Varför blir mina däck så här?!

Problemet här är att jag anser mig åka på mycket kurviga vägar, och aldrig någonsin motorväg..

Jag vet, det ser ut som att jag åker E4 - enbart, men så är verkligen inte fallet. Det åks väldigt mycket små och krokiga vägar. Kan det hela handla om för mycket gas och motorbroms, är det så enkelt?

Ber om ursäkt, det är ett Pirelli Diablo Corsa jag ska montera nu nästa gång.

Ett däck ljuger aldrig. På med touringdäcket! :D

TS det kanske är så enkelt, som att du kanske fastnat med "Kryckan" mellan däck o schewiiing...:D

För högt luftrtyck har nog inte gjort sådär -kör ofta 3,0 och även 3,5 vid tunglastad sommarhoj.

Du kan fast köra 4kg men då är det baktelitdäck i greppjämförelse

Det ger sämre våtgrepp och kallare däck=men mindre slitage

Jag tror han lånat ut mcen till farfar som varit lite outlaw o visat fingret åt snutten o toppat me fuckyouburnout o stuckit:D

D208 som du skrev att du hade på bilden slutades att tillverkas för 5 år sedan. Jag vet inte, men om det är så att de är felaktigt förvarade så kanske det kan spela in?

jag håller med andra som sagt tvåkomponets, dualcompound däck t.ex pilot road 2ct mycket livslängd i mitten:)

Sportmax D220
http://www.nordendack.se/Motorcykel_Erbjudanden/cat/5179

Jag har kört 800 på mitt och byter det nu motvilligt för att det är smygpunka efter glas.. Jag är inte så snäll mot mina däck.

Ett tips är komma lite saktare in i kurvan och lägga på gas för att "försiktigt" (beroende på effekten) accelerera igenom. Det går stabilare och däcken kommer slitas bättre. + att det kommer gå betydligt fortare och stabilare och du kommer troligtvis känna dig säkrare ;)

Sporttouring står det och det betyder bättre hållbarhet, snabbt uppvärmda till arbetstemp när man kör på väg. Dom räcker för att få ner knät och mer därtill. Dock inte bra till att nöta bana i hög fart då de blir för varma

Last edited:
Sporthoj.com där alla svänger precis hela tiden och aldrig någonsin åker på en raka över 200 meter.

Det är väl självklart att ett motorcykeldäck slits mest på mitten.

Sporthoj.com, siten där vi sliter kanterna på däcken :tummenupp

ni är så ute och cyklar

detta däck har gått för mycket på asfalt... blir djävla friktion.
ts.. mitt tips... kör mer på gräs, eller nåt mjukt... så slits inte däcken på dette vise... :tuttar

:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana

gonatt :glömdet

själv kan jag rekommendera varmt Pilot Road 2... mycket nöjd.
varför köra med tugg-gummi däck om du inte åker bana hela dagarna ?

ps.. det där däcket kan du nu byta med någon aldrig åker rakt fram, på så vis hjälps ni åt slita slut på däcken... du som bara sliter i mitten byter med någon som har allt gummi kvar på mitten... :brinnerup

Last edited:
Har testat D208 någon gång och 5-600mil var allt jag fick ut också.... Köp touringdäck om du vill att det ska hålla längre är även mitt tips:tummenupp

Välj ett multicompound däck istället; Roadsmart, Michelin 3ct, bridgestone 023 osv. Allt som heter sport, race och corsa har inte på din hoj att göra.

Sporthoj.com där alla svänger precis hela tiden och aldrig någonsin åker på en raka över 200 meter.

Det är väl självklart att ett motorcykeldäck slits mest på mitten.

Tala för dig själv. Mina tar slut på sidorna före mitten...

Själv kör jag med Roadsmart på "gatan" och sportsmart på bana, roadsmarten räcker för mig och min moppe på gatan för det mesta, så jag tror nog dom räcker till dig med, gör dom inte det behöver jag omvärdera Er-6an...

Fredrik:tummenupp

Har en er6a precis som du och kör med sporttouringdäck och får ledigt ut 2000 mil. Kör på på både gata och bana med dom. Även om du kör kurviga vägar så får du inte lika mycket nedlägg som på bana. Använder både motorbroms och frambroms dock minimalt med bakbroms.

Inte för att jag är nåt proffs men det där däcket hade jag kört vidare på. Det är ju långt kvar till korden. Samt så ser du ju mönstret. Använd frambromsen istället så fördelas nästa all vikt på framhjulet alltså slits inte bakhjulet. Att få lite släpp rakt fram spelar ju ingen roll. Byt när kanterna är slut.

Mitt däck börjar bli lite platt pga motorväg men det är mycket gummi kvar.

Problemet här är att jag anser mig åka på mycket kurviga vägar, och aldrig någonsin motorväg..

Jag vet, det ser ut som att jag åker E4 - enbart, men så är verkligen inte fallet. Det åks väldigt mycket små och krokiga vägar. Kan det hela handla om för mycket gas och motorbroms, är det så enkelt?

Ber om ursäkt, det är ett Pirelli Diablo Corsa jag ska montera nu nästa gång.

jag har inte fått så där sen jag hade en BMX cykel å var 8år, gissar på fel lufttryck,

sen får du hoppa över motoGP starterna vid varje rödljus ;)

Säger som många andra Pilot road 2 eller 3 som har kommit i år . Hade 1400 mil på mitt bakdäck när jag sålde cykeln & det fanns några hundra mil kvar att köra innan länsman skulle kunna klaga

Jag inbildar mig att twinnar tuggar i sig däck även på motorbroms

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...