Nr:18
Snabbare än Don Queer
Varför skulle det vara ett problem för unga killar att köra R-klass utan att vara på SM?Hajar inte riktigt resonemanget varför dieselkillar ska kunna befinna sej i gärdsgårdsserien men inte blårykarna? Ska du köra internationella rejs krävs det a på licensen, så det skälet faller. För att få ett a ska du köra tillräckligt fort, och kan komma ut på tuffare rejs. Att "bunta ihop" 2-taktsfolket i en "liten debutant" skulle väl gå bra? Blir det många deltagare kan man splitta upp det i samma som vi har idag, fast med b på licensbrickan. Vad gäller SM som skulle få små startfält till att börja med, det går att samköra klasser där oxå. Jag tycker det luktar prestige att tycka att nån annan kan maka på sej bara för att du kör tvitaktChris Ash skrev:Jepp det är svårt. Jag tycker SM är kanon vad gäller klasser idag, men tyvärr börjar det ju bli ont om tider med mera. Det finns ju andra problem också angående separata serier och det är kostnaderna som lär bli skyhöga när man bara har hälften startande.
Oavsett hur inkonsekvent det är så tycker jag det är att slå undan fötterna på juniorerna att inte låta dem köra racer. Så himla viktigt kan det inte vara med ett A eller B på licensen, det är inte fråga om millimeterrättvisa utan vad som är bäst för sporten, en 125 förare behöver komma ut i EM redan i unga år om han vill köra GP och det är att sätta ytterligare käppar i hjulet om man måste klassa upp i någon sorts blandad gärdsgårds-blårykarserie(hur vill du fö att uppklassningen ska gå till här?). Eller ska man låta 125 JR köra om uppklassningpoäng? Vips så tycker jag en del av meningen med klassen försvunnit. Missuppfatta mig inte, jag bryr mig inte om jag får köra SM eller B-race bara jag får köra, men jag försöker se lite längre än till mig själv här.
Dessutom är det ju dagsläget Rookieklasserna som har "problem" med att de är för många för ett heat på de flesta banor. Racerklasserna har inte detta problemet, än. B-klasserna klarar sig utmärkt på egna ben, R-klasserna blir mindre utan sina B-förare och så vips har vi kanske ett 125 eller 250-fält på 10 man igen, tycker det luktar billig lösning att bunta ihop alla tvåtaktare......