Varför bor du där du bor?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Tvärs över gatan händer någonting som får mig att reflektera en smula över hur vi bor.
Jag bor på en del av Södermalm som är central för människor av särskild epitet, även om demografin är blandad som överallt annars. Specifikt för det här området är att det dränks av livespelad jazzmusik.
Vad som händer tvärs över gatan är att en människa flyttar in. En specifik typ av människa man inte ser i krokarna annars.
Nyckelordet för att beskriva denna person är halstatuering. Vidare kan man av bärkassarna bestämma att tidigare bostadsort var Haninge.
Tillåt mig illustrera:
20080518_075210_99415.jpg

Jag tror inte denna person har kommit för jazzens skull, men jag kan ju ha fel.
Det fick mig åtminstone att reflektera över hur tankegången kan tänkas vara när man söker ny bostad.
Jag bor där jag jag bor, och inte någon annan stans, därför att det är innanför tullarna men ändå avsides. Jazzen kände jag inte till innan, den kom som en trevlig överraskning. Det är få som kommer hit som inte bor här. Det är ingen slump att jag bor här, men jag kommer ändå flytta om några år eftersom man med åren ofta, och även i det här fallet, föredrar större yta ju mer man blir till åren kommen.

Varför bor du där du bor?

Last edited:
Det blev så

Edit:

Och för att jag gillar att bo i skogen med varmgarage, en gård att samla skit på och 200m ner till bastun och sjön.
För att inte tala om hur skönt det är att slippa folk!

Last edited:
Tilldelad en lägenhet i de centrala delarna av staden. Vore kanske dumt att tacka nej, speciellt med tanke på att var långt till jobbet innan.

Kom in på KTH och hade stått i kö ca 800 dagar,
det här var det största jag kunde få inom rimligt
avstånd från skolan...

17 kvadrat studentrum, delat kök men iaf egen toa.
Tar 5-10min att gå till skolan beroende på i vilken
sal man ska vara. 2km till stan. Vill jag ha något
större på lagom avstånd, dvs inte mer än 20min från
skolan måste jag köpa ngt. Vilket jag hoppas på att
kunna göra inom 3 år iallafall. Måste komma under en
månadskostnad på 3,5k för boendekostnader bara,
för att ekonomin ska hålla och de är svårt!

Har testat andra delar av landet och andra mer "exklusiva" adresser här i Finstan, men det är fan bara Södermalm som känns hemma!

från JKPG från början, alltid uppskattat den staden. Vätterstranden, A6, City, Högskolan (som gör att det ständigt går en ruljans på ca 13.000 studenter, majoriteten tjejer, oftast snygga sådana hehe) osv.
Det är en stor stad, men samtidigt parker, goa kringliga vägar och träd/skog/natur.

Även varit ett år i Skövde, men levde mer eller mindre bara på logement så kan inte uttala mig för mycket om det hehe.

Eksjö ett år.... ALDRIG igen :rofl så tråkig och stel stad att man var 10-12 timmar i skolan varje dag. enda andra platserna man lärde känna var ens usla studentlägenhet och Hemköp (som låg på vägen till och från skolan/lägenheten haha)

Numera Varberg, ÄLSKAR VÄSTKUSTEN! bott här i ett år nu, minst ett år till. Vart man hamnar sen... inte en aning
Trollhättan kanske!? mycket trevlig stad :)

*EDIT*

Bor på 20-22 kvm i studentkorridor. egen dusch och toa, gemensamt kök. fungerar helt underbart!
Har svårt att tänka mig att bo själv sen igen. Har man tråkigt nu är det bara att gå och knacka på hos någon annan eller låta sin egna dörr stå öppen. Vill man ha lite privacy så har man sin dörr stängd.
Nära till ALLT, inkl hamnen, piren, stränder, city (psyk och pensionärshem haha)

Last edited:
Jag bor på Gärdet för att jag i själ och hjärta är en hundägare och en vacker dag, då jäklars ska det införskaffas ett litet monster igen. Och då vill man ha natur runt knuten. Men aldrig igen att jag gör mig beroende av pendeltåg eller tunnelbana, blir upprörd bara jag tänker på vilken misär det är att leva så.

Jag bor nära city, i vackra gamla funkiskvarter och dagligen ser jag hästar skritta förbi mitt hus, underbar mix! Här blir jag nog kvar.

TS, uppdatera tråden med bilder när din nya granne acklimatiserat sig och införskaffat den obligatoriska söderuniformen; Odd Mollykoftan.

Födsel och ohejdad vana. Typ. Men till hösten kanske det blir något annat.

Staden: För att jag är uppvuxen här i krokarna, mina föräldrar bodde här när jag flyttade hemifrån, min bror bor här, jag bildade familj här, barnen har växt upp här

Stadsdel/kvarter: Det var hit jag flyttade när jag flyttade in till stan, det var här mina ungar växte upp, visserligen har vi bott i två olika lägenheter (på samma gård) samt radhus (samma stadsdel) men ungarna har aldrig behövt byta skola eller umgänge av flyttandet.

Radhuset: Vi bodde först i två olika hyreslägenheter (på samma gård), jag trivdes bra med det, det var världens bästa gård, lokaltidningen gjorde faktiskt ett reportage om att det var den hyresgård där hyresgästerna bodde kvar längst, många flyttade runt inne på gården och bytte lägenheter efter hur många barn dom hadde boendes hemma, för att slutligen hamna i samma etta som dom en gång flyttade till som ungkarl när ungarna flyttat ut.

Mitt ex ville dock ha trädgård, vi letade hus och slutligen blev ett gavelradhus mitt emot hennes syster ledigt.
Hennes andra syster flyttade så småningom in på samma gata också.

Jag har dock aldrig trivts med radhuset, det har alla nackdelar med att bo i lägenhet, samt nackdelarna från att bo i hus, men egentligen inte speciellt många av fördelarna med att bo i hus.

Nu börjar ungarna vara stora nog att flytta hemifrån, så nu är det dags att flytta igen, nu hamnar jag lite utanför stan i ett HUS vid en sjö, utan grannar inom hörhåll, man kan pissa på sin egen vinbärsbuske och man kan fiska från altanen/vardagsrummen.

Jag och min pappa byggde huset för 17 år sedan och för 15 år sedan byggde vi till ett garage som faktiskt med biutrymmen är större än huset.

Nu har han blivit Stadsanställd tidsdisponent (pensionär) och flyttat hem till sitt hemställe i inlandet, mamma jobbar i ett år till och kommer att bo 4 dagar i veckan i en lägenhet här i stan, sedan flyttar hon efter min far.

Time will tell!

Jag är konservativ och jag nöjer mig lätt. Dessutom gillar jag inte storstäder.
Jag kommer troligen aldrig att lämna Piteå kommun

Det fanns inga jobb i Kalmar men det fanns i vimmerby så jag flyttade. Varför jag bor i just den lägenhet jag bor i beror på två saker: de dumma jävlarna på vimarhem ville inte låta mig bo kvar i lägenheten jag hyrt tillfälligt då någon stod före mig i kö. Men det gick bra att erbjuda mig en exakt likadan lägenhet i trappen bredvid två veckor innan jag skulle flytta ut :S. Men då¨hade jag hittat den lägenhet jag bor i redan. Den tog jag av en enda anledning: det ingår ett riktigt garage.

Behövde nånstans att bo när jag fick jobb i hemkrokarna så jag köpte denna lya, sen har jag bitt kvar för det är billigt boende, pendlandet får man stå ut med eftersom mina intressen passar bättre in här än i Örebro.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park