2006 att för inkomster upp till 317 700 endast utgår kommunalskatt vilket ger en skattesats på 30-32 procent. Över 317 700 tillkommer statlig skatt på 20 procent vilket ger en marginalskatt på 50-52. Över 472 300 tillkommer dessutom en värnskatt på 5 procentenheter vilket ger en slutgiltig marginalskatt på 55-57.

Om du har en lön strax under 317 700 så du har en skattesats på 30-32 % normalt, men tvingas jobba över så ökar även skattetrycket till ca 50-52%. Men dessa 50-52 % tas väl inte på hela lönebeloppet utan på det utöver din normala inkommst på 317 700. Med andra ord kan man säga att skattetrycket är högre på övertidstimmarna. Eller tänker jag fel?

Markus skrev:
2280879
Det gör vi redan, det är...eh...häftigt! :tummenupp

Det är faktiskt lite småmysigt att veta att även jag har varit med & finansierat era vägtullar. Man kan åka förbi där & tänka "en liten, liten del av den där kameran äger jag". Mäktig känsla. :pangihuve

Valen skrev:
2280894 Det är faktiskt lite småmysigt att veta att även jag har varit med & finansierat era vägtullar. Man kan åka förbi där & tänka "en liten, liten del av den där kameran äger jag". Mäktig känsla. :pangihuve

Jag kan gå förbi Möllan i Malmö och se folk som jag vet inte jobbar för att dom inte pallar som dricker kaffe och äter damsugare. Känslan att veta att jag äger en liten bit av den damsugaren är inte så mäktig. :huvet

Markus skrev:
2280857 Noterat:

Vad sägs om att avskaffa partistödet och dessutom införa en särskild skatt på bidrag till politiska partier. :)

Ankan skrev:
2280911 Vad sägs om att avskaffa partistödet och dessutom införa en särskild skatt på bidrag till politiska partier. :)

Det skulle vara en ganska liten utgiftsminskning, 165 miljoner.
Vi kan däremot byta biståndet mot fastighetsskatten. Alla räcker upp en hand som vill. :hej

Deimos skrev:
2280891 saxat från Wikipedia.
....

Om du har en lön strax under 317 700 så du har en skattesats på 30-32 % normalt, men tvingas jobba över så ökar även skattetrycket till ca 50-52%. Men dessa 50-52 % tas väl inte på hela lönebeloppet utan på det utöver din normala inkommst på 317 700. Med andra ord kan man säga att skattetrycket är högre på övertidstimmarna. Eller tänker jag fel?

Nej, det är bara på den överskjutande inkomsten som den högre skatten tas ut. Du förlorar alltså inte pengar på att jobba mer även om du får ut mindre per timme. Å andra sidan har man väl ofta övertidsersttning så det kan ju ta ut varandra.

korvgubbe skrev:
2280935 Nej, det är bara på den överskjutande inkomsten som den högre skatten tas ut. Du förlorar alltså inte pengar på att jobba mer även om du får ut mindre per timme. Å andra sidan har man väl ofta övertidsersttning så det kan ju ta ut varandra.

Jo men jag sa ju att det är mer skatt på övertidsarbete. Dock inte så pass så att du förlorar på det, men vinsten är klart öppet för diskussion med tanke på att du förlorar ledig tid. Det är det som jag tycker är snett. Den förlorade tiden ska erstättas på en skälig nivå och det gör den inte eftersom skatten ökar i takt med övertiden.

Deimos skrev:
2280950 Jo men jag sa ju att det är mer skatt på övertidsarbete.

För en person som tjänar 15.000 i månaden blir det ju ingen extra skatt om de jobbar säg 40 timmar övertid en eller två månader om året. Det är ju mest för de som ligger på gränsen som det blir påtagligt.
Det är ju först vid 26400 i månaden som du kliver över gränsen. Så en låginkomsttagare kan ju jobba övertid varje vecka utan att betala 52% i skatt.

korvgubbe skrev:
2280956 För en person som tjänar 15.000 i månaden...

Vem tjänar så lite egentligen? Okej sommarjobbare, men typ vuxna människor, finsn det de som har så låga löner? Det är ju alldeles fantastiskt hur mycket bättre deras tillvaro skulle bli med lägre skatter, att de inte begriper det själva talar ju för att de inte är värda mer pengar i och för sig. :gnissla

Som svar på själva frågan skulle jag vilja säga följande: Det beror på att socialdemokratin reflexmässigt ser en skattehöjning som lösningen på precis alla problem de stöter på.

Presentera ett problem för en socialdemokrat så får du i 99 fall av 100 ett förslag på en skattehöjning som den givna lösningen. Bredbandsskatt, kassettskatt, energiskatt, förmögenhetsskatt, alkoholskatt, tobaksskatt. Bara ett par exempel.

När det inte är ett problem som behöver arbetas bort, utan att man istället vill få en hög intänkt till staten så är det breda skattebaser som gäller, dvs sådana som man inte kan smita undan genom att inte röka, inte supa, inte köra bil....då åker du på fastighetsskatt, moms, arbetsgivareavgifter osv.

Vet inte hur det blivit så, men någonstans i Socialdemokratins själ verkar det sitta.

korvgubbe skrev:
2280956 För en person som tjänar 15.000 i månaden blir det ju ingen extra skatt om de jobbar säg 40 timmar övertid en eller två månader om året. Det är ju mest för de som ligger på gränsen som det blir påtagligt.
Det är ju först vid 26400 i månaden som du kliver över gränsen. Så en låginkomsttagare kan ju jobba övertid varje vecka utan att betala 52% i skatt.

Jo det är sant, men vem sa att vi bara pratar om personer under 26400:-/mån? Tiden man lägger ner på arbetet är lika stor för en person med mera lön som för en med lite mindre.

Markus skrev:
2280960 Vem tjänar så lite egentligen? Okej sommarjobbare, men typ vuxna människor, finsn det de som har så låga löner? Det är ju alldeles fantastiskt hur mycket bättre deras tillvaro skulle bli med lägre skatter, att de inte begriper det själva talar ju för att de inte är värda mer pengar i och för sig. :gnissla
Det där är riktigt lågt skrivet Markus, vänta du bara tills den dagen du tjänar skit eller går på nåt bidrag...

Markus skrev:
2280960 Vem tjänar så lite egentligen? Okej sommarjobbare, men typ vuxna människor, finsn det de som har så låga löner? Det är ju alldeles fantastiskt hur mycket bättre deras tillvaro skulle bli med lägre skatter, att de inte begriper det själva talar ju för att de inte är värda mer pengar i och för sig. :gnissla

oki.. ta en undersköterska eller en lärarinna så har du två personer som kan jobba en hel del övertid innan de når över 26000 i månaden. 15000 var väl kanske att exemplifiera i underkant men inom skola och omsorg ligger folk sällan särskillt långt över 20 vilket ger en hel del utrymme för övertid utan att betala marginalskatt.

Deimos skrev:
2280963Tiden man lägger ner på arbetet är lika stor för en person med mera lön som för en med lite mindre.

Absolut, jag argumenterade bara emot påståendet att det var själva övertiden som gjorde att man fick betala extraskatt. Det är ju alltså inte arbetsinsatsen utan lönen som beskattas.

En tanke med vänsterpolitik brukar ju å andra sidan vara att man hellre har två personer som jobbar 40 timmar i veckan och tjänar 18000/mån än att en jobbar 60 timmar och tjänar 35000 medan den andre går på bidrag.

Sen att det inte blir som de har tänkt i praktiken är ju en annan femma. Men allt de bestämmer har ju knappast verklighetsanknytning heller så varför förvånas nu...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg