Varför blir mina däck så här?!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Har kört slut på två Dunlop D208 nu, och båda slutar på detta vis:

_smaller.jpg


Detta däck har gått max 500 mil, och sitter på en ER6 - varför i helvete blir det så här?! Jag vågar inte köra mer utan nu åker det på ett Pirelli Diablo imorgon.

Helvete, det är dyrt om däcken ska ta slut på detta vis..:huvet
 
kolla upp vad du ska ha för däck tryck!
förmodligen har du ett alldeles för högt sådant! ;) på min er5 så ligger tex däcktrycket bak på 2,5kg..
 
Du verkar inte köra bana iaf.:va

Gissar på för högt däckstryck? Har du gjort några burnouts? Eller någon riktig högfartsresa när däcket börjar bli "blankt" på mitten?

Några högfartsrepor på ett redan trött däck eller om man haft passagerare och kört bara "lite" hårdare fullkomligt käkar upp däcket.

Tar för GIVET att det är ett bakdäck du visar?
 
Last edited:
kör som du vill men köp ett mer touring betonat däck. Michelin road3 kanske jag körde med lätthet 1000mil på mitt road1 på mina gamla ninja min nya har gått ca 400mil med en road2a och det syns knappt. Iofs svänger jag lite med :tungan
 
Jag krängde på ett Dunlop Roadsmart i lördags och pep iväg lite över 35 mil i helgen på slingriga vägar och det funkar asbra, grymt fäste på väg.
Dock har jag fått veta att det funkar inte på bana men om du inte ska ut på bana så spelar det damcykel.
7-800 mil ska jag kråma ur det sägs det men det undrar jag...

Mitt tips är också för mycket luft på bilden du visar.
 
1. Gassa rakt fram
2. Bromsa bak

Konklusion: Då blir däcket som på bilden...

Beroende på körstil (gasrulle användning / broms bak / nerväxlingar) kan jag på samma däckstyp ha livslängd som varierar mellan 250 mil och 1.500 mil...

:) Livet är enkelt...

Nb: Personligen, tycker jag det blir det lite roligare om man svängar lite ibland osså..
 
Gissningsvis kommer Diablo ta slut ännu snabbare :tummenupp Körde runt 1000 mil på PR2 och jag är ingen bandräpare men det var skapligt "runt"-slitet. Tvåkomponentsdäck, eller vad som är den korrekta benämningen när det är hårdare/slitstarkare i mitten, är det du är ute efter och kanske även några Knix eller bankurser... I all välmening :)
 
Dom små gummipinnarna sitter kvar på kanterna. Däcket ser nästan nytt ut. Hitta lite kurviga vägar kanske.
:rolleyes:
 
Problemet här är att jag anser mig åka på mycket kurviga vägar, och aldrig någonsin motorväg..

Jag vet, det ser ut som att jag åker E4 - enbart, men så är verkligen inte fallet. Det åks väldigt mycket små och krokiga vägar. Kan det hela handla om för mycket gas och motorbroms, är det så enkelt?

Ber om ursäkt, det är ett Pirelli Diablo Corsa jag ska montera nu nästa gång.
 
Ber om ursäkt, det är ett Pirelli Diablo Corsa jag ska montera nu nästa gång.
Varför montera ett däck för mer avancerad kurvtagning när du ändå mest sliter mitt på?

Vad kör du för lufttryck? Hur bromsar du (fram/bak)? Vad kör du mest, stadskörning med många start/stopp eller landsväg?

Jag kör en nästan dubbelt så stor twin som du och mina Sportsmart håller längre än sådär, så det är inte motorbromsen det sitter i...
 
Road däcken duger mer än väl för gatåkning o även för lite banåkning i lite lugnare tempo
 
Problemet här är att jag anser mig åka på mycket kurviga vägar, och aldrig någonsin motorväg..

Jag vet, det ser ut som att jag åker E4 - enbart, men så är verkligen inte fallet. Det åks väldigt mycket små och krokiga vägar. Kan det hela handla om för mycket gas och motorbroms, är det så enkelt?

Ber om ursäkt, det är ett Pirelli Diablo Corsa jag ska montera nu nästa gång.

Mjuk och fin gaskontroll..Jämn gas. Kör du hårt på kurvig med för hård inbromsning och bak som Dansken säger, och ger på för hårt ur kurvorna istället för att komma mjukt men bestämt med rullen,kanske för att hänga på polarna, så sliter det på däcket.
 
Problemet här är att jag anser mig åka på mycket kurviga vägar, och aldrig någonsin motorväg..

Jag vet, det ser ut som att jag åker E4 - enbart, men så är verkligen inte fallet. Det åks väldigt mycket små och krokiga vägar. Kan det hela handla om för mycket gas och motorbroms, är det så enkelt?

Ber om ursäkt, det är ett Pirelli Diablo Corsa jag ska montera nu nästa gång.

Mitt tips är att ha högre däcktryck för att däcket ska hålla längre funkar åt mig :) 3.0 typ, sen köra med Roadtec Z6 som nu är ersatt av Z8 har tyvärr inte testat Z8 så mycket än....men jag har bigbore kitade v-twinar så mina hojar gillar att smaska i sig bakdäck även om jag försöker köra på kurviga vägar...svårt i norrland ibland när det mesta är raka vägar :huvet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top