Slappa
Rage closed inside!
Ninjaboy skrev:Du har "förklarat" det där för mig förut. Fortfarande är det du som lider av det och inte jag. Vem är det som inte fattat?![]()
Varför fortsätta tjafsa om du nu förstår? :kocko
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ninjaboy skrev:Du har "förklarat" det där för mig förut. Fortfarande är det du som lider av det och inte jag. Vem är det som inte fattat?![]()
Slappa skrev:Varför fortsätta tjafsa om du nu förstår? :kocko
Victor skrev:Hörru, tagga ner med smiliesarna. Nån kan ju ta dig för lite korkad om du fortsätter sådär.
Att ha en aning fetare blandning några timmar på bana är nog inga större bekymmer.Slappa skrev:Klart man ska när världen när man anser att saker är fel, personligen har jag ett sliponet och själva sliponet tar högst 5 min o byta men sen ska ju förknasaren justeras och det är svårare.
Fattar du![]()
HanneZ skrev:Att ha en aning fetare blandning några timmar på bana är nog inga större bekymmer.
Vad hände då? Hur mkt skiljer sig bestyckningen från orginal? Att bestycka om en stonka kan väl inte ta längre tid än 5 min?Slappa skrev:Testat det en gång och det gick inget vidare tyvärr.
Get real!Slappa skrev:... sen tycker jag det är konstigt att man bygger en bana så nära bebyggelse att folk kan irritera sig eller tvärtom att man bygger ett hus precis brevid en bana om man inte gillar att höra "oväsendet" ...
Citatet är Hannez men mitt inlägg är riktat till Slappa:HanneZ skrev:Vad hände då? Hur mkt skiljer sig bestyckningen från orginal? Att bestycka om en stonka kan väl inte ta längre tid än 5 min?
Att modifiera grenröret för turbo behöver ju inte betyda att man inte kan ha originalljuddämparen och turboaggregatet i sig sänker ju ljudnivån.Robban_C skrev:Vill avsluta med en liten fråga riktad till de som håller i bankörningar (om nån av er läser detta):
Hur göra med en turboknarr?
Låt säga att nån bygger en turboknarr, det finns av förståeliga skäl inga originalsystem till en sån. Avstängning eller subjektiv uppskattning av ljudnivå?
Nu inbillar jag mig att rätt få turboknarrar dyker upp vid bankörningar (de är ju oftast mest lämpade för raktframåka) men i alla fall...![]()
Varför får man inte uuiiila på rakan? :kockoGSXR1100R skrev:Den vanligaste frågan man får som bandagsarrangör för gatgrupper är, kan jag ha slip-on eller helsystem.
Svaret är oftast som följer, 95 db gäller och det brukar innebära orginalsystem, att hålla på att tjafsa om varför är ingen ide, det bara är så att banägarna är rädda att få klagomål från närliggande bebyggelse och ev tvingas stänga banan permanent.
Mitt råd till dig som vill köra bana är att behålla orginalsystemet och ha kul trots att det inte låter så fort som ett trimrör.
Envisas man ändå med att köra till banan med trimrör så riskerar man att inte få köra alls.
Samma regler gäller oftast även för RR folket, men dom lär sig rätt snabbt vad som gäller.
Gäller INTE anderstorp. Ljudmätning kan göras hos bilprovningen, men det hjälper inte att komma med nåt intyg eller liknande, dånar det för mycket får du inte köra.philsson skrev:gäller detta anderstorp också?.
Vart kan man åka och mäta ljudnivån på hojen.. närmaste besiktning.. fråga lite snällt?.
Varför måste man låta mycket för att köra hoj? Vår ERF-hoj är bänkad med ett Yoshimura Trioval, skillnaden när vi monterade på en originalljuddämpare på Yoshigrenröret var 1,5 hk på topp. Inte mycket att bråka om, mellanregistret blev aningen bättre dessutom.Slappa skrev:Men det är ju just det, ska man hålla på o byta fram o tillbaka för o köra lite bana ?
Tycker fortfarande de är en dum regel då många har bänkat/bromsat om sina hojar efter effektsystemmet, sen tycker jag det är konstigt att man bygger en bana så nära bebyggelse att folk kan irritera sig eller tvärtom att man bygger ett hus precis brevid en bana om man inte gillar att höra "oväsendet" :kocko
//D
Robban_C skrev:Get real!
Vill avsluta med en liten fråga riktad till de som håller i bankörningar (om nån av er läser detta):
Hur göra med en turboknarr?
Låt säga att nån bygger en turboknarr, det finns av förståeliga skäl inga originalsystem till en sån. Avstängning eller subjektiv uppskattning av ljudnivå?
Nu inbillar jag mig att rätt få turboknarrar dyker upp vid bankörningar (de är ju oftast mest lämpade för raktframåka) men i alla fall...![]()
det ÄR samma regler för licens som i gatgrupper, att tokvarva 4-taktare i depån har jag bara sett på grid show och det va för att bjuda publiken på en show.PacMan skrev:På Falkenberg har man en regel som säger max 95 dB vid förbikörning, men jag får intrycket att det inte gäller racehojarna i licensgruppen, eftersom dessa ofta låter betydligt mer än t.ex. mitt eget hyfsat högljudda Art-bolt-on, som jag för övrigt inte har vågat ha monterat vid banåkning. Hur ligger det till egentligen? Är det arrangören som helt enkelt är schysst mot racehojarna?
Kan nån föresten förklara varför man står med sin 4-takts-racehoj och försöker varva den i bitar redan i depån? Är det bara för att skrämma sina motståndare, eller finns det nån vettig förklaring...?
Inga problem för min del men jag tänkte snarare på andra som kanske ställs inför dilemmat.Nr:18 skrev:Ta en originalljuddämpare till en R1 från -98-01, dom har en stor volym och dämpar ljudet bra. Borde inte vara nåt problem med flödet heller, det räcker för 170 hk![]()
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |