Nordman
In speed we trust. G.R.S/08
Personligen anser jag att det är en aldeles ypperlig uppfinning då det finns i varianter från väldigt svag gänglåsning till "kemisk svets".elwe skrev:Hindrar inte att det är en andra klassens lösning![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Personligen anser jag att det är en aldeles ypperlig uppfinning då det finns i varianter från väldigt svag gänglåsning till "kemisk svets".elwe skrev:Hindrar inte att det är en andra klassens lösning![]()
Till skillnad från andraMostWanted skrev:nån som var vaken på licenskursen =)
Fredde Meck skrev:Jösses, är du på riktigt eller?
elwe skrev:Jodå, och jag har genom åren konstruerat, använt, testat, utvärderat och felsökt skruvförband i en massa olika typer av fordon.
På senare tid har det mest blivit till X11, X31, X2000 och liknande fordon, men tunga vägfordon, bilar, flygplan och flygplats-tillämpningar har jag yrkesmässigt hållit på med i många, många år. Produktionsmaskiner är ett annat område som jag dimensionerat skruvförband till.
Motorcyklar har jag bara hållit på med privat, fast då sedan början på 60-talet och gjort en del lärorika misstag på dem.
Det var fel att kalla låsvätska "andra klassens lösning". Det är snarare 3:dje klassens.
Första klassen hittar du bl a i kärnkraftverk där man drar ut skruven med hydraulik, drar åt muttern för hand och sedan släpper man hydraultrycket och voila, skruven har rätt förspänning utan att ha varit beroende av friktionskoefficienten.
Dragning med momentnyckel är då andra klassens lösning, mest pga att slutresultatet (klämkraften) beror på friktionskoefficienten i gängor och mellan skruvskalle och gods. Friktionskoefficienten kan man inte mäta i ett specifikt fall, speciellt inte ute på fältet. Man kan göra prov i lab, men så fort en sådan banal grej som luftfuktigheten ändrar sig så följer friktionskoefficienten med. Därför är tester gjorda i ett lab sällan omsättningsbara i praktiken.
Friktionskoefficienter kan heller inte beräknas eftersom det är för många parametrar inblandade och dessa varierar från fall till fall.
Det finns bara ett sätt att bestämma friktionskoefficienter, man gör det på möten. Sedan använder man detta värde (eller intervall) som indata i sina beräkningar av åtdragningsmomentet. Ok?
Får man fel klämkraft så är inte bara risken att skruven skramlar loss. Det finns också en risk att skruven utmattas och går av. Det gäller både om den är för löst eller för hårt dragen. (Nej, jag tänker inte göra en längre utläggning om vad det beror på)
Låsvätska är en nödlösning! Det kan vara ett smidigt sätt att sätta ihop detaljer, t ex för att slippa kilar, men då talar vi om permanenta lösningar med exempelvis LocTite 638.
Att använda dem i skruvförband är inte bra.
Om man använder låsvätska som går att lossa så gör man sannolikt det för att skruvförbandet ifråga BEHÖVER lossas ibland. Ja, och låsvätskan har man satt där för att skruven ifråga inte ska trilla bort? Förmodligen.
Vad händer då när man tagit bort skruven och ska sätta dit den igen? Jo, man kluddar väl på ny låsvätska? Det är bara det att ny låsvätska fastnar (härdar) inte mot gammal, härdad låsvätska. Ok, skruven går kanske att byta ut, speciellt om det är en standardskruv, med godset då? Det blir att rensa med gängtapp och för varje gång man gör det så förstör man den ursprungliga gängan lite grann.
Som du säkert är medveten om Fredde så bär de första 4-5 gängorna mer än 90% av lasten i ett skruvförband. Det är just dessa första gängor som får mest stryk när man rensar gängorna. Skruven får då i praktiken en ny klämlängd, den får en annan klämkraft än vad förbandet var konstruerat för och återigen kan skruven utmattas.
Att man använder låsvätska för att skruva fast skyltar med M4-skruv och sådant, ok, men för ett RIKTIGT skruvförband finns inte låsvätska med som alternativ.
Så jodå Fredde Meck, jag finns, jag är på riktigt och t ex på vissa snabba tåg åker du tryggare tack vare mina konstruktionsändringar av skruvförband![]()
God fortsättning på det nya året
Catman skrev:regeln fanns innan Watz gjorde sin flygtur -00
Jag började race -97 och då fanns regeln....
Jag är lite nyfiken, vad lär man sig på denna utbildning? Hur kan man göra fel med en momentnyckel?Jugge_c skrev:Jag kan intyga att låsvätska även används inom flygindustrin....Sparsamt, men det används.
-och ja, det krävs utbildning för hur en momentnyckel används. Även hur man trådlåser.
Läs elwes post ovan så förstår du mer om problemet med momentnyckel som är betydligt större än om du har en bra eller dålig momentnyckel.Olof Eriksson skrev:Jag är lite nyfiken, vad lär man sig på denna utbildning? Hur kan man göra fel med en momentnyckel?
Inte för att nervärdera elwe, tvärtom, men det han skriver är ungefär gymnasienivå hos samtliga maskiningenjörer. Det tråkiga är när han skriver på ett lättfattligt sätt för intresserade att lära sig av så dissas han av förstå-sig-påare som Fredde Meck.stranglefoot skrev:Man blir lite impad av kunskaperna som det hör forumet besitter,trots allt!
Olof Eriksson skrev:Jag är lite nyfiken, vad lär man sig på denna utbildning? Hur kan man göra fel med en momentnyckel?
Tack för den!Neutral skrev:Det tråkiga är när han skriver på ett lättfattligt sätt för intresserade att lära sig av så dissas han av förstå-sig-påare som Fredde Meck.
Mycket intressant att läsa här, detta innebär att man måste ha "känsla" även med momentnyckel.elwe skrev:Man får t ex aldrig avsluta ett drag strax innan man uppnått rätt moment för när man börjar om med nytt tag så bara klickar momentnyckeln eftersom vilofriktionen är större än glidfriktionen.
Drar man väldigt fort utlöser nyckeln för tidigt (för lågt moment) för sakta så segar den på och man får för hög klämkraft.
Det är först när man dragit i maskiner som samtidigt registrerar moment och klämkraft som man blir medveten om hur mycket det kan variera![]()
Smörjer man för mycket (i gängor och under skruvskallen) så finns det risk att man passerar skruvens sträckgräns, skruven plasticeras och man tappar förspänningen.
Det finns massor att säga om detta, men det är faktiskt så att man måste lära sig använda en momentnyckel och förstå vilka parametrar som påverkar innan man har full nytta av den.
Företag som ligger runt +/- 15% i noggranhet på sina dragna skruvförband har kommit långt i sin kvalitetsstyrning.
Du verkar ha koll på detta så ja passar på att fråga.elwe skrev:Därför har åtdragningshastigheten mycket stor betydelse för slutresultatet.
En högkvalitativ momentnyckel har en spridning på +/- 5%. Med varierande friktion blir spridningen strax över 15%, men sedan kommer operatören in!
Man får t ex aldrig avsluta ett drag strax innan man uppnått rätt moment för när man börjar om med nytt tag så bara klickar momentnyckeln eftersom vilofriktionen är större än glidfriktionen.
Drar man väldigt fort utlöser nyckeln för tidigt (för lågt moment) för sakta så segar den på och man får för hög klämkraft.
Det är först när man dragit i maskiner som samtidigt registrerar moment och klämkraft som man blir medveten om hur mycket det kan variera![]()
GSXR1100R skrev:Mycket intressant att läsa här, detta innebär att man måste ha "känsla" även med momentnyckel.
Jag utbildar servicetekniker i Lund, Var kan man få utbildning i detta?
Nej mina kunskaper är inte enorma.Dr.Bike skrev:Dålig stil!
KOm igen och bidra med dina enorma kunskaper på ett positivt sätt vettja - det vinner alla på!

elwe skrev:Det är bara det att ny låsvätska fastnar (härdar) inte mot gammal, härdad låsvätska.
Tvätta rent från fett/olja först, du får hyffsad funktion då.heggeli skrev:Jag brukar alltid kladda på lite låsvätska (loctites)där mekhandboken föreskriver så, men är det då helt menigslöst om jag inte lyckas rengöra ordentligt.?
God fortsättning på er allihop.
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen