varför är motorn åt FEL håll!

det gör man..
engine_photo.jpg

Motorn på längden... det jag vet o växlar är att en vinkelväxel har dålig verkningsgrad.. Ser man kardan på sporthojjar?? Rakskuren kugg det bästa!

Ovala kolvar.. NR 850, ett porrigt hondaminne från någon mässa när en annan gick o dreglade över 125:or.. :)

Jag har inte så extremt mycket pengar och därför vill jag inte lägga ut massa onödigt så jag vill först labba i datorn. Och jag tror inte man måste lägga ut 100 miljoner för att göra en demo motor, men det får jag nog se hur det blir ;-D

Ovala kolvar.. NR 850, ett porrigt hondaminne från någon mässa när en annan gick o dreglade över 125:or.. :)
Oval skulle jag kalla ganska rund from, det jag tänker på är att göra mer fyrkantiga kolvar med vattenkylning.

Last edited:
Tänkte på det med CAD program. Catia o annat är ju satans dyra. Tror dock det kan finnas andra som är betydligt billigare (men också mer slimmade) Hade nåt när jag gick på Teknis som var mest för att rita snygga presentationsbilder samt att man kunde konvertera till 2d ritningar. Pro Desktop kommer upp i minnesbanken.. kan dock minnas fel. Finns kanske något liknande idag..

Förresten.. vi lever ju i 2000 talet.. kolla piratebay.. dom har ju massa coola grejjer helt gratis..

Last edited:
Vem vet, du kanske blir den nya Britten ;)
Kör hårt.....
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/QM_aNwaodd4&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/QM_aNwaodd4&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

efter att ännu en gång kommit på att jag inte är bra på att rita, så undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig? Har alla idér men har problem att få ner dom på ett papper så andra också kan se hur man tänker!

Jag har inte så extremt mycket pengar och därför vill jag inte lägga ut massa onödigt så jag vill först labba i datorn. Och jag tror inte man måste lägga ut 100 miljoner för att göra en demo motor, men det får jag nog se hur det blir ;-D

Oval skulle jag kalla ganska rund from, det jag tänker på är att göra mer fyrkantiga kolvar med vattenkylning.

Mmm.. kanske, Tror dock att man skall fundera på ett par grejjer. Tätning är en grej, till den problematiken kommer också tillverkning o material. En fyrkantig kolv skulle troligen behöva vara ganska formstabil för att kunna hålla toleranser. Dessutom är väl den svepta ytan (kolvens omkrets * slaglängd) större för en given cylindervolym på en fyrkantig kolv än för en rund. Bör ju ge ett bidrag till ökad friktion, samt ökade masskrafter eftersom kolven blir tyngre för samma slagvolym. Man bör räkna en del..

Tänkte på det med CAD program. Catia o annat är ju satans dyra. Tror dock det kan finnas andra som är betydligt billigare (men också mer slimmade) Hade nåt när jag gick på Teknis som var mest för att rita snygga presentationsbilder samt att man kunde konvertera till 2d ritningar. Pro Desktop kommer upp i minnesbanken.. kan dock minnas fel. Finns kanske något liknande idag..

Förresten.. vi lever ju i 2000 talet.. kolla piratebay.. dom har ju massa coola grejjer helt gratis..

Jag har använt AutoCad och ritat 3D, dyrt är det ja, men att rita en motor i 3D tex kräver en del...
men visst det finns säkert andra program som klarar av det.

jo visst måste man räkna p det, men man måste ha en idé att räkna på. Och för att hitta den optimala måste man också hitta på dom som är mycket sämre! Och det där med tätning och en tätning som klarar dom friktionerna har jag kanske löst. Men det ligger inte som nummer ett just nu, det är att få fram ritninar =/

Hahaha grym tråd, nu sitter snart 8 av SH´s skarpaste hjärnor och meckar med hans motor, en hjälper med CAD , en annan gjuter blockhalvor och 2 st andra sitter o letar på internet.

Trådstartaren sitter hemma o tajar ihjäl en två år gammal Slitz.

:yoparty

jo visst måste man räkna p det, men man måste ha en idé att räkna på. Och för att hitta den optimala måste man också hitta på dom som är mycket sämre! Och det där med tätning och en tätning som klarar dom friktionerna har jag kanske löst. Men det ligger inte som nummer ett just nu, det är att få fram ritninar =/

Solidworks borde ju funka, går säkert att hitta någon fungerande variant på piratbukten.

Fyrkantiga kolvar komer att bli extremt dålgt eftersom dom då skulle behöva vara större, tyngre och slitas ut mycke snabbare.
Att bygga en egen effektiv motor kan du nog bara glömma eftrsom det behövs en massa erfarenhet och en helvettes massa pengar.

Men man kan ju alltid leka med tanken i datorn, och eventuelt kanske bygga om en annan motor:)

Chronic, vet inte om jag skulle ignorera ett så dumt inlägg...Men bara för att man frågar efter hjälp med att rita så lägger man över allt på någon annan?

Fagher, jo det blir nog inte att göra som britten gjorde... Det blir att modda köppta delar så allt passar. Och göra en effektiv, klart man kan göra det ;D
Har många år på mig och jobbar med folk som har EXTREMT MYCKET erfarenhet om det här. Så jag har lovat mig själv, ska hitta en motor som är ganska ny och jag ska lyckas göra en bättre version av den. Och när man har lyckats med det några gånger så ska jag försöka bygga en egen :)

MZ hade detta på sina 125 cc på 70-talet.
De var slidmatade och hade ett rakt effektrör riktat bakåt under sadeln.
Kröken på ett 2-takts effektsystem är enbart till ondo.

Det var väl ok på roadracinghojarna, men när man försökte med samma princip på crosshojarna så sket det sig.
När en cross flyger ut över ett hopp så varvar motorn upp. MZ:n, vars motor roterade baklänges, tippade då ner framhjulet pga rotationströghetsmomentet och det är inget man gillar när man sedan ska landa.

Motorn på längden... det jag vet o växlar är att en vinkelväxel har dålig verkningsgrad.. Ser man kardan på sporthojjar?? Rakskuren kugg det bästa!

Hondas ovalkolvmotor var bara en 750. Bmws sporthojar har alla kardan

Har många år på mig och jobbar med folk som har EXTREMT MYCKET erfarenhet om det här. Så jag har lovat mig själv, ska hitta en motor som är ganska :)

Vad säger de då? Arbetskamraterna? För EXTREMT MYCKET erfarenhet måste ju vara jätte, jätte, jättebra att ha till hands att fråga.

back in 2001? typ byggdes en 2-t racer TULARIS som byggde på n 800cc polarismotor. Den hade motorn bakofram. googla o njut

Chronic: aa, och man kanske vill höra om någon här kanske har någon bra idé. Men efter som du enbart värkar vara ute efter något annat än vad tråden har med att göra så bör du inte skriva mer här

Chronic: aa, och man kanske vill höra om någon här kanske har någon bra idé. Men efter som du enbart värkar vara ute efter något annat än vad tråden har med att göra så bör du inte skriva mer här

Såå, bara lugn... klart du ska luska här efter bra idéer och uppslag! Finns nog som sagt en och annan här med erfarenhet inom ämnet. Att Den Kroniske provocerar lite och skojar till det får du nog ta. Kanske värkar?

Och sök på nätet och läs de böcker du hittar. Många lär ha funderat över det du nu funderar över under de senaste 100 åren.

Din ungdomliga entusiasm smittar av sig! Keep thinking out of the box:)

jo, ber om ursäkt om jag över reagerade lite, var lite små arg på allt och alla när jag skrev det. vilket man inte borde göra!
Men det jag vill uppnå är inte riktigt att gör den "optimala" motorn (skulle inte tacka nej till att göra det dock ;D) Men att få fram en ny, en som är bra på vissa saker. Ljudet...Vill få fram ett helt underbart ljud! Och jo en vill del kan man fixa med dämpare och sånnt. Men vill få fram ett helt unikt ljud som bara den typen av motorn har!
Håller på att skriva en "bok" med ALLA idér om motorcyklar jag har, kommer lägga en nerladdnigs länk när jag har fått in en hel del. (skriver i txt så exakt alla kan läsa det)

Men en fråga om avgasrör. Man vill ju få ut dom så snabbt som möjligt på en 4taktare men också ha rätt tryck?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman