Varför går det så dåligt för Rossi...

Status
Ej öppen för fler svar.
Rossi är bra, han presterar i snitt bästa resultat på Ducati denna säsong.


Däremot är Stoner bättre och kommer troligen fortsätta att förbättras.


Det är inte tillräckligt stora skillnader mellan Rossi och övriga förare på Ducati för att Rossi fortfarande ska vara Kung.
 
http://www.findthethrottle.net/

Men är verkligen Ducati så dåliga kan man fråga sig bortsett från att VR46 så är resultaten ganska likt från föregående år.

Förare som verkligen tappat är tex RdP på Ducati men varken Aoyama eller Elias lyckas speciellt bra på Honda medan Sic har lyft sig ganska rejält till 2011.

Tolkar man detta så kan man inte bortse att föraren är minst lika viktigt som materialet.

Man kan fråga sig varför Stoner är Most hated man in motorcycling medan Rossi är Most loved man in motorcycling.
 
Last edited:
Men är verkligen Ducati så dåliga kan man fråga sig bortsett från att VR46 så är resultaten ganska likt från föregående år.
Hayden, som stog på pallen förra gången de körde på Aragon, var plötsligt 7/10 från sin bästa varvtid på racet. Han har alltså blivit långsammare.
 
Hayden, som stog på pallen förra gången de körde på Aragon, var plötsligt 7/10 från sin bästa varvtid på racet. Han har alltså blivit långsammare.
Å andra sidan kan man säga att han tog en pallplats ifjor, det har han gjort även i år. Jerez. Dock tog han ett gäng fjärdeplatser ifjor också, så snittet är kanske en aning lägre i år då. Det beror kanske på att de villar bort sig i ombyggnadsåtgärderna?
 
Sic har lyft sig helt klart och är en grym förare, men han har ju tydligen samma material som Boner, Peddo och Dovi.


http://www.findthethrottle.net/

Men är verkligen Ducati så dåliga kan man fråga sig bortsett från att VR46 så är resultaten ganska likt från föregående år.

Förare som verkligen tappat är tex RdP på Ducati men varken Aoyama eller Elias lyckas speciellt bra på Honda medan Sic har lyft sig ganska rejält till 2011.

Tolkar man detta så kan man inte bortse att föraren är minst lika viktigt som materialet.

Man kan fråga sig varför Stoner är Most hated man in motorcycling medan Rossi är Most loved man in motorcycling.
 
I början på året var Rossi bara nån halvsekund efter Stoners tider på Ducatin föregående år. När de sen började mixtra med chassit så halkade han efter lite mer.

Jag tror det är hojen...

This.^

Han var som bäst med i början på säsongen. Dom skulle inte ändrat så förbaskat mycket. Det var någon som sa i en intervju att Stoner hade en grym förmåga att anpassa sin körstil, men ibland kunde det också vara ett problem för han lärde sig köra med problemen istället för att fixa dom. Kanske kan det också vara en faktor. Hojen var dålig när Stoner körde, men Stoner körde den så som han behövde för att vara snabb. Rossi satsar mer på att ändra hojen så den beter sig som han vill, medan Stoner gör tvärt om. Till en viss gräns såklart, man kan ju inte ändra körstilen hur mycket som helst utan att tappa fart.
 
Hayden, som stog på pallen förra gången de körde på Aragon, var plötsligt 7/10 från sin bästa varvtid på racet. Han har alltså blivit långsammare.

Det kan ju bero på att Hayden tidigare kunde åka snålskjuts på Stoners inställningar. I år kör han en omgjord hoj, och kan alltså inte kopiera inställningarna från förra året. Nu har han valet att ställa in hojen själv, vilket antagligen inte ger samma precision som när någon duktigare gör det, eller att kika på Rossis hoj. Det senare drar han sig nog för eftersom att Burgess drar justerskruvarna från ändläge till ändläge mellan stinterna.
 
Det kan ju bero på att Hayden tidigare kunde åka snålskjuts på Stoners inställningar. I år kör han en omgjord hoj, och kan alltså inte kopiera inställningarna från förra året. Nu har han valet att ställa in hojen själv, vilket antagligen inte ger samma precision som när någon duktigare gör det, eller att kika på Rossis hoj. Det senare drar han sig nog för eftersom att Burgess drar justerskruvarna från ändläge till ändläge mellan stinterna.
Läste en intervju med Spies där han sa, om jag inte minns helt fel, att på den här nivån funkar det inte att kopiera någon annans inställningar. Han testade själv att köra Rossis hoj som han lämnade den och han gillade den inte alls.

Tror inte att man blir världsmästare genom att kopiera någon annans inställningar.
 
Började läsa den här artikeln, men har inte läst den till slutet. Får göra det senare i kväll. Man gör en rätt grundlig analys. Överlåter till er andra att bedöma om man är inne på rätt spår.

http://motomatters.com/analysis/2011/08/08/the_trouble_with_the_ducati_desmosedici_.html

Ja en del tror jag att han definitivt rätt i. Framför allt att ett problem för Ducati nu är att Bridgestone är enda däcksleverantör i MotoGP. Att Stoner vann sin titel beror mycket på att Bridgestone gjorde däck speciellt för Ducati då.

Nu när alla tillverkare kommer med input så passar naturligtvis aluminiumramar och mindre motorer bättre för dagens Bridgestonedäck.

Tycker det är jäkligt trist med bara en däcksleverantör över huvudtaget, känns som utvecklingen stannar av ...

Att Rossi kan komma tillbaka och vinna tror jag säkert. Stoner är bra men hade de båda tävlat på samma material så hade Rossi bjudit på tuffare konkurrens än både Pedrosa och Dovi tror jag.

Personligen hoppas jag han kommer tillbaka, det är liksom inte roligt när Stoner vinner, han gör sitt jobb och "that's it". Rossi har alltid varit överlycklig över varje seger, showat, haft kul och underhållit :yoparty
 
Last edited:
Och precis som med politik finns det alltid ett gäng elittyckare som anser att frågorna är lite för avancerade för Svensson :rolleyes:
Det är klart att det finns gott om frågor som är ”lite för avancerade” för Svensson – som kräver att man faktiskt är påläst i ämnet för att kunna förstå. Finanspolitik. Kärnkraft. EMU. Israel-Palestina. Arbetslöshet. Jämställdhet. Eller varför Rossi inte kan köra fort med Ducatin.

Men i ”kunskapssamhället” är ju alla experter. :rolleyes:
 
Last edited:
Det är klart att det finns gott om frågor som är ”lite för avancerade” för Svensson – som kräver att man faktiskt är påläst i ämnet för att kunna förstå. Finanspolitik. Kärnkraft. EMU. Israel-Palestina. Arbetslöshet. Jämställdhet. Eller varför Rossi inte kan köra fort med Ducatin.

Men i ”kunskapssamhället” är ju alla experter. :rolleyes:

Helt otroligt att man ens låter vanligt folk rösta! Det borde bara politiska experter få göra.... eller inte.
 
Helt otroligt att man ens låter vanligt folk rösta! Det borde bara politiska experter få göra.... eller inte.
En del folkomröstningar borde inte ha genomförts.

• Kärnkraft
• EU-medlemskap
• Införande av Euro

Några exempel på frågor som är för viktiga för att avgöras av Greta Bingos magkänsla.
 
Det är klart att det finns gott om frågor som är ”lite för avancerade” för Svensson – som kräver att man faktiskt är påläst i ämnet för att kunna förstå. Finanspolitik. Kärnkraft. EMU. Israel-Palestina. Arbetslöshet. Jämställdhet. Eller varför Rossi inte kan köra fort med Ducatin.

Men i ”kunskapssamhället” är ju alla experter. :rolleyes:
Hoppas vi inte har generat dig allt för mycket med vår bristfälliga kompetens och att det inte leder till att du lämnar oss. Förlusten skulle bli svår att bära, verkligen!
 
En del folkomröstningar borde inte ha genomförts.

• Kärnkraft
• EU-medlemskap
• Införande av Euro

Några exempel på frågor som är för viktiga för att avgöras av Greta Bingos magkänsla.
Du missade du de viktiga omröstningarna kring rusdrycksförbud och högertrafik :)

Två av ovanstående har t.o.m. experterna ändrat sig.
Vad gäller EU-medlemskap så anser jag det som självklart att Greta i en demokrati får vara med och rösta fram vem som ska vara den lagstiftande makten.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top