Varför går det så dåligt för Rossi...

Status
Ej öppen för fler svar.
Håller med!
Har flera gånger tänkt på att han inte alls ser taggad ut. Man ser nästan hur han har gett upp, o inte tycker det är roligt längre.

Nja, Rossi har väl alltid sett rätt lam ut på hojen? Inte alls samma attack som t.e.x Stoner eller Hayden. Kollade nyss på GP't från Phillip Island 2004 (fajten med Sete), samma sak där, allt ser lugnt och kontrollerat ut trots att dom slogs om VM-titlen.

Hade varit roligt att se alla förare åka på precis samma material ett helt år! Då vet man vem som är bäst i slutänden... Synd att det är omöjligt bara.

Varför är inte Wayne Gretzky världens bästa ishockeyspelare längre?

Jag tror att Rossi har vetat ett bra tag att det bara var en tidsfråga innan det skulle komma snabbare förare underifrån. 2009 var han nog ganska orolig och 2010 var Lorenzo förbi. Rossi gav därför Yamaha ett ultimatum att sticka om de inte kickade Lorenzo men de behöll honom. För att slippa bli frånåkt av en stallkamrat för första gången i karriären var han tvungen att dra.

Jag tror att han var ganska optimistisk över sin egen förmåga att utveckla Ducatin åt rätt håll, och det med all rätt efter historien med Yamaha några år tidigare. Samtidigt underskattade han grovt möjligheterna till snabb utveckling i dagens MotoGP och även komplexiteten i Ducatins design. En konstruktion som han vad jag vet inte hade någon erfarenhet av över huvudtaget? Samtidigt som han via media försökte pressa Casey att få ordning på skiten eftersom han nu hade svårt att vinna.

Vad som fascinerar mig är att förra året var Stoner enligt många en svag, vek och instabil stackare med 0 känsla för framhjulet. Detta trots att han var den enda som kunde köra fort med skiten. I år har han vunnit 57% av racen. Med det har han gjort BARA för att han sitter på den bästa hojen. En hoj som 3 andra förare också kör! Precis som 2007 när Ducatin var överlägset bästa hojen. Trots det slog han sin stallkamrat med över 200 poäng! Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är logiskt.

Nu är alla helt plötsligt väldigt överrens om att Ducatin tveklöst är den absolut sämsta hojen i fältet. Men det är inte Rossis fel för han och Burgess är världens främsta utvecklare. Nej, antingen är det Ducatis fel eller så är det däckens fel eller så är det nånting annat. För det kan inte vara Rossis fel eftersom han har vunnit så mycket tidigare och det kommer nämligen aldrig att förändras förstår ni. För just i det avseendet skiljer sig Valentino Rossi från alla andra nuvarande eller före detta idrottsmän i hela världen.

Svaret på frågan är att han helt enkelt inte är bättre än så här på den hojen. En hoj som Stoner vann flera race med och stod på pallen varannan gång förra året. Och det är förmodligen jävligt irriterande för den störste genom tiderna.

Slutet på en era tror jag. Men jag hoppas att jag har fel.

Är det ingen mer än mig som tycker att Rossis körstil inte riktigt är sig lik sedan benbrottet härom året?

Jag tycker att han ända sedan dess inte rör sig lika mycket på hojen och att det ser en smula stelt ut. Det kanske är inbillning, men jag har iaf fått för mig det.
Han har gjort samma analys själv:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/94679

Last edited:
Fast man utvecklar inte en hoj bara så där. Särskilt inte med tanke på hur lite man får testa hojarn idag. Utvecklingen måste ske under racehelgerna och det är det Rossi gör. Skulle bli mäkta förvånad om han inte är uppe och slåss om segrarna nästa år.

Är lika övertygad om att Schumacher i F1 är med högre upp nästa år. F1 och MotoGP är en materialsport i allra högsta grad. Det tar tid att utveckla skiten. Om ett år eller två kommer alla att skriva "Jag visste att Rossi skulle komma tillbaka"=).

Varför är inte Wayne Gretzky världens bästa ishockeyspelare längre?

Jag tror att Rossi har vetat ett bra tag att det bara var en tidsfråga innan det skulle komma snabbare förare underifrån. 2009 var han nog ganska orolig och 2010 var Lorenzo förbi. Rossi gav därför Yamaha ett ultimatum att sticka om de inte kickade Lorenzo men de behöll honom. För att slippa bli frånåkt av en stallkamrat för första gången i karriären var han tvungen att dra.

Jag tror att han var ganska optimistisk över sin egen förmåga att utveckla Ducatin åt rätt håll, och det med all rätt efter historien med Yamaha några år tidigare. Samtidigt underskattade han grovt möjligheterna till snabb utveckling i dagens MotoGP och även komplexiteten i Ducatins design. En konstruktion som han vad jag vet inte hade någon erfarenhet av över huvudtaget? Samtidigt som han via media försökte pressa Casey att få ordning på skiten eftersom han nu hade svårt att vinna.

Vad som fascinerar mig är att förra året var Stoner enligt många en svag, vek och instabil stackare med 0 känsla för framhjulet. Detta trots att han var den enda som kunde köra fort med skiten. I år har han vunnit 57% av racen. Med det har han gjort BARA för att han sitter på den bästa hojen. En hoj som 3 andra förare också kör! Precis som 2007 när Ducatin var överlägset bästa hojen. Trots det slog han sin stallkamrat med över 200 poäng! Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är logiskt.

