Varför är nästan alla hojåkare emot skenförsäkringar..

Markus skrev:
Jag tror de struntar i att anmäla (försäkringsbolag åtalar inte själva som någon skrev) så länge de inte betalat ut något. De avstår nog bara från att betala och hänvisar till möjligheten att stämma dem, skulle jag tro.
Det tror jag med, det är ju inte direkt att försäkringstagaren har så mycket att komma med om han vill dra det inför rätta.

Vid stöldbedrägeri vet jag dock som sagt en person som åkte i rätten, och fick då böter ovanpå att han fick noll i ersättning för sin "stulna" bil.

Lösningen på problemet med dessa försäkringar är en belöning tror jag,typ 10tkr för den som sätter dit en som gjort försäkringsbedrägeri eller som skenförsäkrat o kraschat m.m
våra premier skulle nog sjukna rejält bara folk slutade stjäla bort sina cyklar.
Fan inse fakta det är ingen bra affär att köpa en sporthoj sen går dom inte att sälja på hösten så ge fan i att stjäla bort dom då eller när ni vurpat med halvförsäkring.

Silwer skrev:
Vid stöldbedrägeri vet jag dock som sagt en person som åkte i rätten, och fick då böter ovanpå att han fick noll i ersättning för sin "stulna" bil.

Men då har han ljugit om själva händelseförloppet vilket är långt allvarligare, han har med flit försökt åsamka bolaget skada - vilket man inte gjort om man nu skenförsäkrat och smäller.

Holger skrev:
Lösningen på problemet med dessa försäkringar är en belöning tror jag,typ 10tkr för den som sätter dit en som gjort försäkringsbedrägeri eller som skenförsäkrat o kraschat m.m
våra premier skulle nog sjukna rejält bara folk slutade stjäla bort sina cyklar.
Fan inse fakta det är ingen bra affär att köpa en sporthoj sen går dom inte att sälja på hösten så ge fan i att stjäla bort dom då eller när ni vurpat med halvförsäkring.

Jag skulle med nöje anmäla en skenförsäkrare, även om det inte fanns någon belöning utfäst.

Äh, nu ska jag fan hem å skenförsäkra min hund på min pensionsförsäkring!
Med hundår måste det betyda att jag får mina pensionpengar nästa år! Gött!

Carbon skrev:
..när bilisterna är helt för det? På bilforum så som autopower och zatzy pratas det dagligen om ungdomar som skall köpa bil med mer effekt än dom klarar av. När det sedan kommer till försäkringsfrågan så uppmuntras ofta personen i fråga att ställa bilen t ex en BMW M3 på föräldrarna enbart för den mycket lägre försäkringspremien.
Här på sporthoj.com är det helt tvärt emot. Den som skenförsäkrar är en parasit som förtjänar att dö verkar budskapet vara.
Hur kommer sig detta?
Varför ska vi som aldrig åsakar någonting betala för de andra som inte har råd att betala själva utan tillförlitar sig på mamma / pappa.
Kör du ikull och vill ha reparerat så ska du väl betala samma premie och samma självrisk som alla andra.
Det är tackvare många skenförsäkringar som (ursäkta uttrycket) snorungar kan ha råd att puttra runt på en r-1a utan bli fattig medans vanliga , hederliga åkare får betala skithöga premier....
Detta är ett stort problem.....
Tänk efter.......

P-son skrev:
Är det olagligt att köra skenförsäkrat?
Förutsättningen är att endast ägaren får försäkra en motorcykel. En skenförsäkring innebär att någon annan än ägaren uppger att han är ägare och försäkrar den. När denne någon annan söker ersättning för motorcykeln efter en skada och medvetet ljuger om det korrekta ägarförhållandet så uppstår bedrägeriet - han försöker ju ljuga sig till pengar som han inte har rätt till. Ersättningskravet baseras på en osanning, ett bedrägeri.

Skenförsäkring i sig är alltså knappast olagligt, men det förhållandet att man försöker lura sig till försäkringspengar torde vara det - försäkringsbedrägeri, helt enkelt. Däremot är det nog ovanligt, om det någonsin hänt, att försäkringsbolagen polisanmäler ett sådant bedrägeri. De nöjer sig med att neka ersättning. Blir det polisanmälan blir det också allmänt åtal och då gäller helt andra beviskrav än i en civilrättslig process mellan försäkringstagare-försäkringsbolag.

Ni diskuterar rätt mycket om fb:s reaktion vid skenande.
Här är fakta från några av fb:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56728&highlight=handhavande

Ett tillägg till Bingos inlägg ovan:
Om någon av er som läser detta och överväger att skena så kan jag nämna följande:
Det förekommer ibland åsikten att om fb nekar ersättning så är det bara att stämma dom. Helt riktigt, ägaren kan alltid stämma fb. Men ägaren är inte skenförsäkraren. Det är den som hojen är skriven på som är ägaren.
Så innan ni börjar diskutera att stämma ett fb så kan ni ju fundera på om mamma verkligen är villig att stå i tingsrätten och ljuga om ägar- och brukarförhållanden, varifrån pengarna till inköpet har kommit, om hon klarar av att köra hojen etc.
Bara menat som ett litet tillägg ifall den diskussionen skulle uppstå. Den brukar ju göra det ibland i dessa trådar.

Nu ska jag fortsätta se på Matrix.

Angående skenförsäkring och en typ av detsamma som för övrigt även diskuteras i en annan tråd.

En MC som försäkras på ursprungseffekt och sedan framförs med helsystem, PowerCommander eller liknande ska väl egentligen typbesiktas? Modifikationen förändrar ju effekten på MC:n (inte urspungseffekten). Eftersom en stor del av sporthojjarna som körs på våra vägar är modifierade enligt ovan ställer jag mig frågan: Är alla dessa "skenförsäkrade" och kan försäkringsbolaget hävda detta när din hojj ligger i diket eller i sidan på en bil?

/Shag

En liten fråga. Skulle perimerna bli billigare om man inte skenförsäkrade för oss alla som inte gör det? Fattar inte varför så många bryr sig om det. Jag tycker det är upp till var om en om man vill riskera att inte få ut något om det händer något. Bryr mig inte ett skit om någon har sin bil eller hojj på sin pappa eller mamma. Varför skulle jag det. Och jag bryr mig inte heller om någon själ i en butik som vissa brukar jämför det med. Sköta sig själv och skit i alla andra brukar funka väldigt bra.

Shaggy skrev:
En MC som försäkras på ursprungseffekt och sedan framförs med helsystem, PowerCommander eller liknande ska väl egentligen typbesiktas? Modifikationen förändrar ju effekten på MC:n (inte urspungseffekten). Eftersom en stor del av sporthojjarna som körs på våra vägar är modifierade enligt ovan ställer jag mig frågan: Är alla dessa "skenförsäkrade" och kan försäkringsbolaget hävda detta när din hojj ligger i diket eller i sidan på en bil?

När man redan är i klass 7 kan det väl inte spela någon roll.

EDIT: för premiens skull alltså, turbohojar går väl inte att besikta t ex.

Last edited:
matte_r6 skrev:
En liten fråga. Skulle perimerna bli billigare om man inte skenförsäkrade för oss alla som inte gör det? ---edit --- Sköta sig själv och skit i alla andra brukar funka väldigt bra.

När folk skenförsäkrar så ger det F-bolagen en felaktig grund att beräkna premierna på.
Om Kalle (fiktivt namn) 22 år köper en klass sju hoj och skriver den på pappa Bosse (fiktivt namn) 56 år så beräknas premien efter förutsättningen att Bosse är ägare/brukare av fordonet.
Då blir det mindre pengar till F-bolaget än om Kalle varit ärlig och sagt att han äger/brukar fordonet. Om bolagen får mindre pengar än vad de skulle ha haft om de beräknat premien på korrekta förutsättningar så finns det mindre pengar att använda vid en skada. Då höjs premierna nästföljande år eftersom alla klasser ska bära sina kostnader.
Så det är troligt att premierna skulle sjunka för en del (de som är ärliga) och öka för andra (de som ljuger) om ingen skenförsäkrade.

Goodstuff skrev:
... Så det är troligt att premierna skulle sjunka för en del (de som är ärliga) och öka för andra (de som ljuger) om ingen skenförsäkrade.
Och det är därför vi som börjar närma oss Bosses ålder (har iofs 17 år kvar men är ändå drabbad) är så förbannade! Snart har vi dyrare försäkringar än 20-åringarna själva eftersom alla sporthojar ägs av 56-åringar men körs av 20-åringar!

Shaggy:
Iakttaggelsen är förvisso korrekt men typ 4 hk extra på en 150 hk-hoj gör ju inte att den blir markant farligare. Dessutom är det redan oftast klass 7-hojar som Ninjaboy nämnde.
Den sedvanliga definitionen av skenande är ju inte eventuell trimning, det är ju fusk med ägarförhållandet. Och såvitt jag vet bryr fb sig inte om man har ett helsystem, PC etc. Och dom borde heller inte bry sig eftersom effektökningen som sagt är marginell sett till helheten.
Såvitt det gäller avsevärt trimmade hojar (turbo) så är ju åtminstone effektökningen rejäl men trots detta är det ju oftast klass 7-hojar i alla fall. Tror till och med att min gamla Katana är 7:a redan som otrimmad.

Såvitt det gäller avsevärt trimmade hojar (turbo) så är ju åtminstone effektökningen rejäl men trots detta är det ju oftast klass 7-hojar i alla fall. Tror till och med att min gamla Katana är 7:a redan som otrimmad.[/QUOTE]

så alla klass7 hojar har samma premie menar du eller :rolleyes:
turbohojar tex. där kan man ju anse att man gjort försäkringsbedrägeri om man inte har fulleffekt i papprena
och är säkert mycket faligare att köra än nyare sport hojar med samma effekt.

peter the great skrev:
så alla klass7 hojar har samma premie menar du eller :rolleyes:
turbohojar tex. där kan man ju anse att man gjort försäkringsbedrägeri om man inte har fulleffekt i papprena
och är säkert mycket faligare att köra än nyare sport hojar med samma effekt.
Nej det menar jag inte. Jag menar att de är klass 7 i alla fall. Det betyder inte att de har samma premie men det betyder att de har hög premie.

Och sen undrar jag vad du menar med "samma effekt"? Finns inga moderna sporthojar som ger samma effekt som ens en äldre turboknarr. Och min erfarenhet är att sporthojarna är avsevärt farligare då de inte ger intryck av att gå fort på samma sätt som en gammelSuz med turbo. Men det är min erfarenhet det.

Rigge skrev:
1.....Egentligen hade jag ingen rätt att bli det eftersom jag inte är bättre själv... men så är det, man skiter i om det drabbar andra bara man själv får....

......Jag sponsrar gärna med lite försäkringspengar för att unga ska få åka lite riktig hoj så det inte bara är gamla gnälliga gubbar som åker :hihi......
1.Att leva som man lär är det svåraste som finns :lol

2.Även om du slangar som en kung är du väl en gammal och gnällig gubbe egentligen :D

Robban_C skrev:
Nej det menar jag inte. Jag menar att de är klass 7 i alla fall. Det betyder inte att de har samma premie men det betyder att de har hög premie.

Och sen undrar jag vad du menar med "samma effekt"? Finns inga moderna sporthojar som ger samma effekt som ens en äldre turboknarr. Och min erfarenhet är att sporthojarna är avsevärt farligare då de inte ger intryck av att gå fort på samma sätt som en gammelSuz med turbo. Men det är min erfarenhet det.

Det har inte med klassen att göra. En trimmad hoj/bil som inte är besiktad med trimmet och fått nya nuffror i papprena är olaglig. Ett olagligt fordon behöver f-bolaget inte ersätta (trafik gäller som vanligt).

Det sjuka är att det gäller åt andra hållet också, dvs om jag kör runt OCH försäkrar med fulleffekt men i regbeviset står det 25kw så kan de neka, föga troligt men de KAN pga att den är felreggad = olaglig. Sen tror jag de skiter i som du säger tex helsystem och andra "vanliga" moddar, skulle inte fungera i verkligheten om de skulle börja bry sig om sånt.

Edit: när jag tänker efter så vetta fan om trafiken gäller ändå... minns fan inte riktigt vad som sades när jag kollade upp. De som trimmar satan kanske ska kolla upp..

Last edited:
Inga probs för min del eftersom jag alltid kör endast trafik.

Nån som har varit med om att inte få ut ersättning (eller inte få fullt) från helförsäkringen pga trimmat?

Robban_C skrev:
Inga probs för min del eftersom jag alltid kör endast trafik.

Nån som har varit med om att inte få ut ersättning (eller inte få fullt) från helförsäkringen pga trimmat?
skenförsäkring=en försäkring som ser ut som en sak på papper men inte är det i verkligheten...eller?
kastar du inte lite sten i glashuset nu?

peter the great skrev:
skenförsäkring=en försäkring som ser ut som en sak på papper men inte är det i verkligheten...eller?
kastar du inte lite sten i glashuset nu?
Skenförsäkring är vardagstal för den situation då försäkringstagaren saknar försäkrat intresse. Har inget att göra med trimning.

Jag tvivlar stark på att försäkringsbolagen nekar ersättning för att hojen är "moderat" trimmad, typ helsystem. En trimning från 110 till 120 hk kan knappast i sig ha någon betydelse för försäkringsbolagets risk. Om trimningen har bidragit till olycksförloppet kan det dock vara en annan sak. En turbo med seriöst laddtryck kan nog anses vara bidragande till vissa olyckssituationer.

Detta är dock inget jag vet, så rätta mig gärna den som vet det korrekta förhållandet.

Jag har en svag minnesbild av att man måste besiktiga om ett fordon om man ökar effekten med mer än 15%. Är det så?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT