Varför en Superduke?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Sitter och dregglar på bilder på Superduken, men kommer sen och tänka på varför man ska köpa en sån?
Jag hade en TL1000 förut, den gick även som streetfighter ett tag. Samma vikt/effekt som Duken.
Jag tyckte TLn kändes slö, trots att den gick upp på slangen runt 200 med lite teknik, och så var den inte så upphetsande att köra.
Är Superduken likadan, eller är den i en klass för sig?
Finns det nån anledning att köpa en sån istället för en sporthoj? Kostar ju lika mycket som zx10 tex.

-PLM- skrev:
Sitter och dregglar på bilder på Superduken, men kommer sen och tänka på varför man ska köpa en sån?
Jag hade en TL1000 förut, den gick även som streetfighter ett tag. Samma vikt/effekt som Duken.
Jag tyckte TLn kändes slö, trots att den gick upp på slangen runt 200 med lite teknik, och så var den inte så upphetsande att köra.
Finns det nån anledning att köpa en sån istället för en sporthoj? Kostar ju lika mycket som zx10 tex.

Provkör?

Är det nån handlare som skulle släppa ut en nu? Och inte så kul att köra max med kall asfalt.

-PLM- skrev:
Är det nån handlare som skulle släppa ut en nu? Och inte så kul att köra max med kall asfalt.

Mja, har för mig KTM i dina trakter ska va rätt medgörliga. Men som du säger, svårt o testa om förhållandena är skit..
Vänta tills våren? :)

Vad jag löst om Superduken så skall den vara rätt förträfflig på alla sätt och vis - förutom att den ska ha enormt kort radie pga liten tank och törstig motor. Sen ska den va smått obekväm, men om man lägger någon vikt på det när det kommer till hojar är ju en annan femma...

Well... jag har kört ca 550mil i år varav ca 400 på bana. Gotland, kinnekulle, gelleråsen, LMS osv. Underbar hoj överallt utom på långa raksträckor. Lätt att hantera, helt enorma bromsar, skön gång i motorn även om den behöver nästan 500mil för att släppa loss ordentligt. Det märktes verkligen stor skillnad efter ca 500mil.
Chassiet är helt underbart och det går verkligen att pressa hojen på bana utan att man blir överraskad av något underligt beteende. Fråga gärna någon som sett mig köra i sommar.

Vad mer.... billig i drift, enkel att serva, skaplig försäkring.

/HW

HW skrev:
Well... jag har kört ca 550mil i år varav ca 400 på bana. Gotland, kinnekulle, gelleråsen, LMS osv. Underbar hoj överallt utom på långa raksträckor. Lätt att hantera, helt enorma bromsar, skön gång i motorn även om den behöver nästan 500mil för att släppa loss ordentligt. Det märktes verkligen stor skillnad efter ca 500mil.
Chassiet är helt underbart och det går verkligen att pressa hojen på bana utan att man blir överraskad av något underligt beteende. Fråga gärna någon som sett mig köra i sommar.

Vad mer.... billig i drift, enkel att serva, skaplig försäkring.

/HW
Hur är den att slanga med?, drar den mycket soppa,har fått lite indikationer på det?

DwD skrev:
Hur är den att slanga med?, drar den mycket soppa,har fått lite indikationer på det?

Den drar mycket soppa och har ganska liten tank = ingen vidare aktionsradie. Förbered dig på att tanka varje gång du sticker ut med den. Dessutom verkar det vara lite problem med bränslelampan (i alla fall på den SuperDuke jag känner till här i stan) som tänds efter bara några mil efter tankningen.

Chassit är fantastiskt, otroligt snabbstyrt men ändå inte så oroligt, tror det är svårt att jämföra med en TL. Den TL-R jag provkörde kändes ungefär som den Ducce 916 jag hade då och SuperDuken är ljusår från en 916, betydligt mer snabbstyrt och smidigt. SupperDuken kändes faktiskt lite mer snabbstyrd i fart än vad min KTM 660 gjorde, framförallt i farter >100km/h. SuperDuken väger också betydligt mindre än vad en TL gör.

Bromsarna är inget annat än otroliga med både bra känsla och enorm bromsverkan.

Den känns ganska liten och det är inte mycket till vindskydd på den men om du bara vet vad det är du köper och är beredd på att pruta på komfort och touringegenskaper så tror jag det är svårt att hitta roligare hoj på marknaden just nu.

Jag provade inte att köra på bakhjulet med den men en twin på ganska så bra effekt i ett kort och lätt fighterchassi med crosstyre; hur tror du den är att köra på bakhjulet med?

//Eric

hehe, låter ju sketa bra.. men alltså hur mycket soppa pratar vi om igentligen?. över litern milen vid "normal" körning eller?
körde 5mil tillåfrånjobbet med en xr650r , den drog litern milen.. då fick man tanka ofta! :hihi

-PLM- skrev:

Samma vikt/effekt som TL1000 :skrämd

Dina jämförelser haltar som en gammal märr kompis, inte vart det ngn "superduke" av Sukan pga ett crosstyre..

...Dessutom slangen i 200 km/h Hmmmm.... Sovmorgon eller :hihi

Vi snackar under 1 liter /mil, oavsett om man kör som en idiot (instruktör) på bana eller fegåker i trafiken eller i stan. Att sen hälfen av grabbarna på detta forum kör eu-moppe som drar 0.22l/mil kan ju inte vi rå för, eller hur?

/HW

Men ok, jag har inte bara gott att säga om superduken, det finns ett par nackdelar. Fjädringen och markfrigången.

TN_Resize%20of%20PICT0162.JPG

Fler bilder här

och här

Ok, ktm säljer "tjockisfjädrar" till både fram och bakdämpare men vem vill lägga ut tusentals kronor på sånt?

När jag justerade förspänningen på bakdämparen blev det som en helt ny hoj. Den lyfter där bak och blir orolig i inbromsningarna vilket i princip resulterade i att man fick lära sig en ny hoj igen. Fortfarande inga överraskningar men det gick ganska brett och oroligt in i kurvorna. Jag fick en och annan kommentar om det men jag försökte förklara att det inte var någon fara, hojen lever sitt eget liv och jag bara bromsar som vanligt och lägger ner när det är dags så följer den snällt med. Varje gång.
När motorkåpan började skrapa i backen tröttnade jag lite på bankörningen, någon form av gräns var liksom nådd.

/HW

Lt Jake skrev:
Du kan väl ändå inte köpa en utan att ha provkört, oavsett vad folk på forumet säger?

/J.

Jorå. Drömmar är till för att upplevas, och det finns inget roligare än att övningsköra på sin egen helt nya drömhoj.

Last edited:
ähhh. bara att köpa, du lär ju ändå byta hoj igen snart...
har bara provkört en av mina hojjar som jag har köpt.(den va iof beg) :tomten

Det dyra är ju ändå premien.. inte hojjen :lol

man måste nästan köra typ 3-7mil innan man tycker om hojjen, jag tycker nästan det är obehagligt varje gång man kör en hoj första gången.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...