Varför är talfel överrepresenterat?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Varför är talfel överrepresenterat hos journalister eller folk inom media typ igentligen?
Hur många utjikesjepotjaj/utjikeskojjenspondentej finns det inte igentligen samt jadiopjataje?

Kan inte sluta tänka på det.. Menar ju inget illa, det kan ju inte dom hjälpa antar jag..
Jag undrar bara om det är något jag fått för mig, eller är det något mer i dom yrkena än tex snickare, båtbyggare eller kontorsnissar.. (ni föjståj nog vad jag menaj..;-)

Hultan skrev:
Varför är talfel överrepresenterat hos journalister eller folk inom media typ igentligen?
Hur många utjikesjepotjaj/utjikeskojjenspondentej finns det inte igentligen samt jadiopjataje?

Kan inte sluta tänka på det.. Menar ju inget illa, det kan ju inte dom hjälpa antar jag..
Jag undrar bara om det är något jag fått för mig, eller är det något mer i dom yrkena än tex snickare, båtbyggare eller kontorsnissar.. (ni föjståj nog vad jag menaj..;-)
Undrar samma... verkar inte finnas en enda en som inte skorrar på R på radion :va

morlock skrev:
Undrar samma... verkar inte finnas en enda en som inte skorrar på R på radion :va
Nä, precis, det går liksom inte att missa.. Ytterst märkligt...

Hultan skrev:
Nä, precis, det går liksom inte att missa.. Ytterst märkligt...
Och jag som gillar mycket film tycker om program där Orvar och kompani recenserar, också drar dom dit ett fruntimmer på ZTV "som inte äj intjesejad av att recenseja så man begjiper vad fjuntimmjet säjer eftejsom hon pjatar så fojt."

:rolleyes:

Jag pratar visserligen också med skorrande r, men håller med om att damen i Filmkrönikan är outhärdlig. Man vill bara bitchslappa henne tills hon börjar låta vettig.

Om ni lyssnar på morgonpasset i P3, lyssna efter Peter Erixons uttal av engelskt A.

Alice, till exempel, blir Elice. Jätteirriterande.

Tycker Orvar oxå har börjat skorra på sina R ibland...Kanske kan smittas bäst att passa sig för såna med den dialekten :7peta

wippe skrev:
Haha, han är ju helskön, med sin trenschcoåt
:hihi Måste dra en "Lassie": Ja haj klämt Mr Jydén på sjätten :arsele
Rätt oskyldigt iofs, det var inför ett fallskärmshopp i en stor formation.

Det jag retat mig allra mest på är att per default kan man inte säga R när man jobbar på Sporten. Nu verkar det som sagt gått inflation i talfelet och spritt sig till all media. :tungan

gthyni skrev:
Bättre det än gnällsega sundsvallare iaf :hihi
"Jo, no äre så nå." :va

Det där med seg har jag aldrig fattat, ju längre norröver desto slöare bli folket på att prata, färre bokstäver och långsammare uttal. Speciellt ni i norrbotten :7peta :D

morlock skrev:
"Jo, no äre så nå." :va

Det där med seg har jag aldrig fattat, ju längre norröver desto slöare bli folket på att prata, färre bokstäver och långsammare uttal. Speciellt ni i norrbotten :7peta :D

Det går över när man passar Kalix....
sitten met puhumme suomeks..
Det är ännu obegripligare fast det är ju begripligt :hihi

Sundsvalls-TV importerar Vännäsbor att prata i rutan
så inte folk ska stänga av :7peta

*/ ?>
Back