Varför är nästan alla hojåkare emot skenförsäkringar..

frekke skrev:
Jo, merparten har säkert gjort något brotsligt men att jämföra skenförsäkring med att skäla ett bugg i livsmedelsbutiken är väl inte rättvist? Däremot är väl skenförsäkring av MC och använding av t.ex MS Windows utan licens nästan identiskt i grund och botten?
MS förlorar iofs en liten del då ja, men vi är ju inet anställda där (ja med dig kan jag iofs inte säga), så det drabbar inte oss direkt så som skenförsäkrande gör.
Jag anar att du ogillar piratkopieringen rätt mycket?
Visst har jag piratkopior som de flesta, fast jag har för dålig dator för spel och sådant.
Jag har ett licencierat winXP otroligt nog, men har haft flera olicensierade win tidigare, så jag är väl en bov.

Jag tror jag slutar diskussionen där, det är sent och jag tror jag sagt allt jag vill.

swedie kan stänga tråden om han vill.

peter the great skrev:
min slutsats är att skenförsäkring är fel och helt onördig...man kan ju köra med av-påställning då.det kostar ju lika mycket eller billigare...
mja men då kan man ju inte använda hojen hela tiden heller.

Jag tycker det är dumt med av/påställning. Det kommer att leda till att vi får en timavgift för o köra hoj, de vore jävla tråkigt. Eller så täpper f-bolagen till hålet. Jag hoppas på de senare.

frekke skrev:
Jo, merparten har säkert gjort något brotsligt men att jämföra skenförsäkring med att skäla ett bugg i livsmedelsbutiken är väl inte rättvist? Däremot är väl skenförsäkring av MC och använding av t.ex MS Windows utan licens nästan identiskt i grund och botten?

Väldigt grundläggande har du förstås rätt i din jämförelse men du spinner den väldigt mycket för att passa dina argument. Juridiskt må ju båda vara fel men det bör rimligtvis finnas en skala på graden av fel och de flesta mäter den i verkan av brottet. Vi vet att kollektivet som försäkrar sporthojar i Sverige mäts i några tiotusental medan Windows-användare mäts i tiotals miljoner, kanske hundratals, vad vet jag. Vi vet också att försäkringsbolagen går back på klass 7 trots alla deras åtgärder hittills medan Bill Gates inte behöver snåla så mycket trots att hans programvaror piratkopierats under längre tid än vi skenförsäkrat. Det fanns ju ingen anledning att göra det innan vikt/effektsystem trädde i kraft och det är ju inte så otroligt länge sedan.

Att Bill Gates är rik gör det inte mindre fel att sno av honom men de flesta ser det nog som mindre risk att fördelat alla dessa licenser så torde inte priserna stiga allt för mycket för att just dem piratkopierar medan vi ser direkt påverkan på försäkringarna, vi som betalar rätt premie vill säga. Ju mer vi fuskar ju mer kommer de att strypa åt det. Frågan är vilka som blir kvar med sporthoj, 100% fuskare eller de som har råd att betala för hojen de valt.

Vad det gäller mjukvaror finns det utmärkta gratisalternativ för oss som vill välja den smala vägen även där. Kör Linux med tillhörande applikationer sedan flera år. Hem-PC:n kom med XP som plasten fortfarande är obruten på, någon som vill köpa?

Last edited:
Sen kan man inte jämföra ett problem med andra problem hela tiden. Det finns betydligt värre problem än skenförsäkring. Svält, våldsbrott m.m. Men om man motiverar allt med att det finns så mycket värre så får man ju bara diskutera de största problemen.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Sen kan man inte jämföra ett problem med andra problem hela tiden. Det finns betydligt värre problem än skenförsäkring. Svält, våldsbrott m.m. Men om man motiverar allt med att det finns så mycket värre så får man ju bara diskutera de största problemen.

/ Hannes
hehe, nu kunde man inet hålla käft igen.
Som du säger.

"varför ska vi snacka om sånt småskit som skenförsäkringar när nån blev mördad igår"

"varför ska vi snacka om ett mord när millioner dör i svält varje år"

"varför ska man snacka om några millioner som dör i svält när hela jorden håller på att gå under"

Trango_B skrev:
Jag är ny här men har fått uppfattningen att SH till STOR del befolkas av riktiga bror duktig personer som ALLTID tar ALLA chanser till att nedvärdera och spy galla över sina medmänniskor. Detta lär vara anledningen till att många blir parasitförklarade och önskas gå en tidig död till mötes :(

Stämmer mycket bra!

F.ö. är det många utan körkort som skenförsäkrar och eftersom de inte skulle få utdelning på försäkringen om de skulle orsaka en olycka finns det heller ingen anledning att betala mer än nödvändigt i premie.
Och dessa skenförsäkringar höjer inte försäkringspremierna utan tvärt om sänker dom, eftersom dessa pröjsar en massa men inte kommer få ut ett något vid en eventuell olycka. :fakta
Borde de då inte hyllas? :7peta

Silwer skrev:
MS förlorar iofs en liten del då ja, men vi är ju inet anställda där (ja med dig kan jag iofs inte säga), så det drabbar inte oss direkt så som skenförsäkrande gör.
Jag anar att du ogillar piratkopieringen rätt mycket?
Visst har jag piratkopior som de flesta, fast jag har för dålig dator för spel och sådant.
Jag har ett licencierat winXP otroligt nog, men har haft flera olicensierade win tidigare, så jag är väl en bov.

Jag tror jag slutar diskussionen där, det är sent och jag tror jag sagt allt jag vill.

swedie kan stänga tråden om han vill.

Skrämmande, du tar piratkopior så självklart att du inte ser paralellen? Du måste jobba på försäkringsbolaget lika lite som du måste jobba på Microsoft för att känna av konsekvenserna av skenförsäkring eller piratkopior.
Förs.premier går upp pga skenförsäkring, musikskivor blir dyrare pga MP3, programlicenser blir dyrare pga piratkopior.
Jag ogillar inte piratkopiering, jag förstår det likväl som skenförsäkring. Jag bara använde det som ett - i mitt tycke - bra och liknande exempel.
Har läst en del trådar ang. försäkring/skenförsäkring och kunde till slut inte låta bli att lägga mig i lite. Eftersom jag tycker att det ofta inte är någon diskussion utan försök att "omvända" skenförsäkrare eller bara vara allmänt tyken och otrevlig mot dem.

frekke skrev:
Skrämmande, du tar piratkopior så självklart att du inte ser paralellen? Du måste jobba på försäkringsbolaget lika lite som du måste jobba på Microsoft för att känna av konsekvenserna av skenförsäkring eller piratkopior.
Förs.premier går upp pga skenförsäkring, musikskivor blir dyrare pga MP3, programlicenser blir dyrare pga piratkopior.
Jag ogillar inte piratkopiering, jag förstår det likväl som skenförsäkring. Jag bara använde det som ett - i mitt tycke - bra och liknande exempel.
Har läst en del trådar ang. försäkring/skenförsäkring och kunde till slut inte låta bli att lägga mig i lite. Eftersom jag tycker att det ofta inte är någon diskussion utan försök att "omvända" skenförsäkrare eller bara vara allmänt tyken och otrevlig mot dem.
Parallellt stavas med 4 l!

Ogillar inte? Du menar gillar? Eller finns det något mellanting?

Nu diskuterade vi skenförsäkring, starta en ny tråd om piratkopior så kan vi diskutera de där!

/ Hannes

Se ninjaboys svar, det var riktigt bra, jag är för trött för att få till det bättre.

Jag upprörs inte på samma sätt av sånt som inte påverkar mig, sån är jag.

Jag förstod att det var hit du ville komma föresten, du låg på lite för hårt för att få till ett riktigt dräpande slut tyvärr.

Silwer skrev:

Vad det gäller min stavning Hannez så ber jag om ursäkt. Hoppas du förstår vad jag försöker säga och ber dig starta en tråd om den ifall du känner att du behöver diskutera den vidare.

Silwer skrev:
Se ninjaboys svar...

Folk världen över lär blåsa Microsoft osv på bra mycket mer pengar än vad de svenska skenförsäkrarna blåser försäkringsbolagen på.

Vidare använder jag själv Linux och *BSD, mycket bra grejer.
Sovdax?

frekke skrev:
Vad det gäller min stavning Hannez så ber jag om ursäkt. Hoppas du förstår vad jag försöker säga och ber dig starta en tråd om den ifall du känner att du behöver diskutera den vidare.
Jo jAg först0d v4d dU mena *fn1ss* men m4n j4g t4r f01k på störr3 4allv4r när de uttryck3r sig s0m en vuxen 0ch int3 st4jlar ala lunarst0rm *ler*

frekke skrev:

Han säljer inte skivor, därför skiter han i det, däremot betalar han försäkring då är det stor skillnad för då drabbar det honom. Själv skulle jag gärna ställa hojen på farsan om jag visste att det var riskfritt. Hade premien vart högre än va den är hade jag nog chansat och gjort det ändå.

Piratkopior och MP3 har jag hur mycket som helst av och det bekymrar mig inte alls. För ett tag sen gjorde jag och några kompisar en film och sålde för 100kr, folk började rippa och sprida. Då blir man lite småsur... ok om dom hade gjort det för eget bruk och gett den till polarna... fine, det hade jag kunnat tagit, men när dom sitter här på sporthoj och berättar för mig att dom sprider den gratis och det skiter dom högaktningsfullt i då blir man sur.

Egentligen hade jag ingen rätt att bli det eftersom jag inte är bättre själv... men så är det, man skiter i om det drabbar andra bara man själv får.

Jag sponsrar gärna med lite försäkringspengar för att unga ska få åka lite riktig hoj så det inte bara är gamla gnälliga gubbar som åker :hihi

Rigge skrev:
Han säljer inte skivor, därför skiter han i det, däremot betalar han försäkring då är det stor skillnad för då drabbar det honom.
Suck, hade han köpt mjukvarulicens lika ärligt som han köper mc-försäkring hade han drabbats av det. Vad är det som är så svårt att förstå?

HanneZ skrev:
Ja.. lite för mycket av de goda kanske?
Du har ännu inte tillfört något vettigt i diskusionen... Anmärka på stavningen, hur löjlig får man vara? Sämsta och sista utvägen när argumenten tryter, typ.

Diskussionen menar du?

Jag har diskuterat i ämnet många gånger tidigare. Har gett upp. Vad jag försöker påpeka här är att Silwer får tycka precis vad han vill om skenförsäkring även fast han tankar mp3 varje dag!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Diskussionen menar du?

Jag har diskuterat i ämnet många gånger tidigare. Har gett upp. Vad jag försöker påpeka här är att Silwer får tycka precis vad han vill om skenförsäkring även fast han tankar mp3 varje dag!

/ Pelle-Jöns

Du har diskuterat ämnet många gånger tidigare menar du?
Eller har du forskat I ämnet många gånger tidigare?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing