Varför däcks?

Har alltid trott att folk pratat om insekter men nu förstår jag att det är däckvärmare de menat.

Ett annat fenomen är att folk kallar mönstrade bandäck för skurna slicks. Det förstår jag verkligen inte. Tror de att det sitter en kille på produktionslinan som lägger på en mall på varje däck och sedan skär ut mönstret i däcket?

Har alltid trott att folk pratat om insekter men nu förstår jag att det är däckvärmare de menat.

Ett annat fenomen är att folk kallar mönstrade bandäck för skurna slicks. Det förstår jag verkligen inte. Tror de att det sitter en kille på produktionslinan som lägger på en mall på varje däck och sedan skär ut mönstret i däcket?

Kommer inte det från att nån från början skar mönster i slicks och använde dom på gata då? (som en del fortfarande gör uppenbarligen)

Tycker däckSvärmare är ett ganska litet problem, sett till hur det svenska språket misshandlas på SH.

Precis... men vi kanske kan starta en tråd för varje språkfel. :D

Kommer inte det från att nån från början skar mönster i slicks och använde dom på gata då? (som en del fortfarande gör uppenbarligen)

Då verkar du också ha blandat ihop det lite. Det lär nog vara betydlig fler som åker omkring på möstrade racedäck än de fåtal som bemödar sig att sitta och skära eget mönster.

Hur kan du reta dig på ett extra s när du inte ens lyckas pricka in rätt forumdel med ditt inlägg. :7peta:whip

Hur kan du reta dig på ett extra s när du inte ens lyckas pricka in rätt forumdel med ditt inlägg. :7peta:whip

Retar mig inte alls!:huvet

Undrade om det fanns någon logik bakom uttrycket eftersom det är såpass vedertaget - inte bara på SH utan även på banan och på andra sidor som säljer exempelvis däcksverktyg :yoparty

Jag har en kompis (en av killarna i hojgaraget) som läst en massa språk
som brukar prata om det där med att det ska vara s mellan ord i
vissa lägen som tex i däckstryck.

Eftersom jag inte är så intresserad så har jag inte lyssnat så noga men
om jag minns rätt så brukar han kalla det för egenskapsgenitiv som
används när man kopplar ihop ett substantiv med en egenskap som
substantivet har.

Så här alltså:
Substantiv s egenskap
däck s tryck = däckstryck

Sen skulle jag gissa att det smittar av sig till ställen även där det,
enligt denna regel, inte ska vara så som i däckvärmare.

Jag på inget sätt en språkfantom så det kan mycket väl finnas någon annan
regel som säger att det ska vara ett s mellan däck och värmare :)

Mvh,
Ingvar

Jag trodde däck-svärmare var de skalbaggar som förvandlas till snor när man träffas av dom? Läste det för ett tag sedan i någon tråd här tror jag.

Har jag totalt missat något i min svenskundervisning eller varför envisas mer än 50 % av hojfolket med att använda uttryck som däcksvärmare, däckstryck och däcksproblem? Det heter väl däckvärmare, däcktryck eller däckproblem? :va

Även flera erkända sidor för reservdelar/däck som säljer däcks och inte däck.

Det kanske är helt andra termer som gäller när man pratar om slicks och att det är detta som är grunden till min förvirring :rofl

I annat fall gäller väl bara "däcks" i singular ex." ett däcks egenskaper"?

Svärmar med däck hit eller dit, kan någon förklara för mig varför godtyckliga tal med ett procenttecken efter per automatik klassas som någon form av vedertagen statistik på da intÄrnÄt?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back