Varför överserva sitt fordon?

Bromsvätska brukar jag byta varannat år i bilen och hojen.
Jag tycker att det räcker på gatflickor.

Last edited:
Blir verkligen en modern olja dålig på bara ett år, även om man bara kört nån enstaka korvmojstur? Att byta olja årsvis oavsett hur lite man än har kört känns som att elda för kråkorna (på "vanliga" hojar alltså, ej race).

Blir verkligen en modern olja dålig på bara ett år, även om man bara kört nån enstaka korvmojstur? Att byta olja årsvis oavsett hur lite man än har kört känns som att elda för kråkorna (på "vanliga" hojar alltså, ej race).

Det beror på oljetemperatur och hur mycket långrundor man kör.
Hög temperatur oxiderar oljan och korta turer gör att den tar åt sig mycket vatten.
Oljan skall binda vatten, men det behövs några långturer för att koka bort vattnet.
Samlar även på sig syror och skit från förbränningen.
När hojjen står stilla längre tid så sjunker föroreningarna ner och kan bilda kakor som sätter igen oljekanaler om man har otur.
Därför tycker jag att man skall byta olja varje höst.
Jag bryr mig inte om körsträckan.

Naturligtvis byter man olje, bränsle och luftfilter samt byter stift och ställer ventilerna när man ändå håller på.
Bromsvätska och gaffelolja brukar jag byta när jag byter framdäck.
Drivpaketet kollar man när det är bakdäcksbyte på gång.

frekke skriver
RR-hojarna utvecklas för att kunna konkurrera i SBK snarare än för bashastighetsåka på svenska landsvägar
Jag tror ingendera är sant. Sporthojarna är utvecklade för betydligt större MC-marknader än Sverige. Kanske USA. Och de hojar jag såg där (i universitetsstaden South Bend ca 100km öster om Chicago) 2001 gjorde inte många knop. De rullade runt på universitetsområdet, ofta med förare i jeans och T-tröja utan hjälm. För som jag minns var det hjälmfritt i Indiana och hjälmtvång i Michigan 10km norrut. (kan ha varit tvärtom). Och med hastighetsbegränsning till 70mph respektive 60mph i respektive stat så har motorerna det lugnt. Och det är för de här förhållandena jag tror serviceintervallen är anpassade.
Och läser man Motorrad Test Långtest special (köpt på Presstop nu 2012) där man nu är uppe i 31st 5000mila testade hojar så drar jag slutsatsen är serviceintervallen inte är för täta. För man ska väl inte räkna med haveri när man är ute och åker?
4 haverier: Suzuki M 1800 R, BMW K 1300 GT (Hur sköts servicen på Motorrads hojar? Sukkan tappade oljepluggen. (!?) Strax efter en service, gissar jag i början av testet.)
3 haverier: Ducati 1098, KTM 1190 RC8
2 haverier: BMW R 1200 GS, KTM 690 SM, Buell XB12S, KTM 950 Adventure,
1 haveri: Honda CBF 1000, BMW F 800 S, MZ 1000 S, Kawasaki ZX-10R, Triumph Daytona 675, Kawasaki ZZR 1400
Nåja hojar utan haverier under 5000mil: Harley Davidson Road King, Yamaha XJ6 Diversion, Suzuki Bandit 1250 S, Suzuki Gladius, Triumph Sprint ST ABS, BMW K1200 S, Kawasaki ER-6F, Honda VFR CBS-ABS,
Yamaha YZF-R1, Suzuki V-strom 1000, Suzuki GSX-R 1000, Honda Fireblade, Yamaha XT 660 X, Aprilia NA 850 Nana, Harley-Davidson V-Rod, Kawasaki Z 1000, Ducati 999.

Last edited:
var gång man köpt "ny" hoj eller skall hälpa någon som tycker att gaffeln & bromsarna är lite svampiga så kan man ge sig fan på att det är originalvätskor i bådadera, folk tror väl just att det "bara" är olja och filter man "måste byta varje sesång, lägg till luftfilter varannat år.

majoriteten av folk vet inte ens att dem har en servicebok !

likadant med ventiljustering / kontroll, det är satta till år ELLER mil, det som inträffar först !! inte BARA mil vilket många tror !

slarva inte med detta, det är ditt eget liv som hänger på det !

Det beror på oljetemperatur och hur mycket långrundor man kör.
Hög temperatur oxiderar oljan och korta turer gör att den tar åt sig mycket vatten.
Oljan skall binda vatten, men det behövs några långturer för att koka bort vattnet.
Samlar även på sig syror och skit från förbränningen.
När hojjen står stilla längre tid så sjunker föroreningarna ner och kan bilda kakor som sätter igen oljekanaler om man har otur.
Därför tycker jag att man skall byta olja varje höst.
Jag bryr mig inte om körsträckan.

Naturligtvis byter man olje, bränsle och luftfilter samt byter stift och ställer ventilerna när man ändå håller på.
Bromsvätska och gaffelolja brukar jag byta när jag byter framdäck.
Drivpaketet kollar man när det är bakdäcksbyte på gång.
Kan dra slutsatsen att du gillar att skruva bra mycket mer än vad jag gör. :)

Följ serviceboken så löser det sig nog fint.
Vare sig det gäller bromsvätska eller olja.

De som känner skillnad på bromsvätska efter ett par månader eller några hundra mil är nog samma som köper syrefri högtalarkabel och målade kanten på CDskivorna.

Följ serviceboken så löser det sig nog fint.
Vare sig det gäller bromsvätska eller olja.

De som känner skillnad på bromsvätska efter ett par månader eller några hundra mil är nog samma som köper syrefri högtalarkabel och målade kanten på CDskivorna.

Jag tror ovan inlägg är rätt i de flesta fall. Sköt om hojen enligt boken om du kör på gatan så skall det inte vara några problem.
Däremot kan de som servar själva behöva bry sig lite extra tycker jag. När man ser diskussionerna om olja tex, så märks det tydligt att alla gör olika;
En del köper svindyr raceolja för att det skall vara det bästa, och andra häller sin begade Biltemaolja genom ett kaffefilter och sen tillbaka i hojen igen.

Svindyr raceolja är bra när det körs kortare perioder, men är inte alltid korrekt för den som vill köra 1000 mil innan bytet. Så här är det lika viktigt att fråga sig VAD man häller i motorn (och kanske bromsvätskebehållaren) än hur ofta.

Billig olja (typ Biltema och en del mackolja) kan säkert vara ok, men kör på rätt viskositet av ett känt oljemärke om du tänker serva enligt boken.
Och kör du bana med höga varvtal under längre perioder så byt dubbelt så ofta, har i alla fall jag fått lära mig...

Jag servar allt flera gånger per år, tycker det lönar sig. Supran servade jag varje 4-500mil kördes hyfsat hårt vissa anser det som överdrift men inte jag. Jag har kört alla mina fordon riktigt hårt om man jämför med andra dock aldrig skurit eller rasat något förutom turbos i princip. Aldrig kolvar eller något i hela mitt liv inte ens jag som körde alu cylindrar på mina astrimmad moppar:) Motor och växellåds olja är viktigt drivlina också , bromsvätska brukar jag skita i gör det inte alls ofta var annat år om ens det.

frekke skriver

Jag tror ingendera är sant. Sporthojarna är utvecklade för betydligt större MC-marknader än Sverige. Kanske USA. Och de hojar jag såg där (i universitetsstaden South Bend ca 100km öster om Chicago) 2001 gjorde inte många knop. De rullade runt på universitetsområdet, ofta med förare i jeans och T-tröja utan hjälm. För som jag minns var det hjälmfritt i Indiana och hjälmtvång i Michigan 10km norrut. (kan ha varit tvärtom). Och med hastighetsbegränsning till 70mph respektive 60mph i respektive stat så har motorerna det lugnt. Och det är för de här förhållandena jag tror serviceintervallen är anpassade.
Och läser man Motorrad Test Långtest special (köpt på Presstop nu 2012) där man nu är uppe i 31st 5000mila testade hojar så drar jag slutsatsen är serviceintervallen inte är för täta. För man ska väl inte räkna med haveri när man är ute och åker?
4 haverier: Suzuki M 1800 R, BMW K 1300 GT (Hur sköts servicen på Motorrads hojar? Sukkan tappade oljepluggen. (!?) Strax efter en service, gissar jag i början av testet.)
3 haverier: Ducati 1098, KTM 1190 RC8
2 haverier: BMW R 1200 GS, KTM 690 SM, Buell XB12S, KTM 950 Adventure,
1 haveri: Honda CBF 1000, BMW F 800 S, MZ 1000 S, Kawasaki ZX-10R, Triumph Daytona 675, Kawasaki ZZR 1400
Nåja hojar utan haverier under 5000mil: Harley Davidson Road King, Yamaha XJ6 Diversion, Suzuki Bandit 1250 S, Suzuki Gladius, Triumph Sprint ST ABS, BMW K1200 S, Kawasaki ER-6F, Honda VFR CBS-ABS,
Yamaha YZF-R1, Suzuki V-strom 1000, Suzuki GSX-R 1000, Honda Fireblade, Yamaha XT 660 X, Aprilia NA 850 Nana, Harley-Davidson V-Rod, Kawasaki Z 1000, Ducati 999.

Du har naturligtvis rätt. Marknaden för litersräsers med vikt/effektförhållande 1:1 måste vara oändligt bland amerikanska studenter som inte orkar gå över campus. ZX10 och dito är pitbikes, all annan körning innebär ett otal motorhaveri sub 5000 mil körda.

Min VTR från 98 lever minst sagt på övertid. Tror mätarn visar 5500mil och jag bytte inte bromsvätska en enda gång under 2011.

frekke skriver
Du har naturligtvis rätt. Marknaden för litersräsers med vikt/effektförhållande 1:1 måste vara oändligt bland amerikanska studenter som inte orkar gå över campus. ZX10 och dito är pitbikes

Du har säkert rätt. En vän köpte tex nyligen en ny Mercedes. Inte för han behövde utan för att han alltid önskat äga en Mercedes. Själv köpte jag Trajan för att den skulle vara bättre att skjutsa på. Än Sukkan.

köpte nyligen en ny Mercedes.

app app, hög tid för service på den. :)

Minst byta olja i växellådan och bromsvätska. Har dessutom läst på forum att det är många som sköljer igenom några liter olja innan de sätter i pluggen igen. Kan kanske vara ide att tipsa din vän om det... Kostar ju trots allt bara någon tusing med 4l räjsolja. Byt luft i däcken med så ska den gå till midsommar utan ras.

Min kärlek har fått ny olja 2ggr och alla vätskor bytta 1 g i år.

Och enligt serviceboken skulle det vara så.

Nästa oljebyte planeras tidigt i vår.

men hade det inte varit en relativt ny hoj så hade det nog varit annorlunda.

app app, hög tid för service på den. :)

Minst byta olja i växellådan och bromsvätska. Har dessutom läst på forum att det är många som sköljer igenom några liter olja innan de sätter i pluggen igen. Kan kanske vara ide att tipsa din vän om det... Kostar ju trots allt bara någon tusing med 4l räjsolja. Byt luft i däcken med så ska den gå till midsommar utan ras.

Jag kan vara helt lugn. Han rör inte Mercedesen själv. Den servas till 100 % på verkstad.

Men jag kan från samma vänkrets ge ett annat exempel. Vi är ute och åker bil när föraren säger kamaxeln ska bytas. Vådå för? "Den är skadad, har gått med för lite olja" Va? När fyller du på olja? "När röda lampan lyser" Stanna, jag vill kolla oljan. Vilket jag gör. Oljestickan är fnösketorr. Vi åker in på en mack och fyller på olja och jag försöker förklara att man både ska byta olja (för oljan förstörs när motorn används) och fylla på olja för den försvinner långsamt med avgaserna. Och när man ska fylla på, ja det kollar man på oljestickan. Inte vänta till röda lampan lyser....

Jag kan vara helt lugn. Han rör inte Mercedesen själv. Den servas till 100 % på verkstad.

Men jag kan från samma vänkrets ge ett annat exempel. Vi är ute och åker bil när föraren säger kamaxeln ska bytas. Vådå för? "Den är skadad, har gått med för lite olja" Va? När fyller du på olja? "När röda lampan lyser" Stanna, jag vill kolla oljan. Vilket jag gör. Oljestickan är fnösketorr. Vi åker in på en mack och fyller på olja och jag försöker förklara att man både ska byta olja (för oljan förstörs när motorn används) och fylla på olja för den försvinner långsamt med avgaserna. Och när man ska fylla på, ja det kollar man på oljestickan. Inte vänta till röda lampan lyser....

Äsch, dagens moderna skräpbilar!
Min 240 körde jag utan olja rätt mycket. När det började skrapa och rassla för mycket i motorn så hällde jag i lite olja så den lät mindre. :D

Kan man nånsin serva för mycke, nja näää tycker jag inte.

Bytte olja i början på sommaren 2011, tyckte det behövdes när inte motorn vart i gång på härans massa årsen.

Lite rengöring på luftfiltret o starta motorn på 2 röda efter björnidet på närmare 4år.

Men nu har jag beställt dubbel uppsätning oljefilter o 2 dunkar Motul 300V som jag tängt avärka iår, om det blir lite mera landsvägsmil, körde ju knapt 200mil föra året :)

Kan man nånsin serva för mycke, nja näää tycker jag inte.

Bytte olja i början på sommaren 2011, tyckte det behövdes när inte motorn vart i gång på härans massa årsen.

Lite rengöring på luftfiltret o starta motorn på 2 röda efter björnidet på närmare 4år.

Men nu har jag beställt dubbel uppsätning oljefilter o 2 dunkar Motul 300V som jag tängt avärka iår, om det blir lite mera landsvägsmil, körde ju knapt 200mil föra året :)

Säger inget om ditt serviceupplägg, men där har vi precis den typen av olja som egentligen inte är gjord för längre serviceintervaller eller många mil. Suverän racingolja, men inte för långmilare. Vet inte varför men fick det förklarat för mig för länge sedan. Det är overkill att köpa så dyr olja om du inte skall köra skiten ur hojen. Och den bör bytas oftare än "vanliga" oljor.

Normalt häller man i 7100 eller motsvarande från annat märke, eller till och med 5100.

Säger inget om ditt serviceupplägg, men där har vi precis den typen av olja som egentligen inte är gjord för längre serviceintervaller eller många mil. Suverän racingolja, men inte för långmilare. Vet inte varför men fick det förklarat för mig för länge sedan. Det är overkill att köpa så dyr olja om du inte skall köra skiten ur hojen. Och den bör bytas oftare än "vanliga" oljor.

Normalt häller man i 7100 eller motsvarande från annat märke, eller till och med 5100.

Jo satt i banorna mellan 300V & 5100, hade lite beslutångest, men körde på 300v nu ska jag köra skiten ur motorn 2012 ;) sen är det inte fel att ge sin motor lite extra kärlek i bland om det så svider i kassan :)

Man kan skruva för mycket, dvs gängpajj på allt för att man servat 10ggr om året.

Vet hur det är med alu gängor om man råkat dra dom lite för hårt 1 gång, sen är det kört, blir bara sämre o sämre, men använder man rätt moment på rätt skruv ska det vara mindre risk ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park