frekke skriver
Jag tror ingendera är sant. Sporthojarna är utvecklade för betydligt större MC-marknader än Sverige. Kanske USA. Och de hojar jag såg där (i universitetsstaden South Bend ca 100km öster om Chicago) 2001 gjorde inte många knop. De rullade runt på universitetsområdet, ofta med förare i jeans och T-tröja utan hjälm. För som jag minns var det hjälmfritt i Indiana och hjälmtvång i Michigan 10km norrut. (kan ha varit tvärtom). Och med hastighetsbegränsning till 70mph respektive 60mph i respektive stat så har motorerna det lugnt. Och det är för de här förhållandena jag tror serviceintervallen är anpassade.
Och läser man Motorrad Test Långtest special (köpt på Presstop nu 2012) där man nu är uppe i 31st 5000mila testade hojar så drar jag slutsatsen är serviceintervallen inte är för täta. För man ska väl inte räkna med haveri när man är ute och åker?
4 haverier: Suzuki M 1800 R, BMW K 1300 GT (Hur sköts servicen på Motorrads hojar? Sukkan tappade oljepluggen. (!?) Strax efter en service, gissar jag i början av testet.)
3 haverier: Ducati 1098, KTM 1190 RC8
2 haverier: BMW R 1200 GS, KTM 690 SM, Buell XB12S, KTM 950 Adventure,
1 haveri: Honda CBF 1000, BMW F 800 S, MZ 1000 S, Kawasaki ZX-10R, Triumph Daytona 675, Kawasaki ZZR 1400
Nåja hojar utan haverier under 5000mil: Harley Davidson Road King, Yamaha XJ6 Diversion, Suzuki Bandit 1250 S, Suzuki Gladius, Triumph Sprint ST ABS, BMW K1200 S, Kawasaki ER-6F, Honda VFR CBS-ABS,
Yamaha YZF-R1, Suzuki V-strom 1000, Suzuki GSX-R 1000, Honda Fireblade, Yamaha XT 660 X, Aprilia NA 850 Nana, Harley-Davidson V-Rod, Kawasaki Z 1000, Ducati 999.