Varför det sätts bullergränser

Slappa skrev:
Klart man ska när världen när man anser att saker är fel, personligen har jag ett sliponet och själva sliponet tar högst 5 min o byta men sen ska ju förknasaren justeras och det är svårare.

Fattar du :fatta!
Att ha en aning fetare blandning några timmar på bana är nog inga större bekymmer.
 
Slappa skrev:
... sen tycker jag det är konstigt att man bygger en bana så nära bebyggelse att folk kan irritera sig eller tvärtom att man bygger ett hus precis brevid en bana om man inte gillar att höra "oväsendet" ...
Get real!
Om banägarna ska köpa upp all mark inom låt oss säga 2 mils radie (en knarr med högljutt system hörs rätt långt) så blir banhyran ofantligt dyr. Slanta vad-det-nu-kostar för att få köra med originalsystem eller slanta (hypotetiskt) 100 000:- per dag för att få köra med slipon. Själv kör jag gärna med en tyst knarr till lägre kostnad.

Vi lever i en tid och ett samhälle som bara blir mer och mer tättbefolkat. Detta samhälle består av bärplockare, hundägare, frimärkssamlare, direktörer, mountainbikefantaster etc. Alla dessa har lika stor rätt till naturen som du och jag och dom accepterar med all rätta inte mer oväsen än nödvändigt. Ett slipon anses inte nödvändigt av den breda massan (inte ens av mig). Och den breda massan har makten.
Alltså:
Gilla läget och släng dit ett originalrör eller skippa banåka.


Ang att vissa arrangörer helt utestänger slipon även om det skulle vara ett "viskande" slipon:
Kan tyckas byråkratiskt men jag förstår dom helt och hållet. Dom slipper allt jobb med mätning (jobb som utförs idéellt av nån som offrar sin fritid) och dom slipper alla diskussioner av typen "Men det är ju så nära gränsen" eller "Det var ju godkänt sist" (dvs innan ullen blåst ur, som de flesta vet så håller ett originalsystem, till skillnad från ett slipon, sin låga nivå lääänge).
Jag kanske är en torr jävel men jag stödjer såväl låg ljudnivå som "byråkratin" att endast tillåta helt original system.


Vill avsluta med en liten fråga riktad till de som håller i bankörningar (om nån av er läser detta):
Hur göra med en turboknarr?
Låt säga att nån bygger en turboknarr, det finns av förståeliga skäl inga originalsystem till en sån. Avstängning eller subjektiv uppskattning av ljudnivå?
Nu inbillar jag mig att rätt få turboknarrar dyker upp vid bankörningar (de är ju oftast mest lämpade för raktframåka) men i alla fall... :)
 
HanneZ skrev:
Vad hände då? Hur mkt skiljer sig bestyckningen från orginal? Att bestycka om en stonka kan väl inte ta längre tid än 5 min?
Citatet är Hannez men mitt inlägg är riktat till Slappa:
Bygg då om fuggen så det blir enklare att bestycka om. Jag har byggt om fuggarna till min turboknarr så jag ska kunna byta huvudmunstycken utan att riva loss flottörhusen. Jag har alltså en bottenplugg i vart flottörhus genom vilken jag kommer åt munstyckena, med detta bör det ta max 10 minuter att byta alla fyra munstyckena. Säg 30 min för flyttning/byte av nål.

Jag utgår från att du gör iordning hojen inför varje banåka i vilket fall som helst. Tänker ex vis på koll av alla vätskenivåer, koll/spänning kedja, byte av bromsvätska etc. Att då samtidigt byta nåt munstycke och flytta en nål får väl ändå anses som en bit av en kaka men man kan ju som sagt underlätta genom bottenplugg etc.
 
Robban_C skrev:
Vill avsluta med en liten fråga riktad till de som håller i bankörningar (om nån av er läser detta):
Hur göra med en turboknarr?
Låt säga att nån bygger en turboknarr, det finns av förståeliga skäl inga originalsystem till en sån. Avstängning eller subjektiv uppskattning av ljudnivå?
Nu inbillar jag mig att rätt få turboknarrar dyker upp vid bankörningar (de är ju oftast mest lämpade för raktframåka) men i alla fall... :)
Att modifiera grenröret för turbo behöver ju inte betyda att man inte kan ha originalljuddämparen och turboaggregatet i sig sänker ju ljudnivån. :tummenupp
 
Nej, det är alldeles korrekt. Jag utgick från att det var originalsystemet och inte originalljuddämparen som gällde.
Fel av mig. Shame on me! :D
 
GSXR1100R skrev:
Den vanligaste frågan man får som bandagsarrangör för gatgrupper är, kan jag ha slip-on eller helsystem.

Svaret är oftast som följer, 95 db gäller och det brukar innebära orginalsystem, att hålla på att tjafsa om varför är ingen ide, det bara är så att banägarna är rädda att få klagomål från närliggande bebyggelse och ev tvingas stänga banan permanent.

Mitt råd till dig som vill köra bana är att behålla orginalsystemet och ha kul trots att det inte låter så fort som ett trimrör.

Envisas man ändå med att köra till banan med trimrör så riskerar man att inte få köra alls.

Samma regler gäller oftast även för RR folket, men dom lär sig rätt snabbt vad som gäller.
Varför får man inte uuiiila på rakan? :kocko
 
På Falkenberg har man en regel som säger max 95 dB vid förbikörning, men jag får intrycket att det inte gäller racehojarna i licensgruppen, eftersom dessa ofta låter betydligt mer än t.ex. mitt eget hyfsat högljudda Art-bolt-on, som jag för övrigt inte har vågat ha monterat vid banåkning. Hur ligger det till egentligen? Är det arrangören som helt enkelt är schysst mot racehojarna?

Kan nån föresten förklara varför man står med sin 4-takts-racehoj och försöker varva den i bitar redan i depån? Är det bara för att skrämma sina motståndare, eller finns det nån vettig förklaring...?
 
Tycker det faktiskt ar lite orattvist att dom som kor dom licensierade klasserna for lota mer an den fria okningen.
For inte riktigt ihop do varfor man har den dera 95 dbl regeln nar inte alla behover folja den.
Som att sejja att vissa for oka 130 po motorvagen o andra 100 for att dom ar t ex tandlekare ist for butiksbitrade.

Ar utomlands.
 
Last edited:
philsson skrev:
gäller detta anderstorp också?.
Vart kan man åka och mäta ljudnivån på hojen.. närmaste besiktning.. fråga lite snällt?.
Gäller INTE anderstorp. Ljudmätning kan göras hos bilprovningen, men det hjälper inte att komma med nåt intyg eller liknande, dånar det för mycket får du inte köra.
 
Slappa skrev:
Men det är ju just det, ska man hålla på o byta fram o tillbaka för o köra lite bana ?

Tycker fortfarande de är en dum regel då många har bänkat/bromsat om sina hojar efter effektsystemmet, sen tycker jag det är konstigt att man bygger en bana så nära bebyggelse att folk kan irritera sig eller tvärtom att man bygger ett hus precis brevid en bana om man inte gillar att höra "oväsendet" :kocko

//D
Varför måste man låta mycket för att köra hoj? Vår ERF-hoj är bänkad med ett Yoshimura Trioval, skillnaden när vi monterade på en originalljuddämpare på Yoshigrenröret var 1,5 hk på topp. Inte mycket att bråka om, mellanregistret blev aningen bättre dessutom.
 
Robban_C skrev:
Get real!


Vill avsluta med en liten fråga riktad till de som håller i bankörningar (om nån av er läser detta):
Hur göra med en turboknarr?
Låt säga att nån bygger en turboknarr, det finns av förståeliga skäl inga originalsystem till en sån. Avstängning eller subjektiv uppskattning av ljudnivå?
Nu inbillar jag mig att rätt få turboknarrar dyker upp vid bankörningar (de är ju oftast mest lämpade för raktframåka) men i alla fall... :)

Ta en originalljuddämpare till en R1 från -98-01, dom har en stor volym och dämpar ljudet bra. Borde inte vara nåt problem med flödet heller, det räcker för 170 hk :banana
 
PacMan skrev:
På Falkenberg har man en regel som säger max 95 dB vid förbikörning, men jag får intrycket att det inte gäller racehojarna i licensgruppen, eftersom dessa ofta låter betydligt mer än t.ex. mitt eget hyfsat högljudda Art-bolt-on, som jag för övrigt inte har vågat ha monterat vid banåkning. Hur ligger det till egentligen? Är det arrangören som helt enkelt är schysst mot racehojarna?

Kan nån föresten förklara varför man står med sin 4-takts-racehoj och försöker varva den i bitar redan i depån? Är det bara för att skrämma sina motståndare, eller finns det nån vettig förklaring...?
det ÄR samma regler för licens som i gatgrupper, att tokvarva 4-taktare i depån har jag bara sett på grid show och det va för att bjuda publiken på en show.
 
Vid bullermätningarna man gör vid bana så spelar miljön runt omkring stor roll för ljudabsorbering. Sen att banägarnas db-instrument är olika bra och kalibrerade är en annan anledning.

Ni har problem med 96db vid Anderstorp, rätt?
Vi har haft många bandagar på Kinnekulle och där gäller 94db vid förbifart, mätt 1 meter från bankanten.
Banägaren ger oss ALLTID db-mätaren och vi kollar alltid bullret ett par gånger under dagen.
De enda som slagit över 94db är twinnar med räcer-rejs-rör :-), ev. någon enstaka radfyra men inte ofta, generellt ligger dom som oftast på 93 eller 94db vid förbifarten på raksträckan.
Bra för oss och våra deltagare, men vi uppmanar alla att ta med sig orginalsystem om man är minsta osäker. Blir man avstängd så är det inte vårt definitiva beslut utan banägarens. Alltså är det bara att packa ihop och åka hem då.

Kör med orginalrör så sparar du pengar, mektid, ovisshet om du får åka eller ej!

/Nitrous
 
Nr:18 skrev:
Ta en originalljuddämpare till en R1 från -98-01, dom har en stor volym och dämpar ljudet bra. Borde inte vara nåt problem med flödet heller, det räcker för 170 hk :banana
Inga problem för min del men jag tänkte snarare på andra som kanske ställs inför dilemmat.

Och "Get real"-biten (som du citerade) gällde inte den delen av mitt inlägg. Bara så du vet. :)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top