Nu är alla helt plötsligt väldigt överrens om att Ducatin tveklöst är den absolut sämsta hojen i fältet. Men det är inte Rossis fel för han och Burgess är världens främsta utvecklare. Nej, antingen är det Ducatis fel eller så är det däckens fel eller så är det nånting annat. För det kan inte vara Rossis fel eftersom han har vunnit så mycket tidigare och det kommer nämligen aldrig att förändras förstår ni. För just i det avseendet skiljer sig Valentino Rossi från alla andra nuvarande eller före detta idrottsmän i hela världen.

Svaret på frågan är att han helt enkelt inte är bättre än så här på den hojen. En hoj som Stoner vann flera race med och stod på pallen varannan gång förra året. Och det är förmodligen jävligt irriterande för den störste genom tiderna.

Slutet på en era tror jag. Men jag hoppas att jag har fel.

Han har gjort samma analys själv:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/94679

Det här är som när politik diskuteras på parkbänkar och i omklädningsrum. De flesta har (och framför gärna) en bestämd åsikt i ämnet, men eftersom de flesta har rudimentär kunskap i ämnet är det inga egna analyser eller slutsatser, utan imitation och upprepning av andras lärosatser och utsagor. Dessutom har alla experter vid det här laget redan tyckt till och analyserat Rossi-Ducati-frågan ur alla tänkbara aspekter och perspektiv.

Bifogat

• speedway-dead-end.jpg
    speedway-dead-end.jpg
    28.1 KB · Visningar: 81
Last edited:
Skriver som många andra. Rossi är ju Kungen ändå, man har sina favoriter. De som undrar kan ju prova att hålla på med samma sak i så många år utan att tröttna. Tror inte hungern finns kvar :va

Gillar stoner med. Tycker han har varit grym redan från början. Nästa generations Rossi :)

Det här är som när politik diskuteras på parkbänkar och i omklädningsrum. De flesta har (och framför gärna) en bestämd åsikt i ämnet, men eftersom de flesta har rudimentär kunskap i ämnet är det inga egna analyser eller slutsatser, utan imitation och upprepning av andras lärosatser och utsagor. Dessutom har alla experter vid det här laget redan tyckt till och analyserat Rossi-Ducati-frågan ur alla tänkbara aspekter och perspektiv.
Likväl har inga av experterna kunnat leverera en tes som håller hela vägen ut. Det är nog det som är pudelns kärna - inte ens Rossi och JB vet vad som är riktigt fel förutom att Rossi inte är bekväm med hur Ducatins framända förmedlar information till föraren.

Likväl har inga av experterna kunnat leverera en tes som håller hela vägen ut.
Ingen vet. Inte ens Burgess, Rossi och Preziosi vet. Därför spekuleras det – och förenklingar och generaliseringar frodas. Dålig ram. Rossi är slut. Ducati är slut. Stoner är bäst. Rossi är trött. Honda är bäst. Som med politik när glada amatörer med bestämdhet ska tala om vilken falang som ”har rätt”. Väldigt många ”vet” hur man ska få Sverige och världen på fötter.

Ingen vet. Inte ens Burgess, Rossi och Preziosi vet. Därför spekuleras det – och förenklingar och generaliseringar frodas. Dålig ram. Rossi är slut. Ducati är slut. Stoner är bäst. Rossi är trött. Honda är bäst. Som med politik när glada amatörer med bestämdhet ska tala om vilken falang som ”har rätt”. Väldigt många ”vet” hur man ska få Sverige och världen på fötter.
Och precis som med politik finns det alltid ett gäng elittyckare som anser att frågorna är lite för avancerade för Svensson :rolleyes:

Det är ju det som gör det intressant att spekulera - ingen vet riktigt.

Dålig ram. Rossi är slut. Ducati är slut. Stoner är bäst. Rossi är trött. Honda är bäst.

Fast så länge inte Rossi är, likt Casey var, överlägset bästa Ducce så kan man ju iaf. utesluta att ramen är kass, Ducce är slut eller att Honda är bäst, eller hur? Det som återstår då är ju frågan om Rossi är slut eller om Casey är bäst.

Fast så länge inte Rossi är, likt Casey var, överlägset bästa Ducce så kan man ju iaf. utesluta att ramen är kass, Ducce är slut eller att Honda är bäst, eller hur? Det som återstår då är ju frågan om Rossi är slut eller om Casey är bäst.
"Ramen" är knappast kass men den lösning Ducati valt förmedlar inte den information som en majoritet av förarna är vana vid att få från framänden. Ett av Ducatis problem från 2007 och framåt har ju varit att det bara är en förare som kunnat köra riktigt fort och alla andra har haft problem.

Casey kraschade rätt ofta med just framhjulssläpp under sin tid hos Ducati, främst från och med 2009 när de bytte från aluminium till kolfiber.

Och som sagt tidigare, det går inte att jämföra det Stoner körde på 2007 och det som Rossi kör idag. Möjligtvis kan man jämföra med GP10:an.

2012 får vi svaret på om Rossi är slut eller inte. Jag båda hoppas och tror att han ska kunna vara med i toppen igen.

Att olika team går kräftgång delar av eller hela säsonger är ju inget nytt.
Dock var Stoner och Ducati en väldigt lyckad kombination och jag tror inte någon kan säga exakt varför, det bara var så.

När Rossi (och Jerry B) gick från Honda till Yamaha såg det ut som ett självmordsuppdrag men i det skedet var Rossi och Yamaha en väldigt lyckad kombo för det funkade plötsligt.

Allt går uppenbarligen inte att förklara med diagram och staplar :)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien