Varför bor du där du bor?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
För att jag ville bo nära tullarna men ändå utanför. Jag hade egentligen för högt könummer (p.g.a. kötid) för att få lägenheten, men de före mej bangade när de fick höra att fastigheten skulle ombildas till bostadsrätter. Nu blev det inte så men jag är nöjd ändå.
Området är helt OK, men jag får se om jag försöker hitta byta till något annat i framtiden. Skulle behöva nåt större och närmare tuben...

Merovingian skrev:
Jag bor på en del av Södermalm som är central för människor av särskild epitet,

Dryga typer som tror de är förmer än andra och inte förmår använda ordet epitet på ett korrekt sätt? :hihi

Det är ingen slump att jag bor här,

och

Det är få som kommer hit som inte bor här.

är nog inte heller någon slump. :tummenupp

Och jag bor där jag bor för att det är så jävla kallt och långt till skivaffären i Sverige.

Det blev för dyrt med kåk i Uppsala och skolor, dagis m.m. är det bättre ställt med här. Lite lugnare och tryggare stad. Jag har nu närmare till mataffär, kiosk, cykelaffär, blombutiken osv osv än när jag bodde ganska centralt i storstan. Bytte jobb nyligen, så det blir inte heller långa pendlingsresor, utan ett arbete på 15 min avstånd.

Vad gäller boende, så får man en stor kåk med trädgård och garage för samma pris som 20kvm skrubb i Sthlms innerstad. Det är promenadavstånd till havet... Livskvalitet kallas det visst för ;)

Det finns dock tillfällen när man saknar stan - de där varma sommarkvällarna när man kunde ta hojen ner till samlingspunkterna och träffa likasinnade eller bara rulla runt på gatorna.

Hamnade i radhusghettot när parasiterna var små, just pga att det är/var jävligt barnvänligt...Trädgården är rymmningssäker för småbarn, och området så gott som bilfritt, så när dom var stora nog att släppas ut utan skötare var det bara att öppna dörren. Nära till skola och butik, ett stenkast till ett köpcenter och rimligt pendelavstånd till jobbet. Nu när parasiterna snart börjar lämna hemmahamnen kommer det nog börja letas litet hus med större tomt än en ordinär badrumsmatta och eget garage.

Ibland spelar livet en del spratt:tummenupp

Sen att kustboende norr om HBG är trevligt är en ren bonus.

Last edited:
Farfar tröttnade på att vara handlare och arrenderade istället en gård av domänverket, pappa övertog arrendet och köpte sedermera gården av domänverket, jag har inte flyttat hemifrån ännu.

Jag förstår inte riktigt vad mannen med halstatuering har med saken att göra? Tror du det är bara han på hela knivsöder som inte flyttat dit för jazzens skull? Vågar nog påstå att de flesta inte bor där för jazzens skull.

Varför jag bor där jag bor? Pallar inte med jazz och halstatueringar........

Ute i skogen med cykelavstånd till "större småstad".
Eget hus med STOR verkstad.
Egen mark med enduroslinga och odlingsmöjligheter.
Två sjöar på gångavstånd.
Båtplats i en.
Fantastiska grannar.
Tillgång till jaktmarker.
Överkomligt avstånd till både öst och västkusten, samt till Danmark.
Mycket motorintresse i krokarna (rally, folkrace, speedway, cross, motorbana, terrängbilar och veteranarrangemang).
Fantastiska hojvägar.
Låg arbetslöshet.
Låga boendekostnader.

Funderar dock på att möjligen flytta i framtiden.
Är delägare i en annan gård med samma förutsättningar, men lite bättre på allt förutom att sjöarna är snäppet sämre och centralorten mindre.
Får dock utsikt över södra sveriges bästa skidbacke.

..för att jag har GRATIS parkering & GRATIS garage till hojen i huset... Dessutom är hyran på min tvåa billigare än vad en etta i lokala gettokvarteret kostar... Billig stad att leva & bo i i övrigt...

För att det var rätt pris på kåken, och stort garage

För att jag blev stationerad här! Delar ett hus med en kille och en tjej från Portugal och en kille från Italien, en tjej från London också men hon är aldrig här och är väldigt osocial. Stormtrivs dock med de tre andra men huset kunde vara bättre. Men sällskapet gör att det är värt den lite lägre kvaliten på huset.

Kvinnan bestämde...

Hamnade i radhusghettot när parasiterna var små, just pga att det är/var jävligt barnvänligt...Trädgården är rymmningssäker för småbarn, och området så gott som bilfritt, så när dom var stora nog att släppas ut utan skötare var det bara att öppna dörren. Nära till skola och butik, ett stenkast till ett köpcenter och rimligt pendelavstånd till jobbet....

:fakta
Copy + Paste

Frugan har ponnyhestar uppstallade i närheten, och när hon byter stall ligger de alltid ännu längre söderut. Fortsätter det så här bor jag i Skåne om 10 år.

Student i Uppsala, delar en sekelskiftes 5a på 130kvm. Bara studenter i övriga lägenheter. Renoveringsobjekt vilket ger fria händer till allsköns djävulskap. 4 min gång till universitetslokalerna bidrar också, likaså stenkällaren á 200kvm inredd för fest = saknar inredning.

Arbetande i Stockholm, 3a på 65kvm, ett stenkast ifrån donken svea. Bra läge, lätt att hyra ut, kassako.

Last edited:
Jag bor nära de stora sjöarna och har ändå bara 1 timme till Göteborg och 2 timmar till Stockholm. Har en tvåvåningslägenhet på över hundra kvadrat mitt i stan. Skövde är en stad som var "död" i början av 90-talet men som nu har blommat ut och nya projekt, butiker, äventyrsbad har ploppat upp som svampar ur jorden och det har blivit ett riktigt mysigt ställe att bo på, mycket blommor och andra "mysfaktorer" i stan tack vare en duktig tjej som jobbar i kommunen. När andra drar in så har skövde vågat satsa. Va sjutton en morgon när ja vakna så hade man gjort en boulebanan brevid parkeringen för "sandhögen på sandtorget (efter flytt av pressbyrån 5 meter till större lokaler), måste vi göra något åt":D

Goa vägar och fin natur runtomkring, kinnekulle! Upplever storstadslivet varje dag då jag jobbar i götet men på helgerna är det skönt att kunna varna ner men ändå ha nära till det man behöver. Finns faktiskt inget jag saknar. Så som jag bor nu passar mina behov perfekt. (Aldrig mer hus för min del)

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...