Varför går det så dåligt för Rossi...

Status
Ej öppen för fler svar.
Förare som verkligen tappat är tex RdP på Ducati men varken Aoyama eller Elias lyckas speciellt bra på Honda medan Sic har lyft sig ganska rejält till 2011.

Tolkar man detta så kan man inte bortse att föraren är minst lika viktigt som materialet.

RdP kör fjolårs material som de flesta har stora problem med. Sic kör Hondas fabrikare.
Aoyama och Elias kör Hondas fjolårs maskiner, dessa saknar en mängd nya saker och tvivlar på att det utvecklas något nämnvärt på dom.
Visst spelar föraren enorm roll. Aoyama lyckades ju inte alls när han fick köra för fabriksteamet medans Stoner direkt var bland de snabbaste när han fick prova nya Hondan. Men världens bäste förare kan inte göra mycket om inte materialet är tillräckligt oavsett vad han må heta.

RdP visade ju sist att han flortfarande är snabb men tyvärr verkar ju oxå Aragon vara enda banan där fjolårs duccen passar bra.
 
RdP kör fjolårs material som de flesta har stora problem med. Sic kör Hondas fabrikare.
Aoyama och Elias kör Hondas fjolårs maskiner, dessa saknar en mängd nya saker och tvivlar på att det utvecklas något nämnvärt på dom.
Visst spelar föraren enorm roll. Aoyama lyckades ju inte alls när han fick köra för fabriksteamet medans Stoner direkt var bland de snabbaste när han fick prova nya Hondan. Men världens bäste förare kan inte göra mycket om inte materialet är tillräckligt oavsett vad han må heta.

RdP visade ju sist att han flortfarande är snabb men tyvärr verkar ju oxå Aragon vara enda banan där fjolårs duccen passar bra.
Aoyama har ju även kört skadad då han fick problem med ryggen efter kraschen på Assen, samma kotor som han skadade på Silverstone i fjol.
 
Ducati hade en tekniska fördelen med dess desmodromiska ventiler, och där med förmågan att varva högre = mer effekt, tills de japanska tillverkarna gav upp sin "gentlemens agreement" om att enbart använda tillgänglig konventionel MC-tekonologi, och introducerade pneumatiska ventiler.

Så om Ducati förr kunde leva på att de kunde plocka ut mer effekt måste de idag även ha ett bra chassie att sätta motorn i.

Var det 2008 eller 2009 de japanska tillverkarna gick från vanliga fjäderstyrda ventiler? Mins inte själv just nu...
 
Gör ju att man funderar på om Ducatis nya gatmoppe är något att hänga i hjulgranen <- :)

Klart den är
http://hellforleathermagazine.com/2011/09/ducati-1199-panigale-vs-the-superbike-competition/
Bayliss är tydligen snabbare på den redan.

Ducati hade en tekniska fördelen med dess desmodromiska ventiler, och där med förmågan att varva högre = mer effekt, tills de japanska tillverkarna gav upp sin "gentlemens agreement" om att enbart använda tillgänglig konventionel MC-tekonologi, och introducerade pneumatiska ventiler.

Så om Ducati förr kunde leva på att de kunde plocka ut mer effekt måste de idag även ha ett bra chassie att sätta motorn i.

Var det 2008 eller 2009 de japanska tillverkarna gick från vanliga fjäderstyrda ventiler? Mins inte själv just nu...
Aprilia Cube hade pneumatiska ventiler redan 2003.
Team Roberts hade det 2005.
Suzuki introducerade det 2006.
Kawasaki gick över till det 2007.
Honda visade upp det 2008, även Yamaha.
Om jag tittar på listan ovan så verkar hemligheten till framgång i MotoGP inte vara knuten till pneumatiska ventiler.
 
Last edited:
Klart den är
http://hellforleathermagazine.com/2011/09/ducati-1199-panigale-vs-the-superbike-competition/
Bayliss är tydligen snabbare på den redan.


Aprilia Cube hade pneumatiska ventiler redan 2003.
Team Roberts hade det 2005.
Suzuki introducerade det 2006.
Kawasaki gick över till det 2007.
Honda visade upp det 2008, även Yamaha.
Om jag tittar på listan ovan så verkar hemligheten till framgång i MotoGP inte vara knuten till pneumatiska ventiler.

Nej men har man sämre känsla i fram och bakändan, och därmed inte kan ta en sväng lika snabbt, så kan man ju till viss del kompensera detta om man kan få ut mer kraft ur motorn på rakorna.

Den fördelen hade ju Ducati innan alla övriga team hade gått över till pneumatiska ventiler, annars skulle inte den förändringen skett. Att Ducati dess för innan kunde varava upp till 19 000 varv och de övriga 3000 mindre än det bör ses som en fördel som utnyttjat på rätt sätt kan ge framgång i händerna på rätt förare (Stoner???).

Nu har jag inte satt mig in i alla förändringar inför nästa säsong, men att med 1000cc så är ju frågan hur mycket maskinerna kommer varvas och därmed nyttan av pneumatiska ventiler. Det återstår väl att se, jag hoppas i.a.f. på tightare race så man kan få underhållning till sista varven på loppen!
 
En del folkomröstningar borde inte ha genomförts.

• Kärnkraft
• EU-medlemskap
• Införande av Euro

Några exempel på frågor som är för viktiga för att avgöras av Greta Bingos magkänsla.

Blir lite OT nu. Sorry sorry...

Du beskriver nästan exakt Kinas sätt att styra ett land. Och det har visat sig rätt överlägset traditionella sk demokratier de sista 10 åren.

Bor där själv mer lr mindre sedan 2007. Och jag är lite inne på din linje faktiskt. Här Finns för många outbildade och framförallt ointresserade människor som inte gör ngn som helst nytta vid en röstning så politikerna gör det åt dom istället. Sparar både tid, Pengar och energi.

Och deras trackrecord går inte att argumentera emot. I stort sett alla får det bättre och bättre i en rasande takt. Varför skulle folk plötsligt börja kräva att få rösta när det bara går framåt ?
Ingen här jag känner som har ngt intresse i att rösta på olika partier. och det är folk från alla samhällsklasser. både genom jobb och privat.

Till och med jan guillou kände sig tvungen att medge detta i tv nyligen.

On Topic nu, Tror att Vale`s povra resultat beror mest på reglerna om testning, antal motorer, bränslemängd mm mm.

Inget drömläge för att göra om bedriften man gjorde med den värdelösa M1an tidigare. Inte säkert de hinner utveckla en hoj som passar Vale ens nästa år. Finns risk Han lägger ner GP efter det.

Han uttrycker ju då och då att han verkligen gillar WSBK. Han sitter kanske på 1199 panigalen 2013....

Jag hoppas det iaf.

Mvh
 
Och deras trackrecord går inte att argumentera emot. I stort sett alla får det bättre och bättre i en rasande takt. Varför skulle folk plötsligt börja kräva att få rösta när det bara går framåt ? Ingen här jag känner som har ngt intresse i att rösta på olika partier. och det är folk från alla samhällsklasser. både genom jobb och privat.
Kan folks ovilja att engagera sig politiskt kanske bero på att de som kritiserar sätts i fängelse?

När du tröttnat på Kina så kan jag rekommendera Nordkorea och Kuba, ingen som vill rösta där heller och alla har det jättebra :rolleyes:
 
RdP kör fjolårs material som de flesta har stora problem med. Sic kör Hondas fabrikare.
Aoyama och Elias kör Hondas fjolårs maskiner, dessa saknar en mängd nya saker och tvivlar på att det utvecklas något nämnvärt på dom.
Visst spelar föraren enorm roll. Aoyama lyckades ju inte alls när han fick köra för fabriksteamet medans Stoner direkt var bland de snabbaste när han fick prova nya Hondan. Men världens bäste förare kan inte göra mycket om inte materialet är tillräckligt oavsett vad han må heta.
RdP visade ju sist att han flortfarande är snabb men tyvärr verkar ju oxå Aragon vara enda banan där fjolårs duccen passar bra.

Men man kan inte förneka att de bästa förarna har de bästa teamen som tillsammans lyckas utveckla det bästa materialet. Detta kan knappast vara en slump.

Det var därför förhoppningen hos Ducati fanns att vi byter ut Stoner mot VR så kan vi börja leverera..

Ducati teknikerna slickar sig runt munnen och bygger en ramlös konstruktion som dom tror stenhårt på som VR fullkomligt förkastar.

Teknikerna måste helt omvärdera allt igen och börja med något man inte har någon erfarenhet av i form av en simpel aluminiumram.
Tydligen har man redan vart på Jerez och testat 2012an med den nya ramen, vad händer om man inte lyckas 2012?

Så frågan är inte om Ducati är bra för VR utan om VR är bra för Ducati.

Tror vi får svaret 2012.

Missförstå mig rätt jag tycker #46 är den störste föraren genom tiderna och hoppas han kommer tillbaks i toppen, men säsongen 2011 har varit hans värsta och visat att han inte håller måttet som han gjort förr.

Vi har sett det hos Capirossi, Gibernau, Roberts, Biaggi, Melandri .. men det är en annan sak med Rossi .....
 
Last edited:
Radare skrev:
En del folkomröstningar borde inte ha genomförts.

Du beskriver nästan exakt Kinas sätt att styra ett land.
Eh, va...?

Och det har visat sig rätt överlägset traditionella sk demokratier de sista 10 åren.
2960 personer dömdes till döden april–juni 2001. 30 varje dag i 3 månader. Jo, de är överlägsna.

http://www4.amnesty.se/~kina/aisarbetetikina/dodsstraff.php
 
Last edited:
Jag vill ha en sån här bild igen. Kommer inte ihåg från vilket år den är men rossi hade haft problem en tid, kom igen med besked och visade vem som är kung. (då hade man en glädjetår i ögat) :Bugar

d277808c.jpg

Det står att nästa race är Le Mans, den 18:e Maj.
Enda gången Le Mans har körts den 18:e Maj, med Rossi på en Yamaha, är 2008.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top