Varför är japanska hojar så förbannat billiga?

R-1000 skrev:
mmm, hehe,,,,italienska hojar är ju inte kända för att vara skrot för ingenting,,torrkoppling, knackande motorer, slöa och rassliga, visst kan dom kosta mycket, men det finns mycket som kostar massa och håller låg kvalitét, dvs ducati och hd...japanska motorcyklar är överlägsna, har alltid varit, kommer alltid vara, skulle vilja se en italiens hoj som går 17 000 mil utan att man behöver byta en glödlampa,,,oftast så får man byta motor och mycket annat efter 3000 mil på en relativt hårt kört 916 t.e.x

Talar du av egen erfarenhet?

Nu får ni väl ändå ge er?

Ingen som är vid sina sinnens fulla bruk kan väl påstå att Italienska bilar, motorcyklar och andra tekniska prylar håller hög kvalité!?
Att dom har charm, själ, stil o outstanding design kan man inte heller säga emot, men inte är det kvalité som kännetecknar Italienska prylar?
Jag äger gärna en Ducce, jättegärna, men då köper jag den med hjärtat och inte med hjärnan. Japs må vara själlösa, plastiga och likna varandra men dom går o går.

Maverick_ou812 skrev:
Nu får ni väl ändå ge er?

Ingen som är vid sina sinnens fulla bruk kan väl påstå att Italienska bilar, motorcyklar och andra tekniska prylar håller hög kvalité!?
Att dom har charm, själ, stil o outstanding design kan man inte heller säga emot, men inte är det kvalité som kännetecknar Italienska prylar?
Jag äger gärna en Ducce, jättegärna, men då köper jag den med hjärtat och inte med hjärnan. Japs må vara själlösa, plastiga och likna varandra men dom går o går.

Så sant så sant.

För er som sen inte förstod hur detta hänger ihop med trådstartarens fråga...
Man är alltid beredd att betala mer för något man köper med hjärtat, köpen som sker med hjärnan baseras på en analys och därför betalar man det produkten är värd, inget annat.

Lysande

Bj.O.rn skrev:
Är det ens så att motorcykelavdelningarna i dessa jättekoncerner överhuvudtaget går med vinst?

Är det massproducerat skit, egentligen tillverkat i Kina?

/B

Grattis Bj.O.rn :D
Du har, än sålänge, fått 103 inlägg i din tråd :tummenupp
Jag trodde inte så många skulle nappa på ditt bete när "Dyra Ducati-tråden"( :död ) fortfarande lever.

R-1000 skrev:
... skulle vilja se en italiens hoj som går 17 000 mil utan att man behöver byta en glödlampa,,,oftast så får man byta motor och mycket annat efter 3000 mil på en relativt hårt kört 916 t.e.x

Jag skulle vilja se vilken hoj som helst som gått 17000 mil utan att byta glödlampa... det lär ju inte tillhöra vanligheterna :tomten

/M

PS1. Vid närmare eftertanke har jag faktiskt inte bytt någon glödlampa än...
PS2. Underbar tråd :banana

Japshojar

Bj.O.rn skrev:
Är det ens så att motorcykelavdelningarna i dessa jättekoncerner överhuvudtaget går med vinst?

Är det massproducerat skit, egentligen tillverkat i Kina?

/B

Tyvärr har du helt rätt! det är så...
könlösa hojar utan kvalitet eller känsla. Wobblar som äggsjuka höns på vägen.
taskig kvalitet och utan finish. Hjulen sitter löst och lossnar väldigt lätt.
vänder man på dom står det "MADE IN HONGKONG" dom känns helt enkelt som en billig leksak... Plastigt liksom. Dom ligger lätt i handen och väger ingenting.

men jag köpte en i allafall till min dotter julklapp kostade en 100:- på BR leksaker :banana

Jag vill passa på att tacka alla som spårat den här tråden snett utav helvete, ducati å dess eventuellt orimliga prisnivåer/kassa kvalitet finns annan tråd för.. Fatta det nu! :fatta! :fatta! :fatta!

Kan däremot någon säga om Hondas motorcykelavdelning överhuvudtaget går med vinst?

/B, tjurig!

Bj.O.rn skrev:
Jag vill passa på att tacka alla som spårat den här tråden snett utav helvete, ducati å dess eventuellt orimliga prisnivåer/kassa kvalitet finns annan tråd för.. Fatta det nu! :fatta! :fatta! :fatta!

Kan däremot någon säga om Hondas motorcykelavdelning överhuvudtaget går med vinst?

/B, tjurig!

Det är väll ganska självklart att det går med vinst.. annars skulle dom väll inte hålla på med mc :va
sen om det är sport custom cross som går bäst skiter ju ja i.
jag köper inte en hoj för att gynna ett företag

sen vilken hoj som är bäst är väll upp till var och en att tycka.
jag tycker honda är bäst... därför köppte jag en sådan, hade jag älskat hd hade jag haft en sån...

Svaret på ursprungsfrågan är att det finns många intelligenta personer som tycker att billigt och bra är bättre än dyrt och dåligt. Det är för att tillfredsställa den kundgruppens krav som japanerna bygger motorcyklar.

Nu vet ni. Behöver aldrig fråga igen.

Bj.O.rn skrev:

/B, tjurig!

Ja, det gör den. De tjänar massor med flis.

Förövrigt så spelar inte hojmaterialet lika stor roll som förarmaterialet. Känns som small-penis-syndrome-warning i denna tråden. Vilka som har syndromet vet ägarna bäst själva.

Bj.O.rn skrev:
/B, tjurig!
Testa www.google.se så kan du nog hitta info om det. De stora företagen brukar vara rätt väl analyserade av investerare.

För er som inte känner till bakgrunden så finns det en tråd om varför Ducati är så dyra och trådskaparen trodde att han gjorde något kul när han skapade den här tråden. Tyvärr så blev det en intressant tråd med flera bra inlägg från båda "lägren" som säkert hade slutat med en bärs IRL och det var nog inte meningen... :hihi

sandstream skrev:
Testa www.google.se För er som inte känner till bakgrunden så finns det en tråd om varför Ducati är så dyra och trådskaparen trodde att han gjorde något kul när han skapade den här tråden.

Nix, startade inte denna tråd för att det var kul, utan för att det är en exakt lika kass trådjävel som den andra..

Ironin kanske inte gick fram...

/B

Bj.O.rn skrev:
Nix, startade inte denna tråd för att det var kul, utan för att det är en exakt lika kass trådjävel som den andra..

/B

Doh! Klart det gick fram, Bj.O.rn, din gamla skojjare! :fyllisar :tummenupp
Vaddå kass tråd - den är ju sketapoppis!

Bj.O.rn skrev:
/B
Jora, den gick fram men resultatet vart nog inte så kul som en del hoppats på. Visst, ett och annat inlägg som försvarar japsarna som om din tråd vore på "riktigt" men ganska snällt i allmänhet och flera vettiga inlägg.

Verkar ju finnas ett par stycken Ducati ägare som inte hymlar med varför de valt sina ögonstenar :tummenupp

Jocke K skrev:
Som sagt så tycker jag att Millen är otroligt prisvärd med sina Ölinsprylar smidda fälgar mm.
Men det är konstigt att den inte hävdar sig bättre i tester som masterbike med flera, där den blir frånåkt av hojar med betydligt enklare komponenter ??
Jag provkörde en Mille factory i höstas och jämfört med min ZX9a så tycker jag att Millen har mycket mer känsla. Vilken som har bäst kvalitet kan jag inte utala mig om. Jag körde 1000 mil med min Kawa i somras utan ett enda bekymmer, men det hade förmodligen varit sak samma med vilken modern hoj som hellst.

Millen é fin cykel, inget snack om det.... men ja skulle aldrig motorvägstoura ner till Italien med den hojen, eller någon italiensk hoj, där funkade min zx9:a perfekt, lite öm i baken bara efter 2 dygn i sadeln.

btw ingen som äger en Laverda, (nyare modell)???

Bj.O.rn< gå o salta dina nudlar :hihi :hihi

Last edited:
red_ninja skrev:
Millen é fin cykel, inget snack om det.... men ja skulle aldrig motorvägstoura ner till Italien med den hojen, eller någon italiensk hoj, där funkade min zx9:a perfekt, lite öm i baken bara efter 2 dygn i sadeln
Jasså tror du inte på de?
De e nämligen exakt vad jag ska göra till sommaren. Köra mille till Italien alltså.
Den e faktiskt riktigt bekväm, och vibbrerar inte störande mycket, enligt min mening.

Körde 46,5 mil i ett svep när jag köpte den, och de gick bra. Klart man va lite mör, men till saken hör att de va ösregn, motvind och 4-5 +grader. Så man spände sig nog en hel del pga att man frös så in i h...ete.

Det är ju fantastiskt att ni orkar bråka om vilket land som tillverkar dom bästa hojarna. Men man upphör aldrig att förvånas..:) Själv köper jag hoj med hjärtat. Sen om folk säger att det är en skitprodukt får dom tycka det, viktigaste är iaf det jag själv tycker om mitt köp. Jag köper knappast hoj för att andra ska ha något att glo eller diskutera över. Jag köper det för mitt eget välmående. :tomten

Sitter man 4-5 timmar på hojen blir man trött oavsett vad man kör.. F*n, man är ju lite seg i huvet om man sitter 4-5 timmar I BILEN...

Jag har kört 50 mil i ett kör på duccen.. Det går.. allt går, bara man vill det tillräckligt, men jag skulle helst inte göra det igen om jag slapp.

Att hyprarna inte direkt är byggda för långfärd är ju årets underdrift.. Men tanken är att de skall funka på bana och snabba kurviga bra vägar.. precis som alla sporthojar. vill man åka nonstop genom helöa Europa kan man ju ta en Pan European, ST4s eller liknande..

ec2bme
Att köra ner till Italien är ju inte så kul.. det är ju först vid alperna det roliga börjar.. varför inte ta tåget ner till södra tyskland.. har hört att det skall vara det optimala.. Man vaknar pigg o fräsh, ca 7 mil från kurviga alpvägar.. :tummenupp

Print_screen:
Hur gåre med gotland?? nya planer?? :)

ec2bme skrev:
Jasså tror du inte på de?
De e nämligen exakt vad jag ska göra till sommaren. Köra mille till Italien alltså.
Den e faktiskt riktigt bekväm, och vibbrerar inte störande mycket, enligt min mening.

Körde 46,5 mil i ett svep när jag köpte den, och de gick bra. Klart man va lite mör, men till saken hör att de va ösregn, motvind och 4-5 +grader. Så man spände sig nog en hel del pga att man frös så in i h...ete.

Först o främst vill jag önska lycklig resa, det ÄR KUL o köra ner till Italien men fruktansvärt jobbigt, har du kört så långt förut?? mkt vätska mellan stoppen är det som gäller, mäktig känsla att köra på autostradan.

Snabbaste vägen ner är färjan Gedser- Rostock o vidare ner i Östtyskland, Leipzig-Nurnberg-Munchen-Salzburg-Villach o sedan längs med Adriatiska havet, beroende lite på vart ni ska iofs!

Till venedig är det cirkus 250 mil sedan har du väl säkert 100 mil till om du ska till Sicilien.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT