Varför är nästan alla hojåkare emot skenförsäkringar..

Swedie skrev:
men snälla människor. Uppför er. Diskuterar PROBLEMET MED SKENFÖRSÄKRING! Varför är det så svårt?
Jag tycker att trådar om skenförsäkring är större problem än skenförsäkringar. =)
F.ö. äger och försäkrar jag min egen hoj.

PS. Hoppas plånboken kom till rätta igen. DS.

frekke skrev:
Oooh, jag är så nyfiken. Och nu när du ändå "tappat tråden" kan jag passa på att fråga.... innan tråden stängs. Tankar du olagligt från nätet, dvs. skyddade filer/program/musik?
Vad är du och peter the great ute efter?
Har ni inga egna åsikter om skenförsäkringar?
Vad jag gör med det ena eller andra är inte uppe för granskning och det är inte ämnet i denna tråden.

Sen kan du passa på att svara på varför det hela tiden måste skjuta över på vad andra gör?

"Du din jävel du skenförsäkrar"

"ja men grannen han laddar ner musik på nätet"

Nope man blir bara besviken och ledsen när man försöker få folk att förstå innebörden av skenförsäkring.
Jag orkar inte med den frågan längre, ge fan i att skenförsäkra helt enkelt.
Svårare är det inte.....
För vanligt är det och inte kommer det bli bättre verkar det som.
Hoppas bolagen reagerar på detta nu och sätter personlig försäkring ist för fordonsbunden försäkring.
Polisen är ju redan sugna på ägaransvar för fordon, med den attityd som finns både bland bil och hojförare så kommer det kanske fortare än ngn vill...
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Nope man blir bara besviken och ledsen när man försöker få folk att förstå innebörden av skenförsäkring.
Jag orkar inte med den frågan längre, ge fan i att skenförsäkra helt enkelt.
Svårare är det inte.....

//Tobbe
Jag håller med dig, varför försäkra alls?
Det är väl en ypperlig grej om man vill vara emot samhället tycker jag.

Fortfarande har jag inte hört nåt vettigt angående att vara FÖR skenförsäkringar.

Egen vinning begrep jag innan, men ska det föreställa vettigt att vräka ur sig på ett allmänt forum?

Silwer skrev:
Om ni nu inte bryr er i om folk skenförsäkrar så varför deltar ni i varje tråd om ämnet?
Jag kan gissa iofs, men det håller jag för mig själv.
alla bryr sig, men på olika mycket. Alla vet vad de borde.. men refererar till vad jag sa i tidigare inlägg.

Silwer skrev:
Jag håller med dig, varför försäkra alls?

Därför försäkringen man faktiskt betalar för täcker alltid iaf vad en trafikförsäkring täcker. Utan försäkring och man kör = massa straff m.m. Körkortet ryker, prickar, får inte ha försäkring i framtiden (vissa jublar) osv.

Last edited:
peter the great skrev:
hur många har lånat ut sin hoj till en kompis? då har du skenförsäkrat :tungan
Jag har pratat med Trygg Hansa va som händer om man lånar
ut hojen. För de gör man ju ibland,jag gör de i alla fal. Då sa
dom att de inte va nå problem men om de händer nåt om någon annan
kör den så höjer dom självriken med 10 000. Alltså blir den då 16 000.
Hu inte kul om de händer nåt då...

frekke skrev:
Kan du inte bara svara på min fråga Silwer?
Förstår inte vad relevansen är i detta fallet?
Vi betalar ju allihop (ok kanske inte du, din hoj har kanske lägre klassning) till samma pott här, det vi gör påverkar oss själva på ett väldigt direkt sett.
Eftersom det är ett mc-forum så är det ju rellevant att prata om sånna här saker och inte om piratkopierade program.

