Varför blir mina däck så här?!

Visst finns det förmodligen däck som ger TS fler mil och som är bättre ekonomi. Däcket du själv nämner Michelin Pilo Road/Power (2CT) är et väldigt bra däck och ger (på rätt hoj med "rätt" hantering av gasen/effekten) väldigt bra livslängd!

De 1000 mil du anger indikerar att du kör än mer effektstark hoj än mig (på gata) alt. är mer gasglad än mig för jag får ut >1800 mil på ett bakdäck Pilot Power (2CT) och > 2300 mil på ett Pilot Road (2CT) på min VFR!

Vad jag kommenterade var de onödiga kommentarerna om att däcket inte utnyttjats till sin fulla potential vad avser lutningsvinkel inte slitagebilden i sig!


Jag besvarar din fråga med en fråga (i förhopning att få ett svar från dig ;-)).

Vilka komponenter på motorcykeln är inblandad vad gäller grepp mer än däcken?

// Niklas

Man är då verkligen full av beundran hur ni lyckas få ut så många mil med era däck, själv når jag en bråkdel och det har hänt att jag kommit ner till corden på 100mil. Iof har vi ofta dåliga vägar i Norrland och nog händer det att det slirar (i fart då) men jag gör ju aldrig medvetna burnisar. Kör hoj med slirkoppling, kan använda bakbromsen så inte sitter det i motorbromsning/bakhjulslåsning heller. Måste då ligga i gaskontrollen som nog ofta vrids på lite tvärt kanske men blir det inte tråkigt att inte dra på vad som går, gränsen för vad som går ligger väl vid där det börjar släppa i hög fart. Helt klart är det de riktigt höga farterna som sliter mest men hur når man dem utan att gasa:confused:
 
Man är då verkligen full av beundran hur ni lyckas få ut så många mil med era däck, själv når jag en bråkdel och det har hänt att jag kommit ner till corden på 100mil. Iof har vi ofta dåliga vägar i Norrland och nog händer det att det slirar (i fart då) men jag gör ju aldrig medvetna burnisar. Kör hoj med slirkoppling, kan använda bakbromsen så inte sitter det i motorbromsning/bakhjulslåsning heller. Måste då ligga i gaskontrollen som nog ofta vrids på lite tvärt kanske men blir det inte tråkigt att inte dra på vad som går, gränsen för vad som går ligger väl vid där det börjar släppa i hög fart. Helt klart är det de riktigt höga farterna som sliter mest men hur når man dem utan att gasa:confused:

Effektstarka hojar (med mycket vridmoment) sliter av naturen mer bakdäck. VFR:erna är erkänt snälla mot däcken i stort sätt hur man än kör.

Långa sträckor i hög fart (och här behövs inte extremt hög fart) sliter också mycket bakdäck. Så om man har långt till jobbet och marschar +140 km/h kan man räkna med kraftigt slitage.

När jag körde bana med min CBR600 från 1997 körde jag utan problem 5-6 bandagar på ett Pilot Power bakdäck medan jag på min S1000RR kör MAX 3 dagar på samma typ av däck. Och mina varvtider är knappt bättre på BMW:n!

Val av däck spelar naturligtvis också roll, str roll. Att köra på mer eller mindre rena tävlingsdäck på gatan ger naturligtvis avsevärt färre mil än ett gatdäck! Dessutom får man oftast också sämre grepp på tävlingsdäck pga. att man inte får upp rätt arbetstemperatur.

// Niklas
 
Fjädring och stötdämpare påverkar däckslitaget högst påtagligt!

Fredrik
 
De 1000 mil du anger indikerar att du kör än mer effektstark hoj än mig (på gata) alt. är mer gasglad än mig för jag får ut >1800 mil på ett bakdäck Pilot Power (2CT) och > 2300 mil på ett Pilot Road (2CT) på min VFR!

Den stora skillnaden är nog att jag använder mitt däck/hoj till allt medan du har olika hojar för olika ändamål. Hade jag endast frassat runt på väg med däcket i fråga så hade jag förmodligen fått ut några mil till. Effekten tror jag inte är den stora skillnaden då den har ett förhållandevis jämnt register men den väger dock skapligt mycket mer än din :)

3 dagar på Gotland Ring, 3 dagar på Gelleråsen samt ca 10 Knixkörningar på Rörken + Juni-november o Mars-Maj gatåka är nog en bra sammanfattning för mitt användade av det aktuella däcket på bilden.

