Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Stämmer, alla lösa föremål så som skruvar ska borras hål i och najas...HanneZ skrev:Najning?
Det är väl krav om man ska rejsa med hojen...
Mr Helmut skrev:Det här är för att skruvar inte ska skruva ur sig?
Har dom borrat hål i bulten eller hur fäster man upp ståltråden???
Har namnet på tungan men kommer inte på det.
![]()
HanneZ skrev:Najning?
Det är väl krav om man ska rejsa med hojen...
Ja, man borrar i "skallen"... Onödigt för gatåkning tycker jag... Fast om du vill vara riktigt säker på att det som skakar loss inte försvinner så kan du väl göra det.Mr Helmut skrev:just de så var det, men har han borrat hål i skallen?
är det bara dummt eller borde gatu åkare också göra så?
orginal bult eller special?
Firefly skrev:Stämmer, alla lösa föremål så som skruvar ska borras hål i och najas...
Förlåt, det var det jag menade. Trodde det var underförstått.McFille skrev:Alla lösa föremål behöver faktiskt inte skruvas in när man kör racing, det hade blivit ett jäkla najande.
Reglementet säger att man måste naja alla skruvar som kan orsaka ett oljeläckage om de skruvas av, alltså oljepåfyllningsplugg, mätsticka, dräneringspluggen, oljefiltret och dessutom bromsoken.

Neutral skrev:Najningen av bromsoken i det svenska reglementet kom till när Fredde Watz körde rakt fram i Bergskurvan på Sviestad med lösa ok efter stressmeck. Han bröt nacken men överlevde för att bryta många fler ben.
Du kan andvända orginal, sätt dem i pelarborren och borra ett hålMr Helmut skrev:har han borrat hål i skallen?
orginal bult eller special?
Mr Helmut skrev:Det här är för att skruvar inte ska skruva ur sig?
Har dom borrat hål i bulten eller hur fäster man upp ståltråden???
Har namnet på tungan men kommer inte på det.
![]()
Jag började skriva en exakt likadan post, men så såg jag din!Smirre skrev:Kallas helt enkelt för låsning. Inom flygbranschen används denna metod på i praktik alla bultar/muttrar som sitter i närhet av motorer och föremål i rörelse pga. vibration. Man använder en speciell tång och det är ganska kul att göra om man har grejjerna rakt framför sig men jag lovar att det inte är lika kul när man ska göra det in och ut bak o fram bakom någon kåpa där man inte ser vad man gör utan också måste arbeta spegelvänt i med hjälp av just en spegel.
Men som en föregående talare sa. Finns ingen anledning att göra det i mc samanhang. Har man så dålig koll på grejjerna att man inte märker/ser att något håller på att lossna, då har man fel hobby. På sin höjd kan man använda lite gänglåsning på utsatta delar.
Oj vad långt det här blev, nu ska jag hålla käften![]()
Gott nytt år på er alla!
Firefly skrev:Ja, man borrar i "skallen"... Onödigt för gatåkning tycker jag... Fast om du vill vara riktigt säker på att inget skakar loss utan att försvinna så kan du väl göra det.
Firefly skrev:Förlåt, det var det jag menade. Trodde det var underförstått.![]()

Najjagoodspeed skrev:Om man vill vara säker på att inget skakar loss och försvinner, hur gör man då då?![]()
Neutral skrev:Najningen av bromsoken i det svenska reglementet kom till när Fredde Watz körde rakt fram i Bergskurvan på Sviestad med lösa ok efter stressmeck. Han bröt nacken men överlevde för att bryta många fler ben.
En liten felskrivning... Men nu har jag editerat det.goodspeed skrev:Om man vill vara säker på att inget skakar loss och försvinner, hur gör man då då?![]()
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |