Varför får inte vi köra??

Chris Ash skrev:
Jepp det är svårt. Jag tycker SM är kanon vad gäller klasser idag, men tyvärr börjar det ju bli ont om tider med mera. Det finns ju andra problem också angående separata serier och det är kostnaderna som lär bli skyhöga när man bara har hälften startande.

Oavsett hur inkonsekvent det är så tycker jag det är att slå undan fötterna på juniorerna att inte låta dem köra racer. Så himla viktigt kan det inte vara med ett A eller B på licensen, det är inte fråga om millimeterrättvisa utan vad som är bäst för sporten, en 125 förare behöver komma ut i EM redan i unga år om han vill köra GP och det är att sätta ytterligare käppar i hjulet om man måste klassa upp i någon sorts blandad gärdsgårds-blårykarserie(hur vill du fö att uppklassningen ska gå till här?). Eller ska man låta 125 JR köra om uppklassningpoäng? Vips så tycker jag en del av meningen med klassen försvunnit. Missuppfatta mig inte, jag bryr mig inte om jag får köra SM eller B-race bara jag får köra, men jag försöker se lite längre än till mig själv här.

Dessutom är det ju dagsläget Rookieklasserna som har "problem" med att de är för många för ett heat på de flesta banor. Racerklasserna har inte detta problemet, än. B-klasserna klarar sig utmärkt på egna ben, R-klasserna blir mindre utan sina B-förare och så vips har vi kanske ett 125 eller 250-fält på 10 man igen, tycker det luktar billig lösning att bunta ihop alla tvåtaktare......
Varför skulle det vara ett problem för unga killar att köra R-klass utan att vara på SM?Hajar inte riktigt resonemanget varför dieselkillar ska kunna befinna sej i gärdsgårdsserien men inte blårykarna? Ska du köra internationella rejs krävs det a på licensen, så det skälet faller. För att få ett a ska du köra tillräckligt fort, och kan komma ut på tuffare rejs. Att "bunta ihop" 2-taktsfolket i en "liten debutant" skulle väl gå bra? Blir det många deltagare kan man splitta upp det i samma som vi har idag, fast med b på licensbrickan. Vad gäller SM som skulle få små startfält till att börja med, det går att samköra klasser där oxå. Jag tycker det luktar prestige att tycka att nån annan kan maka på sej bara för att du kör tvitakt :tungan

Nr:18 skrev:
Varför skulle det vara ett problem för unga killar att köra R-klass utan att vara på SM?Hajar inte riktigt resonemanget varför dieselkillar ska kunna befinna sej i gärdsgårdsserien men inte blårykarna? Ska du köra internationella rejs krävs det a på licensen, så det skälet faller. För att få ett a ska du köra tillräckligt fort, och kan komma ut på tuffare rejs. Att "bunta ihop" 2-taktsfolket i en "liten debutant" skulle väl gå bra? Blir det många deltagare kan man splitta upp det i samma som vi har idag, fast med b på licensbrickan. Vad gäller SM som skulle få små startfält till att börja med, det går att samköra klasser där oxå. Jag tycker det luktar prestige att tycka att nån annan kan maka på sej bara för att du kör tvitakt :tungan
Det viktigaste are nog att inga klasser koeres halvtomma, detta speciellt med tanke pa den begrensade bantiden som finnes.

R-1000 och speciellt R-600 har massor av deltagare, visst aer det B-licensare och inte SM som vissa vill tro, jag tycker att endagars B-race are roligast och ger mest bang for the bucks.

Att bunta ihop olika klasser kanske inte aer optimalt men vad ska man ta sig till :va

Varför skulle det vara ett problem för unga killar att köra R-klass utan att vara på SM? --edit ---
Jag tycker det luktar prestige att tycka att nån annan kan maka på sej bara
för att du kör tvitakt :tungan

Därför att 125 R, 250R och 250SP inte kör likadant på en bana tex.
Den viktigaste poängen med att ha de unga B-förarna med A-förarna är att de lär sig snabbare och har bättre förebilder på banan, vi gamla hopplösa b-förare får iofs snålskjuts på dem men det är inte det primära.
Det fungerar dessutom eftersom det är så få b-förare som satsar på 125R och 250R jämfört med B600/B1000 där det ju av praktiska skäl inte ens går att ha mixade startfält.

Ska man tvinga de unga b-förarna att köra med oss äldre hopplösa fall i ett år istället för att ge dem chansen att utvecklas mer det året i ett startfält med duktiga förare?

Det handlar inte om prestige för min eller Chris Ashs del utan om att ge de unga förmågor som faktiskt kan ha en framtid i den här sporten en så stor möjlighet som möjligt att träna och tävla. Tycker det verkar lite ogint att lägga fälleben för dem ett år "bara för att."
Lite synd för de unga och duktiga förare som satsar i B600/B1000 men de kan ju som bekant klassa upp under säsongen om de är riktigt snabba, se Alkishajen tex.

Vi skulle alltså få två ihopbuntade tvåtaktsserier? Det är tur att det inte är du som bestämmer......

Vad är det som får dig att tro att NÅGON junior vill köra 125 i en klass med 250 Racers och gathojar? 250 SP-åkarna kommer nog att finnas kvar eftersom deras klass skiljer sig markant från de två andra, men ALLA andra nybörjare kommer ju att köra 250 Racer för att inte bli avhängda. Du är bra naiv om du tror något annat.

Varför fyrtaktsåkarna ska befinna sig i B-serien är mycket enkelt, de är för många. Hittills har de ju kört som support på SM men nu börjar ni tom bli för många för att det ska funka.

Tycker det är sorgligt att du gjort detta till en fråga om prestige......

För några år sen föreslog jag detta: (Lite mera kortfattat nu)

En tävling består idag av princip 3 dagar, fredag-söndag. Man tar bort fredagsträningen och ersätter den med tidsträningsdag. Rent ekonomiskt kommer det gå ihopsig då man höjer anmälningsavgiften med motsvarande vad fredagsträningen kostar (typ 400 kr).
Lördagen består av tidsträning + tävling och söndagen består av tävling.
A-förare tävlar om SM, dock kan man blanda A och B isamma klass ändå.
SM klasserna kör två tävlingsheat, ett på lördagen och ett på söndagen. Detta ger dessutom tid över för ytterligare klasser om så önskas, vilka då skulle kunna vara Supermono eller Supermotard.

För att det ska funka måste ju alla kunna komma på fredagen. Men som det ser ut idag så kommer ju ca 90% till fredagsträningen åndå.

Chris Ash skrev:
Vi skulle alltså få två ihopbuntade tvåtaktsserier? Det är tur att det inte är du som bestämmer......

Vad är det som får dig att tro att NÅGON junior vill köra 125 i en klass med 250 Racers och gathojar? 250 SP-åkarna kommer nog att finnas kvar eftersom deras klass skiljer sig markant från de två andra, men ALLA andra nybörjare kommer ju att köra 250 Racer för att inte bli avhängda. Du är bra naiv om du tror något annat.

Varför fyrtaktsåkarna ska befinna sig i B-serien är mycket enkelt, de är för många. Hittills har de ju kört som support på SM men nu börjar ni tom bli för många för att det ska funka.

Tycker det är sorgligt att du gjort detta till en fråga om prestige......
Var skrev jag 2 ihopbuntade tvåtaktsserier? Var skrev jag att 125JR skulle köra ihop med 125R? 125JR ska vara kvar som en egen klass för juniorerna, har du uppfattat mej annorlunda får du nog läsa en gång till. Gathojar har jag inte ens nämnt, det får stå för dej själv. Du skriver att alla nybörjare skulle köra 250R, precis som om det skulle vara nåt negativt, varför då? Jag måste även påpeka att jag har inte gjort detta till nån prestigefråga, kom ihåg vem det var som förra sommaren stred hårt för att få till separata b-tävlingar. Däremot ställde jag frågan varför det är så motbjudande för tvåtaktsfolket att köra en b-serie? Hela tvåtaktsmaffian sluter nu enhälligt upp för att försvara att ni ska köra i SM-tävlingarna, det är då jag funderar på varför det ska vara så otänkbart för er att köra en b-tävling?

oscar skrev:
På vilket sätt då? Är rr med diesel inte rr?

Det beror på vad man vill uppnå (vad svemo vill uppnå)

Om man tittar rent statistiskt på dom som kör och kört i GP-VM vilka klasser dom har kört innan så är det ytterst få som inte kommer från blåryksklasserna.

Vill man köra för skojskull väljer man ju en klass som man tycker är skoj. (tror ioförsig ingen klass är tråkig :)

Men vill man satsa och eventuellt få möjligheten att komma vidare så väljer man ju då en klass som ger den möjligheten. Det finns två att välja på...

ako skrev:
För några år sen föreslog jag detta: (Lite mera kortfattat nu)
...

Det vart nog lite för kortfattat för att jag skulle hänga med på resonemanget. :confused:
Men att kräva att fredagen ska ingå tror jag bara gör att många inte kan ställa upp pga att arbetet trots allt är "huvudsponsor" för de flesta.
Sedan är min uppfattning att sprida racen över flera dagar gynnar kanske oss förare men kommer motverka publikintresset. Vi måste ju fortsätta tänka på att planera träningar/kval/race ur det mest fördelaktiva för publiken, och då tror jag vi ska föröka se lite mer till de icke närmaste som kommer för att titta på sin släkting/polare. För annars tycker jag vi kan sluta gnälla över att det inte kommer några och tittar när vi kör.

Detta skrivet av en typisk B-förare som insett att rena B-rejs är nog där jag hör hemma. Men kommer gärna och tittar på SM/SO om upplägget är rätt och det är roliga rejs.

Putterossi skrev:
Det vart nog lite för kortfattat för att jag skulle hänga med på resonemanget. :confused:
Men att kräva att fredagen ska ingå tror jag bara gör att många inte kan ställa upp pga att arbetet trots allt är "huvudsponsor" för de flesta.
Sedan är min uppfattning att sprida racen över flera dagar gynnar kanske oss förare men kommer motverka publikintresset. Vi måste ju fortsätta tänka på att planera träningar/kval/race ur det mest fördelaktiva för publiken, och då tror jag vi ska föröka se lite mer till de icke närmaste som kommer för att titta på sin släkting/polare. För annars tycker jag vi kan sluta gnälla över att det inte kommer några och tittar när vi kör.

Detta skrivet av en typisk B-förare som insett att rena B-rejs är nog där jag hör hemma. Men kommer gärna och tittar på SM/SO om upplägget är rätt och det är roliga rejs.

Visst det är nog inte det bästa för publiken. Det är bara o inse att få mycket publik till tävlingarna är ett långsiktigt projekt som kommer ta flera år, det är inget man lyckas med bara på ett nafs.

Men under tiden så kan man ju göra det bästa av situationen för oss som kör. Det är ju ändå vi som finansierar det hela som det ser ut idag.
Blir tävlingarna bra för oss så kanske publiken kommer tillslut av sig självt :)
Vem vet...

Var skrev jag 2 ihopbuntade tvåtaktsserier? Var skrev jag att 125JR skulle köra ihop med 125R? --edit --
Hela tvåtaktsmaffian sluter nu enhälligt upp för att försvara att ni ska köra i SM-tävlingarna, det är då jag funderar på varför det ska vara så otänkbart för er att köra en b-tävling?

Jag tycker att man i 125R och 250R ska blanda A och B-förare i fortsättningen också.
Anledningen är att de unga talanger som finns och som ser en framtid i EM eller VM troligen väljer att köra 125 eller 250. Om man då endast ger dem möjlighet att köra på rena b-race ( i år kommer det ju bara bli ett b-race för andra klasser än Rookie600/1000 tex.) så stöttar man dem inte så bra som man kan.
Om man istället ger dem möjlighet att köra på SM också så får de möjlighet att köra många tävlingar, (9-8 istället för 3-4) vilket ju är nyckeln till att bli snabb.
Gamla romantiker som jag är ju inte det primära utan ungdomarna. Tycker du mitt resonemang är så uppåt väggarna? Bortse från oss överåriga b-förare i klasserna.

"bunta ihop" 2-taktsfolket i en "liten debutant" skulle väl gå bra?

Vi körde ihop 125JR på ARC.. Och det var ingen höjdare, vi hade mycket mer fart på rakorna och de hade lite högre fart i kurvorna. Jag tror både vi och JR inte var helt nöjda. Samma om vi skulle göra som i Norge, ha en 250 klass, funkar inte alls. Våra hojar är 30kg tyngre har 30hkr mindre, skulle aldrig funka.
Så bunta ihop klasser är en dålig idé :)

/J

Juniorer.

Till och börja med måste jag säga att det är en bra tråd som skapats :tummenupp Killen som kom före Robban på Almeria var jämngammal med honom (13år) Dom gjorde inget annat än att åka runt på olika race. :) Nu blir det ju så att man prioriterar det som sonen tycker är roligt, nämligen Metrakit och 125 racer och med tanke på omständigheterna här i Svedala så får man dra sig utomlands. Om man nu ska behöva lägga allt för mycket energie på att söka dispenser mm. så är det nog lättare att ta en t.e.x Spansk internationell licens.(Har redan börjat kolla det) :huvet Men jag måste samtidigt passa på att göra :tummenupp till er som försöker få fram budskapet till olika instanser det kommer att gynna Sveriges framtida RR. :Bugar En liten detalj som man fått höra är hur LÄSKIGT fort det går och om våra juniorer verkligen ska åka något annat än std. Dom flesta som kört hoj och gjort illa sig har koll på att det sällan är farten som skadat utan det värsta är när man inte kommer ifrån cykeln utan kommer " iklämm" eller blir påkörd. En racer ligger på ungefär halva vikten mot std. cykeln. Personligen är jag mer nervös när sonen åker på den en på racern. (bättre däck och övrig prestanda bidrar ju också till en säkrare körning)
Kör hårt gott folk så ses vi .... :banana
MVH Anders Gull

Var skrev jag 2 ihopbuntade tvåtaktsserier? Var skrev jag att 125JR skulle köra ihop med 125R? 125JR ska vara kvar som en egen klass för juniorerna, har du uppfattat mej annorlunda får du nog läsa en gång till. Gathojar har jag inte ens nämnt, det får stå för dej själv. Du skriver att alla nybörjare skulle köra 250R, precis som om det skulle vara nåt negativt, varför då? Jag måste även påpeka att jag har inte gjort detta till nån prestigefråga, kom ihåg vem det var som förra sommaren stred hårt för att få till separata b-tävlingar. Däremot ställde jag frågan varför det är så motbjudande för tvåtaktsfolket att köra en b-serie? Hela tvåtaktsmaffian sluter nu enhälligt upp för att försvara att ni ska köra i SM-tävlingarna, det är då jag funderar på varför det ska vara så otänkbart för er att köra en b-tävling?

Du skrev att man kan samköra klasser på SM om det är för få deltagare. Är inte det att gå fel väg om det finns B-förare som kan fylla ut startfälten? Om alla nybörjare kör 250 Racer så dör ju i princip 125 ut efter ett tag. Fast jag vet att du inte upplever detta som negativt.

Du har visst nämnt gathojar, 250SP,250 Racer och 125 Racer i en liten b-klass.

Detta är dessutom tredje gången jag skriver att JAG BRYR MIG INTE VAR JAG KÖR,JAG KÖR FÖR ATTT DET ÄR KUL OCH KÖR GÄRNA B-RACE! Det är inte för att jag och Offkeff och Goodstuff med flera ska få vara med och vara i vägen i racerklasserna utan för att behovet av delning inte finns och att man försvårar för folk att bli snabba fort(i 16 årsåldern bör en blivande GP-förare vara ute i EM)

Anders G skrev:
Till och börja med måste jag säga att det är en bra tråd som skapats :tummenupp Killen som kom före Robban på Almeria var jämngammal med honom (13år) Dom gjorde inget annat än att åka runt på olika race. :) Nu blir det ju så att man prioriterar det som sonen tycker är roligt, nämligen Metrakit och 125 racer och med tanke på omständigheterna här i Svedala så får man dra sig utomlands. Om man nu ska behöva lägga allt för mycket energie på att söka dispenser mm. så är det nog lättare att ta en t.e.x Spansk internationell licens.(Har redan börjat kolla det) :huvet Men jag måste samtidigt passa på att göra :tummenupp till er som försöker få fram budskapet till olika instanser det kommer att gynna Sveriges framtida RR. :Bugar
MVH Anders Gull

Att det finns åldersgränser är inget ovanligt och vad jag förstått är det 14år som gäller i EM. Det är också mycket vanligt med dispanser innom idrotten. Det beror troligen på att barn utvecklas väldigt olika.
Jag tycker att ni själv dvs personligen ska passa på att ta upp frågan med Peter Sköld och Kenneth Lodnert nu i Falkenberg. Ansökan är mindre kompicerad än en tävlingsanmälan och mycket enklare än Spansk internationell licens.

Mvh
Henrik Nordgren Förarrepresentant rr-sektionen

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!