Jag besvarar din fråga med en fråga (i förhopning att få ett svar från dig ;-)).

Vilka komponenter på motorcykeln är inblandad vad gäller grepp mer än däcken?

// Niklas

Framförallt en läckande motor som sprutar olja på bakdäcket..faktiskt ;)

I övrigt känns inte som någon sport att svara på, allt står på internet om man inte vet det och läskunnig är jag :tummenupp
 
Den stora skillnaden är nog att jag använder mitt däck/hoj till allt medan du har olika hojar för olika ändamål. Hade jag endast frassat runt på väg med däcket i fråga så hade jag förmodligen fått ut några mil till. Effekten tror jag inte är den stora skillnaden då den har ett förhållandevis jämnt register men den väger dock skapligt mycket mer än din :)

3 dagar på Gotland Ring, 3 dagar på Gelleråsen samt ca 10 Knixkörningar på Rörken + Juni-november o Mars-Maj gatåka är nog en bra sammanfattning för mitt användade av det aktuella däcket på bilden.

Klart bankörnng sliter mer än körning på gata och i mina sffror "ryms" enstaka bankörningar så med din frekvens av bandagar/kurser kan man inte förvänta sig få ut lika många mil!

Effekten HAR betydelse om inte annat därför att man som förare har en tendens att accelerera hårdare vare sig man behöver eller inte.

I övrigt känns inte som någon sport att svara på, allt står på internet om man inte vet det och läskunnig är jag :tummenupp

Japp, visst kan man läsa sig till det. Det var ingen kuggfråga utan tanken var att väcka en tanke om svaret på din fråga (mest grepp på sidan eller ej med det slitna bakdäcket) verkligen är "bättre grepp på sidan pga. mer mönsterdjup" eller om greppet trotts allt är bättre mitt på pga. fjädringen!?

Svaret är inte givet och vi kommer aldrig få veta med just TS´s däck. Men det ÄR vesäntlig skillnad i grepp med hojen i upprätt läge jämfört med fullt nedlägg!

// Niklas
 
Effekten HAR betydelse om inte annat därför att man som förare har en tendens att accelerera hårdare vare sig man behöver eller inte.

... jo men nu var det i jämförelse mellan din -97´a och min 08´a. Tillverkarens spec 105hk för din och 109hk för min = det är förmodligen inte effekten som gör den stora skillnaden. Sen om viktskillnaden är särskilt stor vet jag inte på rak arm märkte jag nu i efterhand för som vanligt har de lite svårt att hålla en standard för de uppgifterna..

http://www.bikez.com/motorcycles/honda_vfr_750_f_1997.php

http://www.bikez.com/motorcycles/honda_vfr_800_interceptor_2008.php

:tummenupp

ABS arangemanget väger ju en bit det med men hurvida de räknar med eller utan vet jag inte, tjänstevikten på min är iaf 230kg, Hondamc skriver 249kg och instruktionsboken har jag för mig att det inte står alls.

Nu med ovanstående siffror kan man fundera lite när en hoj med 179kg torrvikt och 72hk (enligt Kawasaki.se) i moroten kör slut på ett däck efter 500 mil... fast egentligen var ju det där förbi "slut" om man ska vara petnoga. Egentligen kanske livslängden bara var 400-450 mil :va

Kasta pengarna i sjön som sagt :)
 
Last edited:
Har kört slut på 2 st D208or jag med på kort tid. Kom endast strax över 300mil med mina. D208 är std monterade på Drza400sm och är nog supermoto specifika däck tror jag(väldigt mjuka alltså) Har även provat SportMax GPR-Alpha10 som oxå är ett Sm däck, kom inge längre på det heller. Så det blir till att prova nått mer touringbetonat nu.
 
Varför blir mina däck såhär? :gråta

Turen till korvmojjen kan göra detta med däcken vet du... :)

-

När det gäller TS däck så bör det bytas, vilket verkar vara klubbat, till ett gatdäck. Oftast benämnt "Sport/Touring". Kör man uteslutande eller mestadels gata kommer däcket alltid vara slut i mitten först och köra klistriga sportdäck som tar slut efter ett par hundra mil är oftast att kasta pengar i sjön.

Michelin Pilot Road 2 (nu är trean också lanserad) är ett utmärkt val bla. De håller minst 1000 mil, oftast längre, och pallar körning på landsväg som kan ge dryga böter och gallerskakning. Kör man upp sig i medel/snabb-grupp på bana bör man dock överväga andra däck. Det enda jag tycker talar emot dessa däck är att de är väldigt lättsvängda, nästan för mycket av det goda. Men detta beror ju givetvis på vilken hoj man har.

Temperaturen nämndes också vilket är viktigt för däckens grepp. Många "slicks-med-mönster" kommer aldrig upp i rätt arbetstemperatur och blir sådeles sämre för vardagsåka än däck anpassade för den typen av åkning. Sen är våtgreppet också en faktor som många bortser ifrån. Sportdäcken är ofta inte speciellt bra på detta.
Visst, vi kör ju inte om det regnar men ofta blir man överraskad av en skur eller drabbas av en regnig långresa/semester på hojen. Då är det gott om man vet att däcken pallar en panikbromsning.

Summa summarum:
Jag tror många därute kör med fel typ av däck.

Mina ören.
 
Det beror på att du kör med däck utan mönster! :tungan

Jag antar att du satte ditt personbästa sista varvet med det däcket, eller!? :D

Jag försökte ta cykeln i mål under ett ERF men fick bryta med 10 min kvar, det driftade rätt rejält, hårnålen på knutstorp var spännande. Trodde jag hade punktering eller nåt :hihi
 
Lånar tråden lite.

Det kan väl inte vara lika lätt att "köra på däckskanten" på alla däck? Jag menar, man ser ofta nya hojar med "fransiga" sidor på däcken, men hur jag än kör (har inte kört bana alls) så har jag en smal chicken stripe på sidan ändå, på ca 5mm.

Pressar hårt i kurvor och har kört många varv i rondeller och det småsläpper lite fram så jag vågar inte pressa så mycket mer på vägen.

Men varför denna chicken stripe? :va

Har ett 130 bakdäck när den egentligen ska vara 110 eller 120 (?) och istället för att bli bredare så blir det istället lite "ballong" utseende över de.
 
Lånar tråden lite.

Det kan väl inte vara lika lätt att "köra på däckskanten" på alla däck? Jag menar, man ser ofta nya hojar med "fransiga" sidor på däcken, men hur jag än kör (har inte kört bana alls) så har jag en smal chicken stripe på sidan ändå, på ca 5mm.

Pressar hårt i kurvor och har kört många varv i rondeller och det småsläpper lite fram så jag vågar inte pressa så mycket mer på vägen.

Men varför denna chicken stripe? :va

Har ett 130 bakdäck när den egentligen ska vara 110 eller 120 (?) och istället för att bli bredare så blir det istället lite "ballong" utseende över de.

Nu är jag ingen expert i ämnet men är det inte ganska hög profil på de däcken? Lite som att du måste ha armbågen i backen innan du fått bort all fegrand?

Har du dessutom bredare däck än orginal blir det väl dessutom ännu mer svåråtkomligt ute i kanten? Som du nämner blir det lite "ballong".

Eller tänker jag fel nu?
 
Nu är jag ingen expert i ämnet men är det inte ganska hög profil på de däcken? Lite som att du måste ha armbågen i backen innan du fått bort all fegrand?

Har du dessutom bredare däck än orginal blir det väl dessutom ännu mer svåråtkomligt ute i kanten? Som du nämner blir det lite "ballong".

Eller tänker jag fel nu?

Precis så känns det. Måste luta så in i h... för att få bort fegranden. Och jo, det är hög profil på dom.
 
Precis så känns det. Måste luta så in i h... för att få bort fegranden. Och jo, det är hög profil på dom.

Då så, inget att skämmas för mao. Ordet "fegrand" är säkert uppfunnet av de som kör omkring på 190 däck med platt profil... :D

Minns jag rätt så fick jag aldrig bort den på 125:an som hade runt 120 bak. Det var ju ändå den cykeln man körde omkull mest på s a s...
De 190/55 har ibak nu verkar ju räcka att man svänger ut på vägen från garaget så är den borta.
 
