Varför blir mina däck så här?!

Jag slängde på ett D208 på R1:an för ~400mil sedan.
Kör mest till jobbet, men däcket har också varit med på bana ett par ggr. Visuellt ser jag inget direkt slitage, skulle gissa på att det går minst 1000mil innan det ser ut som första bilden i tråden.

Jag gissar som så många andra på däcktryck eller konstig körstil som orsak.
 
Däcket blir så när det är slitet.
Mitt Roadsmart blev så här efter 620 mil på en ER6:a
 

Bifogat

  • Slut Roadsmart_1.jpg
    Slut Roadsmart_1.jpg
    81.4 KB · Visningar: 179
D208 som du skrev att du hade på bilden slutades att tillverkas för 5 år sedan. Jag vet inte, men om det är så att de är felaktigt förvarade så kanske det kan spela in?

Nej, säljs fortfarande. Jag körde det 2005-2006 o tyckte de var bra. 500-600 mil på ett bakdäck.

Länk
 
Har en er6a precis som du och kör med sporttouringdäck och får ledigt ut 2000 mil. Kör på på både gata och bana med dom. Även om du kör kurviga vägar så får du inte lika mycket nedlägg som på bana. Använder både motorbroms och frambroms dock minimalt med bakbroms.

Då måste jag fråga vad det är för däck om du får ut 2000 mil på ett set? :confused:

Tror inte ens dom värsta touringdäcken klarar mer än 1200. :va
 
Problemet här är att jag anser mig åka på mycket kurviga vägar, och aldrig någonsin motorväg..

Jag vet, det ser ut som att jag åker E4 - enbart, men så är verkligen inte fallet. Det åks väldigt mycket små och krokiga vägar. Kan det hela handla om för mycket gas och motorbroms, är det så enkelt?

Ber om ursäkt, det är ett Pirelli Diablo Corsa jag ska montera nu nästa gång.

Problemet är väl kanske inte hur kurvig vägen är, utan hur du kör :rolleyes: :arsele

Att det där skulle bero på motorbroms och taskig gaskontroll har jag svårt att se. Jag motorbromsar som en dåre och använder bakbromsen en hel del, kör dessutom nästan alltid med passagerare, mina däck har aldrig sett ut sådär efter 500mil, varken när jag kört sportis förut eller nu när jag kör SloTard.
Du kör inte med sinnessjukt högt lufttryck och börnar massor i smyg? :katt
 
Har för mej att ni har rätt grov asfalt där uppe och kör du då med lite för långt tryck i däcket så är det inte omöjligt att däcket blir för varmt och slits fort när det går snabbt (rakt fram).

Körde på island förra sommaren och där hade man ca halva livslängden på ett däck pga asfalten (trots att jag körde över 3bar)
 
Fyfan vad jag ljuger i er ser jag.
Jag skrev Corsan ,det var väl för i helvete Strada jag köpte.

Så, jag kommer alltså att åka på Pirelli Diablo Strada - lämnar in för däckbyte imorgon bitti.

Vad säger ni då, ska jag köra på 2.9 bar för att undvika detta?
Extremt bra input måste jag säga, uppskattar verkligen era inlägg.

Jag ska se till att vara noga med däcktrycket när jag monterat detta däck.
Men vad rekommenderas nu då.

ER6 med Pirelli Diablo Strada både fram och bak.
Jag vill verkligen inte se ett liknande slitage igen efter 400 mil.
 
Jag ha kört runt 300 mil med mitt Dunlop Sportmax D220, och det ser knappt slitet ut.
Kör på 2.9, nästan kalltryck (1 km till macken)

Gasar du hårt när däcken är kalla?
 
Jag kör med 2.5 både fram och bak på gata, går jag upp bak blir det lite halare och det sladdar redan.
Strada blir nog bra, ska du riva sönder det på 600 mil så får du köra 600 mil på strippen!

Fredrik:tummenupp
 
Jag ha kört runt 300 mil med mitt Dunlop Sportmax D220, och det ser knappt slitet ut.
Kör på 2.9, nästan kalltryck (1 km till macken)

Gasar du hårt när däcken är kalla?

Jag är nog för att vara helt ärlig inte den snällaste föraren gentemot mina däck..

Jag pumpar i någonstans mellan 2.5 och 2.9 både fram och bak och sen hoppas vi på att Strada håller bättre :)


Än en gång, sporthoj.com äger :Bugar
 
Enligt Pirelli ska däcktrycket för Strada ligga mellan 36psi (min) - 42psi (max) vilket är 2.5 - 2.9 Bar
 
Hur använder du din cykel?

Som sig bör, acceleration i böjarna. Det är en hoj, ingen dragster.. Och resultatet är detsamma gata som bana, alltid mönster kvar på mitten när däcket är slut.

Jag skulle föreslå instruktionsbokens däckstryck vad gäller gata.
 
Last edited:
Jag inbildar mig att twinnar tuggar i sig däck även på motorbroms
Du inbillar dig nog inte för jag upplever just det du nämner. TL:en motorbromsar mycket kraftigare än radfyrorna jag haft och käkar mycket mer däck också, oavsett koppling med "slirbroms". Mitt bakdäck ser förövrigt exakt ut som trådstartarens och det beror nog mest på mina brister som förare. Det är bara så gött att vid inspirerad körning göra en snabb nerväxling vid inbromsning och då gnäller det ofta där bak.. Om däcket alltså..:tungan
 
Då måste jag fråga vad det är för däck om du får ut 2000 mil på ett set? :confused:

Tror inte ens dom värsta touringdäcken klarar mer än 1200. :va

De var de gamla däcken som gav 2000 (bak 2500) och var Bridgestone 020 eller 021 (kasst minne). Har motsvarande Pirelli Angel ST nu som rullat 500 mil och som har jättemycket mönster kvar och en halv centimeter fegrand :D Kör visserligen väldigt mycket stadstrafik/pendling i köer så det bidrar väl till mindre slitage. Är också noga med däcktryck. Ska bli intressant att se vad jag får ut på dessa däck
 
Det var satan vad folk hakar upp sig på att däcket visar en slitagebild som är fullt naturlig och i allra högsta grad normal för vanlig gatkörning och vill försöka få det tll att föraren är sämre på att utnyttja däckets potentiella lutningsvinkel än vad de själva är!!!:va

Kör man touring och/eller till-från-jobbet slits däcket mycket mer på mitten. Däcket (på bilden) är slut sedan ett tag tillbaks och ståltrådarna/kevlartrådarna kommer snart visa sig om man kör vidare på det ett kort tag till. Däcket borde ha bytts för länge sedan för att ha bra fäste i både vått och torrt!

Vad gäller lutningsvinkel som använts, av slitaget att dömma, är rätt normalt. Jag skulle vilja påstår att föraren har kört med insidan hav huvudet och nte tagit onödiga risker vad gäller lutningsvinklar = bra!

Ju kraftigare lutningsvinkel på hojen ju sämre grepp! It´s as simple as that!

// Niklas
 
Det var satan vad folk hakar upp sig på att däcket visar en slitagebild som är fullt naturlig och i allra högsta grad normal för vanlig gatkörning och vill försöka få det tll att föraren är sämre på att utnyttja däckets potentiella lutningsvinkel än vad de själva är!!!:va

Kör man touring och/eller till-från-jobbet slits däcket mycket mer på mitten. Däcket (på bilden) är slut sedan ett tag tillbaks och ståltrådarna/kevlartrådarna kommer snart visa sig om man kör vidare på det ett kort tag till. Däcket borde ha bytts för länge sedan för att ha bra fäste i både vått och torrt!

Vad gäller lutningsvinkel som använts, av slitaget att dömma, är rätt normalt. Jag skulle vilja påstår att föraren har kört med insidan hav huvudet och nte tagit onödiga risker vad gäller lutningsvinklar = bra!

