Teddy
"...I been here for years"
Regeln om najning av bromsoksbultar (både bak och fram) tillkom 2002.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Axxexs skrev:Sverige var nog bland dom sista med att man skulle ha najade bultar på bromsarna till racing. Dom flesta andra länderna hade haft det i flera år innan det blev obligatoriskt här hemma.
Gissar att Catman körde race som ingick i Aprilia Challange, som var en serie som som Danska importören TMP höll i, och att där krävdes najade bromsar enligt det Danska reglementet då.
I fallet med oljepluggen så kan vi nog anta att den alltid är väl inoljadPacMan skrev:Om min Biltema-nyckel t.ex. är inställd att klicka vid 18 Nm och jag ska dra åt min oljeplugg, hur många Nm ifrån 18 kan jag då tänkas hamna, om jag så att säga gör allt annat som man inte ska?
EDIT: Nu var det väl så att det kunde vara skillnad på 18 Nm och 18 Nm med olika smörjmedel osv, men ni fattar förhoppningsvis vad jag menar ändå.
En sån hade vi på Big Burger (ja, det hette så för många år sedan) när vi najade sopsäckar, jäkligt smidigDr.Bike skrev:NÄR ni najar... VAD najar ni MED? Har ni najtång, eller använder ni en sån där fiffig grej man har och najar sopsäckar med?
(evighetsskruv med handtag man drar ut och in)
sepahewe skrev:Själv najjar jag för hand. Med lite träning så går det fortare och smidigare.... Var bara kritisk och var beredd på att klippa bort en najning om det blir lös eller ojämn. Det finns mängder med tråder på SH som beskriver hur man ska göra (däribland av en kille vars namn jag inte kommer ihåg, men som beskriver flygteknikernas krav på najningar)
Smörjmedlet påverkar inte vilket moment det blir, däremot klämkraften, den blir högre med mindre friktion. Det har hänt att skruvar gått av då de dragits med rätt moment avsett för torra gängor, men smörjts med litiumfett.Neutral skrev:I fallet med oljepluggen så kan vi nog anta att den alltid är väl inoljadså rimligtvis hamnar du mellan 16 och 20 Nm vilket få personer lyckas dra på känn med någon repeterbarhet. Svårare är det med t ex hjulbultar på en bil, någon smörjer med finaste årgångsrost, andra med kopparpasta, symaskinsolja och alla möjliga huskurer. Sedan dras det med allt utom momentnyckel också så där bör det finnas marginaler.
Bearing skrev:Smörjmedlet påverkar inte vilket moment det blir, däremot klämkraften, den blir högre med mindre friktion. Det har hänt att skruvar gått av då de dragits med rätt moment avsett för torra gängor, men smörjts med litiumfett.
breheim skrev:För den som fortfarande känner sig vetgirig:
http://www.bufab.com/Portals/32/Teknikhandboken 150.pdf
zilog skrev:Jag najjade med vanlig tång och med vanlig ståltråd (sådan bönder inte klarar sig utan) på min tokrace-VFR, hur långt ifrån rätt hamnar denna procedur?
Med 16 till 20 Nm syftade jag på toleransen hos momentnyckeln, är förhållandena i verkligheten desamma som i teorin bör ju sträckkraften endast variera med noggrannheten i momentnyckeln.Bearing skrev:Smörjmedlet påverkar inte vilket moment det blir, däremot klämkraften, den blir högre med mindre friktion. Det har hänt att skruvar gått av då de dragits med rätt moment avsett för torra gängor, men smörjts med litiumfett.

Tja, inte för att vara taskig, men det fanns större saker att oroa sig för på viffern som gud glömde än najningen...zilog skrev:Jag najjade med vanlig tång och med vanlig ståltråd (sådan bönder inte klarar sig utan) på min tokrace-VFR, hur långt ifrån rätt hamnar denna procedur?

|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |