Varför det sätts bullergränser

Robban_C skrev:
Inga problem för min del men jag tänkte snarare på andra som kanske ställs inför dilemmat.

Och "Get real"-biten (som du citerade) gällde inte den delen av mitt inlägg. Bara så du vet. :)
Slarvig citering av mej :tummenupp

Nitrous skrev:
Vid bullermätningarna man gör vid bana så spelar miljön runt omkring stor roll för ljudabsorbering. Sen att banägarnas db-instrument är olika bra och kalibrerade är en annan anledning.

Ni har problem med 96db vid Anderstorp, rätt?
Vi har haft många bandagar på Kinnekulle och där gäller 94db vid förbifart, mätt 1 meter från bankanten.
Banägaren ger oss ALLTID db-mätaren och vi kollar alltid bullret ett par gånger under dagen.
De enda som slagit över 94db är twinnar med räcer-rejs-rör :-), ev. någon enstaka radfyra men inte ofta, generellt ligger dom som oftast på 93 eller 94db vid förbifarten på raksträckan.
Bra för oss och våra deltagare, men vi uppmanar alla att ta med sig orginalsystem om man är minsta osäker. Blir man avstängd så är det inte vårt definitiva beslut utan banägarens. Alltså är det bara att packa ihop och åka hem då.

Kör med orginalrör så sparar du pengar, mektid, ovisshet om du får åka eller ej!

/Nitrous
Banarrendatorn är den som mäter på a-torp och det är sällsynt att slipon klarar gränsen.

Nr:18 skrev:
Gäller INTE anderstorp. Ljudmätning kan göras hos bilprovningen, men det hjälper inte att komma med nåt intyg eller liknande, dånar det för mycket får du inte köra.
men om jag VET att hojen låter under säg 94db. tycker jag låter dumt att de kan skicka hem mig utan en mätning. alltså om det är som du säger, den låter mer än de andra..
Hoppas inte att man kan bli ivägskickad när man har originalljuddämpare, för effektsystem på en 2t kan ge mycket ljud i sig.

philsson skrev:
men om jag VET att hojen låter under säg 94db. tycker jag låter dumt att de kan skicka hem mig utan en mätning. alltså om det är som du säger, den låter mer än de andra..
Hoppas inte att man kan bli ivägskickad när man har originalljuddämpare, för effektsystem på en 2t kan ge mycket ljud i sig.
Du blir inte hemskickad om den låter 94, de kontrollmäter ju innan de skickar hem någon.

Banarrendatorn är den som mäter på a-torp och det är sällsynt att slipon klarar gränsen.

Ok, det är bra att känna till. Vi har inte anordnat någon dag på Anderstorp men på flera andra banor.
Kinnekulle ger som sagt bandagsarrangören mätinstrumentet och begär att det oxå görs mätningar under dagen. Banägaren själv bor inte långt ifrån banan och brukar komma komma förbi och påpeka ibland att det låter lite mycket. Dom gångerna är det bara att hala fram instrumentet och visa resultatet.

Vad som kan vara bra för alla som deltar på en bandag och veta är vad som påpekats tidigare i tråden, - Det är inte bandagens arrangör som sätter gränsen eller stänger av någon, det är motorbanans ägare som har dessa krav eftersom kommunen har satt en nivå på vad som är tilltåtet ur miljöperspektiv!
Banorna har ofta dispens för buller ett par tillfällen per år, dessa tillfällen sparas givetvis för tävling och inte till någon allmänhetens åkning.

Vill man åka bekymmersfritt = Ha orginalrör på, det går inte fortare med slipon på bana.....

/Nitrous

philsson skrev:
Läs innantill, dom ljudmäter alla och låter det för mycket blir du plockad av banan oavsett vilket system du kör med.

Läs innantill, dom ljudmäter alla och låter det för mycket blir du plockad av banan oavsett vilket system du kör med.
du kan inte mena att man kan bli utskickad med originalsystem. :3freak

philsson skrev:
du kan inte mena att man kan bli utskickad med originalsystem. :3freak
Hur svårt kan det vara att fatta?

Allt som överstiger 95 dB plockas av banan, oavsett om det är original avgassystem eller ej.

Det är inte ett dugg svårt (menar inte att vara elak mot Philsson):
http://www.clasohlson.se/shop/store...&COSID=7D3224C20BDB410DA2A925EC85E9D4AE308635

Ljudnivåmätare för 900 balubas. Sen kontaktar men arrangören och frågar hur mätningen går till (rimligen fullt spett på rakan). Sen letar man i garderoben efter nån bortglömd polare som får agera grinig mätgubbe. Löfte om gratis öl framåt kvällningen brukar underlätta. :tummenupp Tror inte att samma löfte fungerar på banåkningarna när du står där med 98 db på mätaren. :D
Sen är det bara att ge sig ut och tokdra allt man kan. Visar det sig då att man ligger över eller på gränsen så är det bara att moloket rulla hemöver och pilla på dämpen. Tänk på att lite marginal kompenserar för toleranser hos mätinstrumentet.

Egentligen är ämnet skitlätt att förstå:
Det finns folk som gör annat än att åka hoj och vi har ingen rätt att onödigtvis plåga dom med vårt välljud. Så enkelt är det.

t-rex skrev:
Då går det bra. Då får man även tillbaka pengarna vid regn har jag hört.
Jag trodde att den regeln bara gällde på SMC:s körningar :va

t-rex skrev:
Då går det bra. Då får man även tillbaka pengarna vid regn har jag hört.
Ja det stämmer, men då krävs det miniblinkers & kolfiberhugger.

valmers skrev:
Skitsnack, man får inte tillbaka en spänn om man inte har tröja över skinnstället.
Det får man visst, om man har färgat kåpglas.

Bingo skrev:
Det får man visst, om man har färgat kåpglas.
Du har missuppfattat allt, det är inflyttad skylt och undertail som ger företräde hos bullergubben. Tröja är ett extra plus i kanten.

Eller ett annat sätt är att göra en vinglig stoppie framför smc-ansvarige, (då när alla ska visa att de klarar av att bromsa sitt ekipage)... Instruktören hördes ända bort till oss som stod på tu...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti