Varför är inte Wayne Gretzky världens bästa ishockeyspelare längre?
Jag tror att Rossi har vetat ett bra tag att det bara var en tidsfråga innan det skulle komma snabbare förare underifrån. 2009 var han nog ganska orolig och 2010 var Lorenzo förbi. Rossi gav därför Yamaha ett ultimatum att sticka om de inte kickade Lorenzo men de behöll honom. För att slippa bli frånåkt av en stallkamrat för första gången i karriären var han tvungen att dra.
Jag tror att han var ganska optimistisk över sin egen förmåga att utveckla Ducatin åt rätt håll, och det med all rätt efter historien med Yamaha några år tidigare. Samtidigt underskattade han grovt möjligheterna till snabb utveckling i dagens MotoGP och även komplexiteten i Ducatins design. En konstruktion som han vad jag vet inte hade någon erfarenhet av över huvudtaget? Samtidigt som han via media försökte pressa Casey att få ordning på skiten eftersom han nu hade svårt att vinna.
Vad som fascinerar mig är att förra året var Stoner enligt många en svag, vek och instabil stackare med 0 känsla för framhjulet. Detta trots att han var den enda som kunde köra fort med skiten. I år har han vunnit 57% av racen. Med det har han gjort BARA för att han sitter på den bästa hojen. En hoj som 3 andra förare också kör! Precis som 2007 när Ducatin var överlägset bästa hojen. Trots det slog han sin stallkamrat med över 200 poäng! Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är logiskt.
Nu är alla helt plötsligt väldigt överrens om att Ducatin tveklöst är den absolut sämsta hojen i fältet. Men det är inte Rossis fel för han och Burgess är världens främsta utvecklare. Nej, antingen är det Ducatis fel eller så är det däckens fel eller så är det nånting annat. För det kan inte vara Rossis fel eftersom han har vunnit så mycket tidigare och det kommer nämligen aldrig att förändras förstår ni. För just i det avseendet skiljer sig Valentino Rossi från alla andra nuvarande eller före detta idrottsmän i hela världen.
Svaret på frågan är att han helt enkelt inte är bättre än så här på den hojen. En hoj som Stoner vann flera race med och stod på pallen varannan gång förra året. Och det är förmodligen jävligt irriterande för den störste genom tiderna.
Slutet på en era tror jag. Men jag hoppas att jag har fel.
Han har gjort samma analys själv:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/94679