Varför dör Husabergen vid gaspådrag ???

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Okej, så här ligger det till.

På min Husaberg 650 så dör den ibland när man drar på gas, händer bara när den står på tongång....spelar ingen roll om den har stått länge eller en stund......känns som den typ bara jordar eller nått.......allt bara dör, varm som kall, spelar ingen roll.

Om jag drar på lungt o försiktigt händer det inte, men om jag skall vara fräck typ o gasa "snabbt" en gång så kan den dö.

Jag har även en polare som har samma problem med sin.

Någon som vet varför ????

fel bränsle blandning ???

På vilket sätt då tro ?`??

Har samma problem, irriterande att få muppstopp vid rödljusen... :) Beror på bränsleblandningen men är osäker på om det går att justera bort. Jag fixade min genom att höja tomgången en aning, då försvann problemet. Vet flera som har samma symptom på sina Husaberare.

okej, kanske skall göra så då..............väldigt jobbigt är det ivart fall

Min dog inte alltid utan bara ibland och precis när man vred på rullen från tomgångsläget. Dör den konstant vid varje pådrag är det nog något annat problem.

som min då.....................dör inte heller alltid................bara ibland, mer sällan än ofta

okej, kanske bara är så på 650 motorerna då.......vad vet jag

cool_lilja skrev:

Aldrig haft någe liknande problem med min 650, tomgången går ner lite ibland men den dör aldrig, varken på tomgång eller vid gaspådrag.

Last edited:
förlite/mycke bensin?
ändra nålen om de inte funkar byta munstycke.. o kolla hur stiftet ser ut mm

cool_lilja skrev:
Det tror jag inte! Jag har en 650 och har hittills inte haft något problem med den (jag har iofs rätt hög tomgång på min, som hp), inte heller med sambons 01:a vad jag vet... Kolla bestyckningen (jmf med andra med samma årsmodell), som AdrianJ säger... det kanske kan hjälpa?!?

jag har exakt samma problem och jag har försökt ställa om blandningen men utan resultat.
Ska testa att ändra nålen idag så får vi se

För små lågfartsmunstycken tror jag, höja nålen hjälper väl inte
då nålinställning inte har någon betydelse förän över 1/4 gaspådrag

Aldrig varit med om på de 650or jag haft. Förutom när motorn är tokkall såklart.

Gör som mastermotardmormor säger och kolla bestyckningen :fakta

AleX skrev:
förlite/mycke bensin?
ändra nålen om de inte funkar byta munstycke.. o kolla hur stiftet ser ut mm
Nålen avgör nog inte på tomgång och att läsa av stiftet funkar inte heller på lågfart. Som sagt, när jag höjde tomgången blev det bättre utan att bestycka om. Problemet uppstår inte när man kör i låg fart utan precis när man lyfter trotteln från tomgångsläget när man ska iväg från stillastående. Hojen går inte dåligt på lågfarten när man väl kör så jag är tveksam till om det går att bestycka bort problemet.

Dellorto-förgasarna har ju en lite bakvänd justering. Man ska skruva in blandskruven till det läge där man har den högsta tomgången. Är då tomgången för hög ska man sänka trotteln tills tomgången är där man vill ha den. Problemet på min hoj är att om jag justerar på det viset så hänger gasen kvar i några sekunder när jag slår av. Det kan ju tyda på att den går för snålt på lågfarten men det känns inte så när man kör, snarare tvärt om.

Jag nöjde mig med att höja tomgången i alla fall... :)

Jag har exakt samma problem, har dock lärt mig leva med det och gasar inte så fort längre. Med belastning försvinner ju problemet...

Kan tillägga, har hög tomgång på min, ca 2000 varv. Annars dör den (ibland) gasavslag i terrängen. Det har iofs alla 4-t jag kört gjort, inte relaterat till Husaberg.

Bekymmret är förlåg tomgång och ev fel bränsle/luft blandning.

delorto förgasaren är piss i övrigt! den skall bytas ut fortast möjligast om man skall trimma hojen!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back