Varför är japanska hojar så förbannat billiga?

En reflektion:

Ponera att tex GSXR 1000 skulle tillverkas i Italen till ett högt pris medan tex Ducati 999 (eller vad den heter) skulle tillverkas i stora volymer i Japan till ett vettigt pris. Gissa då vilken hoj som skulle vara en finsmakarhoj för lyxlirarna?

Så tror jag det ligger till.

Erol skrev:
En reflektion:

Ponera att tex GSXR 1000 skulle tillverkas i Italen till ett högt pris medan tex Ducati 999 (eller vad den heter) skulle tillverkas i stora volymer i Japan till ett vettigt pris. Gissa då vilken hoj som skulle vara en finsmakarhoj för lyxlirarna?

Vi kan säga att det är så
:pannkyss

/K

Mavve skrev:
Ducati 999R: 240.000kr?

ZX-10R -05 135.000kr
öhlinare fram: 25.000kr
styr: 6.000kr
bak: 9.000kr
bromsarna räcker till på den redan......

175.000kr för en supervärsting hoj och då har du pengar över till helsystem och en fet portning som höjer effekten med minimum 15HK på hjulet. Nu finns det inte en ducceR-SPS-factory in the world som har ett juck att hämta och du har fortfarande pengar kvar till helförsäkring.

Du har helt rätt, MEN den blir ändå ingen Ducce :rofl

Är på min 7:e Ducce nu (2st för tillfället) och har än så länge aldrig behövt besöka nån verkstad, kör mellan 500-1000+mil per sommar, så jag har aldrig haft dom som garageprydnad direkt :yoparty

Erol skrev:
En reflektion:

Precis så ligger det till :tummenupp
Man betalar för ett märke. Precis som med dyra märkeskläder. Status, en livsstil bla bla blaaa. Sen finns det ju lite extra kvalitet inbyggt men inte så att det är värt att betala det dubbla för det.

Jag har själv haft ett antal japs-hojar och en engelsk. Men jag måste ändå säga de, att italienarna är ändå något speciellt. De är en passion, de är något mer än bara en vanlig motorcykel.

Sen behöver ni inte bara jämföra med Ducati.. Kolla in Aprilia, som gör hojar för samma pengar som japsarna, men har ändå öhlins runt om, kolfiber här och där, brembo-bromsar och andra exotiska härligheter som orginal på sin "R" modell.

Sen kan ju italienarna de där med design. Alla dom "stora" inom design kommer ju i stort sett från italien.

ZX-10R -05 135.000kr

=175.000
---------------------------------------------

Aprilia Mille Factory 149.900

HAR REDAN.

OZ smidda fälgar: 38.000
massa kolfiber!
Brembo radial bromsar.

Delar för 78.000 kr, då inte kolfiber prylarna medräknade. Dessa kostar ca: 8.000-14.000 kr i orginal utförande....

Är då inte detta ett bra köp? Eller är det fortfarande en "dyr" och "kass" italiensk hoj som ni så gärna påstår.... :rolleyes:

Mavve skrev:
Så slutsatsen blir om man tar med allas uttalnden inkl. amullos: Ducce är slöa as o kostar skjortan medans massproducerade japsarna går bra o håller bättre och ÄR bättre.
Ändå suktar så många efter en ducce eller MV? :va

Måste va därför som sossarna blir valda vid vart jävla val - folket(majoriteten) är dumma i huvet. :hihi

Nu tycker jag allt att logiken haltar lite grann. Dina forsta antaganden var ungefar sa har (och dom tre forsta kan jag kopa):

- Ducati=langsammare an en snigel pa valium och med inkopspris i niva med sma landers BNP.
- Massproducerade japanska hojar= skitsnabba, supersnabba, bast, kvalitet i overflod och skitsnabba en gang till.
- Majoriteten av svenskarna rostar pa SAP
- Folket (majoriteten) ar dumma i huvet (enl. Mavve)

MEN
"Sa manga" ar inte detsamma som majoriteten. Majoriteten av hojar som rullar pa svenska vagar ar de facto japanska.

Slutsats-->

- Socialdemokrater och agare av japanska hojar ar "dumma i huvet"
- Motorcyklar av market Ducati ar daliga och overprissatta
:confused:

RSV_R skrev:
ZX-10R -05 135.000kr

=175.000
---------------------------------------------

Aprilia Mille Factory 149.900

HAR REDAN.

OZ smidda fälgar: 38.000
massa kolfiber!
Brembo radial bromsar.

Delar för 78.000 kr, då inte kolfiber prylarna medräknade. Dessa kostar ca: 8.000-14.000 kr i orginal utförande....

Är då inte detta ett bra köp? Eller är det fortfarande en "dyr" och "kass" italiensk hoj som ni så gärna påstår.... :rolleyes:

Jo det är en mycket prisvärd hoj ! Kan inte neka till att jag är sugen på en sådan. Det enda jag skulle sakna i jämförelsen med ZX 10an är effekten.

Bj.O.rn skrev:
Är det ens så att motorcykelavdelningarna i dessa jättekoncerner överhuvudtaget går med vinst?
Är det massproducerat skit, egentligen tillverkat i Kina?
/B
Nej, de går med jätteförlust på motorcyklarna. Men vad ska de göra? Ingen vill ju betala mer för deras skitgrejer. Det är därför de måste sälja en massa andra saker, för att få snurr på företagen.

De tar in billiga gästarbetare från Kina som får slita för en skopa ris i veckan och efter ett par veckor är det nackskått direkct!

Ni som ännu inte köpt en japansk hoj och anser er vara riktiga hojåkare: Gör det inte! Ni kommer bara att bli besvikna!
Vem vill ha en hoj som bara går och går och inte kräver ett par vana meckarhänder? Skräp!

Nej, då är det bättre att betala det dubbla och få lite själ i hojen!

sandstream skrev:
Nej, de går med jätteförlust på motorcyklarna. Men vad ska de göra? Ingen vill ju betala mer för deras skitgrejer. Det är därför de måste sälja en massa andra saker, för att få snurr på företagen.

De tar in billiga gästarbetare från Kina som får slita för en skopa ris i veckan och efter ett par veckor är det nackskått direkct!

Ni som ännu inte köpt en japansk hoj och anser er vara riktiga hojåkare: Gör det inte! Ni kommer bara att bli besvikna!
Vem vill ha en hoj som bara går och går och inte kräver ett par vana meckarhänder? Skräp!

De e kul med ironi. :tummenupp

Men du skulle ha läst mitt och även RSV R:s inlägg. :banana :banana :banana

sandstream skrev:

Har kört och ägt GSXR.... Står fortfarande en i miniformat i bokhyllan! Bra hojar helt klart, men den va definitivt inte i klass med den jag har nu, på någon punkt! :)

De här diskussionerna är så otroligt infantila.
Jag skiter i vilka hojar andra kör även om jag inte kan förstå andras val så har jag inget med dem att göra. Lika många, om inte fler, förstår inte mitt val av hoj men det skiter jag högaktningsfullt i.
Låt folk köra precis vad de vill....

RSV_R skrev:
Har kört och ägt GSXR.... Står fortfarande en i miniformat i bokhyllan! Bra hojar helt klart, men den va definitivt inte i klass med den jag har nu, på någon punkt! :)
ec2bme skrev:
De e kul med ironi. :tummenupp
Men du skulle ha läst mitt och även RSV R:s inlägg. :banana :banana :banana
Jag skulle gärna testa en Mille :tummenupp

Men visst, jag kan lätt tänka mig att köra japanskt igen! Då troligen en race hoj då det finns en uppsjö av billiga reservdelar. :)

sandstream skrev:

Såhär sa sandström, the vindflöjel, om ironi häromdan:

Citat:
"Inskickat av Fred00
Tråkigt när Ducati-ägarna svarar med meningslösa överironiska inlägg. Det finns någon här på sporthoj (kommer inte ihåg hans namn) som alltid svarar på detta vis när någon ifrågasätter Ducati."

sandstream skrev:
Har man inte tillräckligt med argument så är det ett enkelt sätt att försvara sig med.

I do rest my case...

/K

sandstream skrev:
Jag skulle gärna testa en Mille :tummenupp

Tycker jag du ska göra! Kan också säga att den GSXR jag hade va en 00:ans 600....
Tror nog att den skillnaden jag upplevde skulle vart betydligt mindre om jag ägt den du gör, då R750 är en bra hoj på allt!

(tänkte köpa 00:a R750 innan millen)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...