Silwer skrev:
Om ni nu inte bryr er i om folk skenförsäkrar så varför deltar ni i varje tråd om ämnet?
Jag kan gissa iofs, men det håller jag för mig själv.
folk som skenförsäkrar riskerar bara att bli utan ersättning vilket gör dom till förlorare i slutända.
men förklara för mig hur det kan vara rätt att ställa av och på för lägre försäkring?gör man så så kommer du billigare undan än att ha försäkring på tex.farsan...vilket gör att försäkringsbolagen får in mindre pengar och höjer premien för resterande...
själv har jag igen anledning att skenförsäkra för jag är 27 å bor på rätt ställe
ger 12.000för halv/hel
tänk innan du svarar

Swedie skrev:
Därför försäkringen man faktiskt betalar för täcker alltid iaf vad en trafikförsäkring täcker. Utan försäkring och man kör = massa straff m.m. Körkortet ryker, prickar, får inte ha försäkring i framtiden (vissa jublar) osv.
Antar att du fattar varför jag skrev det nu?
Föresten kan du inte quota rätt nu heller karl:lol

Att ställa av och på är ju ok med en del bolag och således inom regelverket. Att skenförsäkra är inte inom regelverket. Svårare än så är det inte. Skillnaden är ganska stor. Dessutom utgår ingen ersättning om ngt händer då hojen är avställd så F-bolaget tar ingen risk då.

peter the great skrev:
folk som skenförsäkrar riskerar bara att bli utan ersättning vilket gör dom till förlorare i slutända.
men förklara för mig hur det kan vara rätt att ställa av och på för lägre försäkring?gör man så så kommer du billigare undan än att ha försäkring på tex.farsan...vilket gör att försäkringsbolagen får in mindre pengar och höjer premien för resterande...
själv har jag igen anledning att skenförsäkra för jag är 27 å bor på rätt ställe
ger 12.000för halv/hel
tänk innan du svarar
Varför ska JAG svara på en sån fråga, herregud när du sitter på ett forum med massor av folk som gör på det sättet?
Jag gör det inte och tänker inte börja heller.
Jag förstår presis vad du menar, men ta och lägg en ny tråd i ämnet, det har inte diskuterats så ofta.

Det rättfärdigar heller inte skenförsäkrande imho.

Så var det igång igen>

Försäkringar är ett nödvändigt ont,Skenförsäkringar är ett onödigt ont.Alla lider mer eller mindre av dubbelmoral,det ligger i människans natur att då och då brista i sina värderingar.

Snålben skrev:
Jag har pratat med Trygg Hansa va som händer om man lånar
ut hojen. För de gör man ju ibland,jag gör de i alla fal. Då sa
dom att de inte va nå problem men om de händer nåt om någon annan
kör den så höjer dom självriken med 10 000. Alltså blir den då 16 000.
Hu inte kul om de händer nåt då...
precis så funkar ju en skenförsäkring ju om man ska hård dra det....
missförstå mig rätt jag är inte för skenförsäkringar..även om jag ger sken om det....dom som gör det spelar högt med mycket pengar

Goodstuff skrev:
Att ställa av och på är ju ok med en del bolag och således inom regelverket. Att skenförsäkra är inte inom regelverket. Svårare än så är det inte. Skillnaden är ganska stor. Dessutom utgår ingen ersättning om ngt händer då hojen är avställd så F-bolaget tar ingen risk då.
Jag antar att det är en del jobb med detta, annars kunde ju alla dessa skenförsäkrare göra på detta viset i stället.

Faktiskt är ju hojen korrekt försäkrad när den körs och inte felförsäkrad som en skenförsäkrad hoj.

Silwer skrev:
Varför ska JAG svara på en sån fråga, herregud när du sitter på ett forum med massor av folk som gör på det sättet?
Jag gör det inte och tänker inte börja heller.
Jag förstår presis vad du menar, men ta och lägg en ny tråd i ämnet, det har inte diskuterats så ofta.

Det rättfärdigar heller inte skenförsäkrande imho.
vill höra din åsikt

peter the great skrev:
ger 12.000för halv/hel
tänk innan du svarar
Men du har ju verkligen ingen koll!
Det är inte samma försäkringskollektiv för "möjlighet till avställning" som för "året-runt-försäkring"!!!!
Men att du under falska grunder försäkrar din hoj eller bil, tar stryk på kollektivet förstår du väl??? Just DIN försäkringkostnad bygger på just DIG, var DU bor, DIN ålder, om DU är man eller kvinna, vilken typ av motorcykel DU har, vilket märke DU har, vilket motor som sitter på DIN motorcykel.
Fuckar du upp din uppgifter med något annat - så stämmer inte den risken du placeras i. Å gör folk det så skiter sig "riskkollektivet"!!!!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti