Varför bygger dom oljetank?

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Jaa, om man ser på American chopper eller vad det heter så bygger dom alltid en oljetank på sina hojjar!? Varför det, varför sitter den där, har aldrig SETT någon sådan på andra hojjar? Sitter väl dolda då eller?

99 % av motorerna dom använder är luftkylda, vilket innebär att dom måste kyla oljan i stället, därav oljetank

Ahaaa, okej, då är jag med, men det finns ju tusentals glidare som är luftkylda, och där finns ingen oljetank?!

Även fast det är lite mindre cc än det dom gör, säg 650:)

Jag har alltid trott att det är för att det är torrsump på Harleys...

pjesis :tummenupp
se på vissa offroads..
xr600 tex. har olja i ramen, i princip samma sak.

MT-03 har väl också torrsump och oljetank? Åtminstone ser det ut så. Det är väl oljetanken som sitter framför motorn?

Enda skälet är just att Harley-motorerna (och alla kopior, S&S och allt vad de heter) är försedda med torrsump.

En motor med våtsump har all olja i motorn, medan en motor med torrsump pumpar upp oljan i en separat tank för att sedan pumpas runt i ett kretslopp.

Detta har inget med viljan att kyla oljan även om det påverkar temperaturen en smula. Oljans övertemp sänks genom oljekylaren.

Fördel med torrsump är att man kan ha större oljemängd (bättre tillförlitlighet, lättare att kontrollera övertemp samt möjlighet att montera motorn lägre i och med motorns oljesump blir mycket mindre.
Nackdelen är just att man behöver ha en oljetank och ledningar till och från den.

Japanerna har mest byggt motorer med våtsump, i synnerhet radfyrorna.
Den första Honda CB750, enkelkammaren, var försedd med torrsump, sen kommer jag på en massa storstånkor, XT500, SR500 och en massa efterföljare som hade torrsump men jag har säkert missat många.

Nuförtiden är det väl bara våtsump som gäller?

Visst är det så! Alla harleys utom sportster har väl torrsump.

Tycker inte att man ska få räkna in sportstern i hd´s maskinpark.
Den har för det första prestanda som en pusch florida, dyr försäkring, vibrerar mer än den bästa massagestaven på marknaden. En skamfläck bland alla dom andra läckra maskinerna.:kulspruta
Och då menar jag tjejhojen 883 Sportster. 1200 är rätt ok.
rock n roll

...och torrsump är rejsigt :tummenupp

...osså är det en sån mysfaktor att vid ett rödljus kunna ta av sig högerhandsken och lägga handen på oljetanken för att känna om oljan blivit varm efter några kilometers lugn varmkörning en vacker sommarmorgon.:kär

Den har för det första prestanda som en pusch florida, dyr försäkring, vibrerar mer än den bästa massagestaven på marknaden. En skamfläck bland alla dom andra läckra maskinerna.:kulspruta
rock n roll

Sportster har alla år varit Harleys storsäljare, nu liksom förr. Dessutom är Sportstern den motorn som är äldst i det nuvarande programmet, den bär arvet längre tillbaks än ngn bigtwin-motormodell. Så nog har den legacy. Det är fö i stort sett bara borret som skiljer 1200:an från 883:an.

Hilsen
J

Last edited:
rock n roll

Skulle tro att den inställningen till sportster mest förekommer i det här landet....

Skulle tro att den inställningen till sportster mest förekommer i det här landet....

Ja det har du nog rätt i. Jag kan också tycka att det är lite bondsk syn på HD hos många av de ickebyggande HD-ägarna som endast kör nytt och original. Det är bara ny Bigtwin och därefter viktökning medelst tungt kromskrot, örnar och döskallar som gäller.

Sportstermotorn är dessutom den av de luftkylda HD-motorerna som korresponderar bäst på trimning. Dessutom är det den HD-modell som är lättast att bygga åt det sportigare hållet tack vare den "engelska" vaggramstilen med sving, blockmotorn etc.

Här är fö ett snyggt bygge där ramen fö är helt stock, endast kromet istället för original pulverlack som skiljer ramen från en original. Oljetanken ligger på detta bygge fö i framkant på ramen, den runda svarta burken bakom framhjulet.
rsdgrunt.jpg

Nu hamnade jag som vanligt offtopic igen. Solly

/J

Håller med!
Det var fö ett reportage om DM:s hoj i MC-Nytts julnr!

Last edited:
Jörgen Karlsson Håller med! Det var fö ett reportage om DM:s hoj i MC-Nytts julnr![/QUOTE skrev:
Den va ju faktiskt riktigt ball.
Kommer ihåg den fruktansvärda retardationen den ensamma skivan orsakade.
Låsningsfritt som faan....:D

Back