varför gör man såhär och hur?

Regeln om najning av bromsoksbultar (både bak och fram) tillkom 2002.

Axxexs skrev:
Sverige var nog bland dom sista med att man skulle ha najade bultar på bromsarna till racing. Dom flesta andra länderna hade haft det i flera år innan det blev obligatoriskt här hemma.

Gissar att Catman körde race som ingick i Aprilia Challange, som var en serie som som Danska importören TMP höll i, och att där krävdes najade bromsar enligt det Danska reglementet då.

Stämmer bra det....men började köra Aprilia -98...
-97 körde jag en RGV250-93 och den skulle najjas....helt bombsäker på det.
Ev kanske förfarandet har ändrats sedan jag körde och det nya har skrivits in i reglerna...(därigenom så blev det en regel igen??)

edit:
Kanske var det annorlunda regler för NM som vi körde(ingick i SO)??

Oj! Här var det mycket teori men ganska instressant ändå faktiskt. :)
Nu när man har fått dig en dos av "Du kanske tror att du vet hur man använder en momentnyckel men...." så börjar man ju undra hur mycket fel det kan tänkas bli om man bara drar tills det klickar utan att bry sig om statisk och dynamisk friktion, var på handtaget man håller osv.

Om min Biltema-nyckel t.ex. är inställd att klicka vid 18 Nm och jag ska dra åt min oljeplugg, hur många Nm ifrån 18 kan jag då tänkas hamna, om jag så att säga gör allt annat som man inte ska?

EDIT: Nu var det väl så att det kunde vara skillnad på 18 Nm och 18 Nm med olika smörjmedel osv, men ni fattar förhoppningsvis vad jag menar ändå.

PacMan skrev:
Om min Biltema-nyckel t.ex. är inställd att klicka vid 18 Nm och jag ska dra åt min oljeplugg, hur många Nm ifrån 18 kan jag då tänkas hamna, om jag så att säga gör allt annat som man inte ska?

EDIT: Nu var det väl så att det kunde vara skillnad på 18 Nm och 18 Nm med olika smörjmedel osv, men ni fattar förhoppningsvis vad jag menar ändå.
I fallet med oljepluggen så kan vi nog anta att den alltid är väl inoljad :) så rimligtvis hamnar du mellan 16 och 20 Nm vilket få personer lyckas dra på känn med någon repeterbarhet. Svårare är det med t ex hjulbultar på en bil, någon smörjer med finaste årgångsrost, andra med kopparpasta, symaskinsolja och alla möjliga huskurer. Sedan dras det med allt utom momentnyckel också så där bör det finnas marginaler.

Last edited:
Ok, nu verkar det som vi gått igenom alla teorier ett par varv om momentskaft, samt lite om najning.
En fråga till auditoriet:

NÄR ni najar... VAD najar ni MED? Har ni najtång, eller använder ni en sån där fiffig grej man har och najar sopsäckar med?
(evighetsskruv med handtag man drar ut och in)

Jag najar f.ö alltid alla dessa skruvar på ALLA (mina) hojar.
Devis: Better safe than sorry!

Jag använder najtång som säljs av de flesta RR firmor tråd använder jag 0,8mm glödgad blankdragen, vill minnas att det är det som svemo har som krav för låsning. Det känns dock som om det är betydligt viktigare för hållfastheten att låsningen är korrekt utförd än att tråden är av viss klass.

http://www.lycon.se/bilder/lastradstang.jpg

Företaget säljer låstråd och tång som är godkänt av flygindustrin så det skall nog duga åt oss.

Last edited:
Jag kör med rostfri 0.8mm tråd.
Föredrar najtången, jag tenderar att dra lite för många gånger med specialtången.

Najar för att låsa, inte för att ha kvar oljepluggen när motorn är tömd på olja. :D

Själv najjar jag för hand. Med lite träning så går det fortare och smidigare.... Var bara kritisk och var beredd på att klippa bort en najning om det blir lös eller ojämn. Det finns mängder med tråder på SH som beskriver hur man ska göra (däribland av en kille vars namn jag inte kommer ihåg, men som beskriver flygteknikernas krav på najningar)

Dr.Bike skrev:
NÄR ni najar... VAD najar ni MED? Har ni najtång, eller använder ni en sån där fiffig grej man har och najar sopsäckar med?
(evighetsskruv med handtag man drar ut och in)
En sån hade vi på Big Burger (ja, det hette så för många år sedan) när vi najade sopsäckar, jäkligt smidig :)

sepahewe skrev:
Själv najjar jag för hand. Med lite träning så går det fortare och smidigare.... Var bara kritisk och var beredd på att klippa bort en najning om det blir lös eller ojämn. Det finns mängder med tråder på SH som beskriver hur man ska göra (däribland av en kille vars namn jag inte kommer ihåg, men som beskriver flygteknikernas krav på najningar)

Du menar säkert http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=1089.
Han har najjat åt Nordgren så jag skulle nog tänka mig att det är "godkänt".

Neutral skrev:
I fallet med oljepluggen så kan vi nog anta att den alltid är väl inoljad :) så rimligtvis hamnar du mellan 16 och 20 Nm vilket få personer lyckas dra på känn med någon repeterbarhet. Svårare är det med t ex hjulbultar på en bil, någon smörjer med finaste årgångsrost, andra med kopparpasta, symaskinsolja och alla möjliga huskurer. Sedan dras det med allt utom momentnyckel också så där bör det finnas marginaler.
Smörjmedlet påverkar inte vilket moment det blir, däremot klämkraften, den blir högre med mindre friktion. Det har hänt att skruvar gått av då de dragits med rätt moment avsett för torra gängor, men smörjts med litiumfett.

Bearing skrev:
Smörjmedlet påverkar inte vilket moment det blir, däremot klämkraften, den blir högre med mindre friktion. Det har hänt att skruvar gått av då de dragits med rätt moment avsett för torra gängor, men smörjts med litiumfett.

Och eftersom det är klämkraften man söker och inte det egentliga momenten brukar moment vara angivna som torra moment, och i de fall som smörjda förband menas så brukar det anges explicit.

I slutändan är det ju spänsten i bulten som är det intressanta.

breheim skrev:

Ah! Se där *nostalgiska tårar rinner utför min kind*
Delar av Bultens praktverk som jag nämnde tidigare, finns alltså som .pdf!
Varsågoda alla och tag del! Allt är inte läsbart, men skummar men det så ser man principiperna.

Eller som jag sa tidigare:

Sergeanten till soldaterna: Det här kan verka enkelt. Men vänta tills jag förklarat! ;)

Jag najjade med vanlig tång och med vanlig ståltråd (sådan bönder inte klarar sig utan) på min tokrace-VFR, hur långt ifrån rätt hamnar denna procedur?

zilog skrev:
Jag najjade med vanlig tång och med vanlig ståltråd (sådan bönder inte klarar sig utan) på min tokrace-VFR, hur långt ifrån rätt hamnar denna procedur?

Tillräckligt rätt för att vara ljusår bättre än ingen säkring alls men köp rostfri ståltråd 19-004 på biltema (19kr) och sätt dig i garaget och öva ett par gånger så blir det kanon.
:tummenupp

Bearing skrev:
Med 16 till 20 Nm syftade jag på toleransen hos momentnyckeln, är förhållandena i verkligheten desamma som i teorin bör ju sträckkraften endast variera med noggrannheten i momentnyckeln.

När ni najat färdigt och klippt ren tråden; glöm inte att vika ändarna (ca 10 mm) 180° se de hamnar parallellt med övriga najningen.
Speciellt om man använder rostfri tråd så får man otrevliga inflammationer om man sticker sig på ändarna.

När SVEMO först kom med regler för vilken tråd som skulle användas så stod det "metallisk, rostfri tråd". Bra, för då kunde de som ville fortsätta att använda koppartråd :o) Det var just denna de ville ha bort.

Koppar är bra eftersom den går att naja mycket tajtare är ståltråd. Däremot måste den bytas ofta eftersom den blir hård av långsamma avsvalningar och vibrerar sedan av.
Om man inte kan garantera att tråden byts med ganska korta intervaller så är det bättre med rostfri tråd. Kanske har SVEMO ändrat skrivningen sedan 70-talet så att man måste ha stål i najtråden :lol

zilog skrev:
Tja, inte för att vara taskig, men det fanns större saker att oroa sig för på viffern som gud glömde än najningen... :lol

Angående låsning så har min ex-STCC-hoj flera låsningar med R-sprintar, t ex dubbla på bromsoken fram med kabel mellan. Någon sade att det bara var i STCC det var tillåtet och att det skulle vara najat i andra klasser, stämmer det?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg