Varför höjd skatt?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,846359,00.html

De tänker öka taxeringsvärdet på hyresrätter... varför?

Det är något åt h-lvete fel med det här landet... det kommer fler skattegrundade avgifter för varje år.. nu det här, som verkligen kommer endast innebära att staten får "tillbaka" mer pengar och svenskarna kan handla mindre.

Vad är grunden till detta? Är det för att minska inflation, eller tvinga folk att sänka sin standard? Jag bor redan dyrt nog med en 2a på 48 kv för 5300 + parkering, el m.m. Och det är redan snack om höjda hyror nästa år, så jag har redan satt planer på att flytta härifrån.

Ptja, allt höjs o höjs o höjs. Löner, priser, skatter, tjänster. Så har det alltid varit. Det är bara att följa med i svängen o höja priserna på annonserna.

korvgubbe skrev:
2280451 Ta det lungt! Man skattar ju bara på den inkomst man redovisar!

Skatterna skulle kunna sänkas om alla redovisade sina inkomster.
:rolleyes:
Jag har inte råd att redovisa alla inkomster, skatten är för hög. :hihi

HanneZ skrev:
2280453 Jag har inte råd att redovisa alla inkomster, skatten är för hög. :hihi

Fast äga en fastighet (villa eller bostadsrätt) är knappast en inkomst men ändå beskattas den med den underbara fastighetsskatten. Detta TROTS att man har en reavinstskatt när man säljer.

Hyresrätterna har ju halkat efter skattemässigt, så ur ett rättviseperspektiv (som genomsyrar alla debatter i detta land) så är det ju riktigt, att det ur alla andra perspektiv är helt värdelöst är en annan femma.

Deimos skrev:
2280464 . Detta TROTS att man har en reavinstskatt när man säljer.

Jag håller med. Fastighetsskatten är helt åt h-e. Jag tvingas skatta mer än jag har råd att amortera på lånet.

Så om jag köper ett hus för en mille och säljer det ett år senare för samma summa så lär jag ha betalat lite avrundat ca 10000 i skatt och samtidigt ha amorterat ungefär lika mycket.

Markus skrev:
2280466 Hyresrätterna har ju halkat efter skattemässigt, så ur ett rättviseperspektiv (som genomsyrar alla debatter i detta land) så är det ju riktigt, att det ur alla andra perspektiv är helt värdelöst är en annan femma.

Ja, jag tycker det är rättvist att en hyresrätt på Östermalm kostar lika mycket som en i Rinkeby. Alla ska kunna välja var dom vill bo.

korvgubbe skrev:
2280474 Jag håller med. Fastighetsskatten är helt åt h-e. Jag tvingas skatta mer än jag har råd att amortera på lånet.

Så om jag köper ett hus för en mille och säljer det ett år senare för samma summa så lär jag ha betalat lite avrundat ca 10000 i skatt och samtidigt ha amorterat ungefär lika mycket.

Lyssna på denna bissarra historia.
En person med ett lågavlönat jobb boendes nere på Österlen i Skåne hade ett hus, som han hade ärvt av sina föräldrar som i sin tur hade ärvt det av sina föräldrar. Det fanns inga lån på huset. För ca 20 år sedan blev det väldigt populärt att ha sommarhus nere på österlen vilket gjorde att priserna steg till skyhöga nivåer. Självklart gjorde även fastighetsskatten det.
Personen i denna historia är konstnär med dålig inkomst. För att ha råd att bo kvar (hans nya fastighetsskatt var makalöst hög) var han tvungen att hyra ut sitt hus på sommaren. Det bissarra i denna fars var att hans första hyresgäst var skatteministern.

Fastighetsskatter är ändå en försvinnande liten del av allt vi betalar, oavsett hur man bor, så jag tycker fokus borde ligga på något annat. Men men, alla skatter som avskaffas är bra.
Problemet är att det ska finansieras också, man kan inte bara ta bort intäkterna och behålla utgifterna. Jag vet vad jag skulle kunna montera ner direkt i samhället, frågan är om alla andra som är negativa till olika skatter vet det?

Deimos skrev:
2280498
Personen i denna historia är konstnär med dålig inkomst. För att ha råd att bo kvar (hans nya fastighetsskatt var makalöst hög) var han tvungen att hyra ut sitt hus på sommaren.

Jo, det låter en aning bissart.. men det finns väl trots allt en begränsningsregel som är till för att den typen av situationer skall uppstå!?
Man ska väl inte behöva betala mer än 5% av hushållets inkomst i fastighetsskatt?

Markus skrev:
2280503 frågan är om alla andra som är negativa till olika skatter vet det?

Jadå, alla vet vilka delar du vill montera ner, oavsett om de är för eller mot höga skatteutag! :)

korvgubbe skrev:
2280506 Jo, det låter en aning bissart.. men det finns väl trots allt en begränsningsregel som är till för att den typen av situationer skall uppstå!?
Man ska väl inte behöva betala mer än 5% av hushållets inkomst i fastighetsskatt?

Jadå, alla vet vilka delar du vill montera ner, oavsett om de är för eller mot höga skatteutag! :)

För dom som lever på marginalerna kan det vara för mycket.

Istället för att montera ner något kan man ju se till att ordna upp det i samhället. Tex, varför har Sverige en av världens högsta nivåer i antal sjukskrivna. Beror det på att vi har ett för generöst bidragssystem, dålig moral, för klen fysik för att arbeta eller vad. Ett stort problem är det som måste lösas.

Hur ska man finansiera ett borttagande av fastighetsskatten?
Det är den intressanta frågan, resten är egentligen mest gnäll.

Deimos skrev:
2280518 Istället för att montera ner något kan man ju se till att ordna upp det i samhället. Tex, varför har Sverige en av världens högsta nivåer i antal sjukskrivna. Beror det på att vi har ett för generöst bidragssystem, dålig moral, för klen fysik för att arbeta eller vad. Ett stort problem är det som måste lösas.

Ja, när man inte jobbar så får man ju ändå 80% av lönen, eller vad det nu är. Det är ju sjukt. Borde typ vara 50% så får man iaf en anledning att kanske INTE vara sjuk... jäkla :tomten som styr landet.

Swedie skrev:
2280534 Ja, när man inte jobbar så får man ju ändå 80% av lönen, eller vad det nu är. Det är ju sjukt. Borde typ vara 50% så får man iaf en anledning att kanske INTE vara sjuk... jäkla :tomten som styr landet.

Det måste vara skillnad på att arbeta och inte arbeta.
Min lillebror har flera i sin bekanstskapskrets som inte arbetar för dom helt enkelt pallar inte. Dom sitter hellre nere på möllan och dricker kaffe.
Jag hade en gång en diskussion med dessa polare till brorsan hurvida deras synsätt på arbete. Skillde det inte minst 3000-4000:- per månad mellan arbete och inte arbeta valde dom att inte arbeta. Dom hade hellre ett par tusen mindre i månaden och softade hela dagarna än behöva gå till ett arbete.
Jag hade fan hellre arbetat för mindre pengar än bidrag just för att jag inte vill gå på bidrag om jag verkligen inte behöver. Men tror tyvärr att många inte tänker så.

Markus skrev:
2280519 Hur ska man finansiera ett borttagande av fastighetsskatten?
Det är den intressanta frågan, resten är egentligen mest gnäll.
Vi dödar alla sjukskriva, arbetslösa och pensionärer.

Jag får ut ca 15lök på att jobba tvåskift på mitt jobb och min kompis får ut 10500kr på att pilla sig i naveln.
Han jobbar på sommaren så han får nya a-kassedagar.
Men han vill ju iof. ha ett jobb så det är iallafall inte han det är fel på.

Swedie skrev:
2280534 Ja, när man inte jobbar så får man ju ändå 80% av lönen, eller vad det nu är. Det är ju sjukt. Borde typ vara 50% så får man iaf en anledning att kanske INTE vara sjuk... jäkla :tomten som styr landet.

Jag skulle hellre se någon form av variabel ersättning som stiger med åldern.

För mina föräldrar existerar inte ens tanken på att skita i att jobba och leva på bidrag. Jag har försökt få dem att förstå att många unga nuförtiden mer än gärna lyfter bidrag och skiter i arbete... Framförallt min gode mor har svårt att ens tänka sig att det finns personer som kan välja bidrag före arbete.

Jag skulle kunna tänka mig att bidraget ökar ju äldre man blir eller efter hur många år man har arbetat.
19 bast, 1 år i arbete ger 50%:ig sjukersättning.
45år, 20 år i arbete ger 85%.

Ett moppefucko som levt på studiebidraget och bor hos morsan får ju plötsligt fett med stålar i jämförelse om han jobbat ett år och blir sjuk. Han har inga fasta kostnader o.s.v. som en tvåbarnsfamilj med hus och bil jobbat ihop under årens lopp...

jag tycker det är bra med höga ersättningar till folk som jobbat och slitit. Man ska inte förvisas från hus och hem så snart man råkat bli sjuk/skadad. (Självklart inom rimmliga gränser)

Last edited by a moderator:
korvgubbe skrev:
2280506 Man ska väl inte behöva betala mer än 5% av hushållets inkomst i fastighetsskatt?

Om den sammanlagda inkomsten överstiger 600 000 (d.v.s. 25'/mån per person) medges ingen skattereduktionen. En sanning med modifikation m.a.o.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg