varför gör man såhär och hur?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det här är för att skruvar inte ska skruva ur sig?

Har dom borrat hål i bulten eller hur fäster man upp ståltråden???

Har namnet på tungan men kommer inte på det.

optimering4.JPG

Mr Helmut skrev:

optimering4.JPG

man är tvungen att göra så när man kör bana så inget trillar som inte ska trilla.
kommer inte ihåg vad det heter, men så står det iaf som anledning på nån race sida ja kolla på. :tummenupp

HanneZ skrev:
Najning? :hihi

Det är väl krav om man ska rejsa med hojen...

just de så var det, men har han borrat hål i skallen?

är det bara dummt eller borde gatu åkare också göra så?

orginal bult eller special?

Mr Helmut skrev:
just de så var det, men har han borrat hål i skallen?

är det bara dummt eller borde gatu åkare också göra så?

orginal bult eller special?
Ja, man borrar i "skallen"... Onödigt för gatåkning tycker jag... Fast om du vill vara riktigt säker på att det som skakar loss inte försvinner så kan du väl göra det.

Last edited:
Firefly skrev:
Stämmer, alla lösa föremål så som skruvar ska borras hål i och najas...

Alla lösa föremål behöver faktiskt inte skruvas in när man kör racing, det hade blivit ett jäkla najande.
Reglementet säger att man måste naja alla skruvar som kan orsaka ett oljeläckage om de skruvas av, alltså oljepåfyllningsplugg, mätsticka, dräneringspluggen, oljefiltret och dessutom bromsoken.

Najningen av bromsoken i det svenska reglementet kom till när Fredde Watz körde rakt fram i Bergskurvan på Sviestad med lösa ok efter stressmeck. Han bröt nacken men överlevde för att bryta många fler ben.

McFille skrev:
Alla lösa föremål behöver faktiskt inte skruvas in när man kör racing, det hade blivit ett jäkla najande.
Reglementet säger att man måste naja alla skruvar som kan orsaka ett oljeläckage om de skruvas av, alltså oljepåfyllningsplugg, mätsticka, dräneringspluggen, oljefiltret och dessutom bromsoken.
Förlåt, det var det jag menade. Trodde det var underförstått. :gnissla

Neutral skrev:
Najningen av bromsoken i det svenska reglementet kom till när Fredde Watz körde rakt fram i Bergskurvan på Sviestad med lösa ok efter stressmeck. Han bröt nacken men överlevde för att bryta många fler ben.

Där ser man, så det är en så pass ny regel.
Någon som vet hur det ser ut i resten av världen? Är de regel på najning av oken överallt?

Mr Helmut skrev:

optimering4.JPG

Kallas helt enkelt för låsning. Inom flygbranschen används denna metod på i praktik alla bultar/muttrar som sitter i närhet av motorer och föremål i rörelse pga. vibration. Man använder en speciell tång och det är ganska kul att göra om man har grejjerna rakt framför sig men jag lovar att det inte är lika kul när man ska göra det in och ut bak o fram bakom någon kåpa där man inte ser vad man gör utan också måste arbeta spegelvänt i med hjälp av just en spegel.

Men som en föregående talare sa. Finns ingen anledning att göra det i mc samanhang. Har man så dålig koll på grejjerna att man inte märker/ser att något håller på att lossna, då har man fel hobby. På sin höjd kan man använda lite gänglåsning på utsatta delar.

Oj vad långt det här blev, nu ska jag hålla käften :hihi

Gott nytt år på er alla!

Även fast bankörda hojar brukar vara väl omhändertagna vad gäller oljebyte osv, så hade jag tvekat till att köpa en hoj som är/har varit najjad på de ställena, just pga av att den kan varit bankörd. Kanske något att tänka på när/om du ska sälja den? På med lite locktite istället då.

Last edited:
Smirre skrev:
Kallas helt enkelt för låsning. Inom flygbranschen används denna metod på i praktik alla bultar/muttrar som sitter i närhet av motorer och föremål i rörelse pga. vibration. Man använder en speciell tång och det är ganska kul att göra om man har grejjerna rakt framför sig men jag lovar att det inte är lika kul när man ska göra det in och ut bak o fram bakom någon kåpa där man inte ser vad man gör utan också måste arbeta spegelvänt i med hjälp av just en spegel.

Men som en föregående talare sa. Finns ingen anledning att göra det i mc samanhang. Har man så dålig koll på grejjerna att man inte märker/ser att något håller på att lossna, då har man fel hobby. På sin höjd kan man använda lite gänglåsning på utsatta delar.

Oj vad långt det här blev, nu ska jag hålla käften :hihi

Gott nytt år på er alla!
Jag började skriva en exakt likadan post, men så såg jag din!
Tack för att jag slapp!
Gott nytt år på er Sporthoj.com!

Firefly skrev:
Ja, man borrar i "skallen"... Onödigt för gatåkning tycker jag... Fast om du vill vara riktigt säker på att inget skakar loss utan att försvinna så kan du väl göra det.

Firefly skrev:
Förlåt, det var det jag menade. Trodde det var underförstått. :gnissla

Om man vill vara säker på att inget skakar loss och försvinner, hur gör man då då? :pannkyss

Först och främst handlar det väl om sånna skruvar som är nödvändiga för funktionen och som man lossar ofta. Dvs oljepåfyllning/tömning, bromsok och kylarlock. Sitter du på en gathoj där du lossar dessa skruvar en gång per år så känns det inte så nödvändigt, men det är ju aldrig fel för det!

Det är en säkerhetsfråga helt enkelt.

Neutral skrev:

regeln fanns innan Watz gjorde sin flygtur -00
Jag började race -97 och då fanns regeln....

,,en liten frågan angående bilden,, varför dubbla bromsslangar till samma ok?
Vad är funktionen med det?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...