Lånar tråden lite.

Det kan väl inte vara lika lätt att "köra på däckskanten" på alla däck? Jag menar, man ser ofta nya hojar med "fransiga" sidor på däcken, men hur jag än kör (har inte kört bana alls) så har jag en smal chicken stripe på sidan ändå, på ca 5mm.

Pressar hårt i kurvor och har kört många varv i rondeller och det småsläpper lite fram så jag vågar inte pressa så mycket mer på vägen.

Men varför denna chicken stripe? :va

Har ett 130 bakdäck när den egentligen ska vara 110 eller 120 (?) och istället för att bli bredare så blir det istället lite "ballong" utseende över de.

När du kränger dit ett bredare däck än vad som är avsett för den fälgen förändras (fördärvas) däckets profil. Det blir toppigt, förlorar sin stadga och kanterna blir avsevärt brantare. Du förändrar dessutom geometrin på ett sätt som jag har lite svårt att beskriva i ord. Lite som att balansera uppe på en kula.... Har sett flera exempel där däcket ser toppigt ut utom just där markkontakten är, den flyter ut till en "platta", helt utan stadga. Jag hävdar att det kan räcka med ett avsteg i profil eller bredd, beroende på fälgen.

Varit ute för det på just RD 350, den tröttare -82an då. Däckgubben slängde på ett 120/90 -18 istället för det rekommenderade 120/80 - 18. Maskinen blev otäck. (Denne man är en legend vad gäller fuskjobb och kreativa bortförklaringar).

Nu kommer herrar experter som växt upp med aluramar och moderna radialdäck att säga att ett litet avsteg inte spelar så stor roll. Är man då van vid vingelchassien, som är känsligare än ett premenstruellt kvinntimmer när det gäller små avsteg från det förväntade, då är man lite mer ödmjuk inför vad till synes små förändringar kan medföra.

Har även varit med om förändringar som visat sig positiva men det tar för lång tid att redogöra för. Jag menar att du har gått på fel håll. Vill du kunna luta med en RD så håll dig till originaldimension.

Breddar du fälgen är det en annan femma men då kommer också andra parametrar in.

Kör på originaldimension och jobba med fjädringen istället, det är mitt råd.
 
När du kränger dit ett bredare däck än vad som är avsett för den fälgen förändras (fördärvas) däckets profil. Det blir toppigt, förlorar sin stadga och kanterna blir avsevärt brantare. Du förändrar dessutom geometrin på ett sätt som jag har lite svårt att beskriva i ord. Lite som att balansera uppe på en kula.... Har sett flera exempel där däcket ser toppigt ut utom just där markkontakten är, den flyter ut till en "platta", helt utan stadga. Jag hävdar att det kan räcka med ett avsteg i profil eller bredd, beroende på fälgen.

Varit ute för det på just RD 350, den tröttare -82an då. Däckgubben slängde på ett 120/90 -18 istället för det rekommenderade 120/80 - 18. Maskinen blev otäck. (Denne man är en legend vad gäller fuskjobb och kreativa bortförklaringar).

Nu kommer herrar experter som växt upp med aluramar och moderna radialdäck att säga att ett litet avsteg inte spelar så stor roll. Är man då van vid vingelchassien, som är känsligare än ett premenstruellt kvinntimmer när det gäller små avsteg från det förväntade, då är man lite mer ödmjuk inför vad till synes små förändringar kan medföra.

Har även varit med om förändringar som visat sig positiva men det tar för lång tid att redogöra för. Jag menar att du har gått på fel håll. Vill du kunna luta med en RD så håll dig till originaldimension.

Breddar du fälgen är det en annan femma men då kommer också andra parametrar in.

Kör på originaldimension och jobba med fjädringen istället, det är mitt råd.

Precis så! Tycker dock att greppet känns ok, men jag har ingenting att jämföra med :D

Vad skulle hända om man satte på ett ännu bredare men med mycket lägre profil? Eller iof så går det inte på bredare på fälgen kanske vilket göra att allt blir toppigt...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top