Ju kraftigare lutningsvinkel på hojen ju sämre grepp! It´s as simple as that!

// Niklas


Tack! :krama

Jag började faktiskt fundera lite på om jag knappt svängde på mina turer, men det är nog tyvärr transportsträckorna som detta däck blivit utsatt för som dödat det.

Vad gäller lutningsvinkel så måste jag säga att jag var och kollade på däcket ikväll, det måste vara väldigt svårt att nöta ända ut till kant på ett Dunlop 208 i 160s bredd? Jämför man med ett Battlax 180, så är det som natt och dag.

D208 rundar av väldigt kraftigt, nästan lodrätt, medans Battlax rundar av på ett bredare mer horisontellt sätt.

Ja, nu var vi OT, men jag förstår nu att mitt däckslitage är högst normalt och att mitt nya däck antagligen passar min åkning bättre :)
 
Vad säger folket på SH om diablo strada? Hur är livstid och grepp?
 
Det var satan vad folk hakar upp sig på att däcket visar en slitagebild som är fullt naturlig

De flesta slitage är "naturliga" men det är i förhållande till hur de har använts :) Alltså finns det däck bättre lämpade för TS då 500mil är inte något särskilt gott betyg för de flesta gatdäck. Jag tror personligen mig inte vara någon überförare, jag tar mig fram och har kul både på gata och bana vilket duger gott för mig. Detta till trots såg mitt bakdäck ut såhär efter ca 1000 mil, knappt 1mm i mitten:

32405670.jpg


Att då köra på de däck TS har gjort är att kasta pengarna i sjön, de är budgetdäck/märke i jämförelse med de som kan få fram bra "2CT" däck, kanske kostar några kr extra men mildifferensen blir ganska tydlig så frågan är även vilket som blir bäst affär ekonomiskt i slutändan..?

Ju kraftigare lutningsvinkel på hojen ju sämre grepp! It´s as simple as that!

Om däcket är blankslitet i mitten och det finns 5mm på sidorna, vart finns det bästa greppet? ;)
 
De flesta slitage är "naturliga" men det är i förhållande till hur de har använts :) Alltså finns det däck bättre lämpade för TS då 500mil är inte något särskilt gott betyg för de flesta gatdäck. Jag tror personligen mig inte vara någon überförare, jag tar mig fram och har kul både på gata och bana vilket duger gott för mig. Detta till trots såg mitt bakdäck ut såhär efter ca 1000 mil, knappt 1mm i mitten:

32405670.jpg


Att då köra på de däck TS har gjort är att kasta pengarna i sjön, de är budgetdäck/märke i jämförelse med de som kan få fram bra "2CT" däck, kanske kostar några kr extra men mildifferensen blir ganska tydlig så frågan är även vilket som blir bäst affär ekonomiskt i slutändan..?

Visst finns det förmodligen däck som ger TS fler mil och som är bättre ekonomi. Däcket du själv nämner Michelin Pilo Road/Power (2CT) är et väldigt bra däck och ger (på rätt hoj med "rätt" hantering av gasen/effekten) väldigt bra livslängd!

De 1000 mil du anger indikerar att du kör än mer effektstark hoj än mig (på gata) alt. är mer gasglad än mig för jag får ut >1800 mil på ett bakdäck Pilot Power (2CT) och > 2300 mil på ett Pilot Road (2CT) på min VFR!

Vad jag kommenterade var de onödiga kommentarerna om att däcket inte utnyttjats till sin fulla potential vad avser lutningsvinkel inte slitagebilden i sig!

Om däcket är blankslitet i mitten och det finns 5mm på sidorna, vart finns det bästa greppet? ;)

Jag besvarar din fråga med en fråga (i förhopning att få ett svar från dig ;-)).

Vilka komponenter på motorcykeln är inblandad vad gäller grepp mer än däcken?

// Niklas
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top