Varför är japanska hojar så förbannat billiga?

För att återgå till ämnet så är väl det egentliga svaret angående pris på Ducati vs. "Japs" ganska enkel.

Marknadspris
Efterfrågan
Utbud

Utbudet på "Japs"-hojar är ju större än utbudet på Ducati. Det är ju ganska enkelt eftersom Japanska hojar kan grupperas ihop av Honda, Suzuki, Kawasaki och Yamaha tillsammans medan Ducati bara är ett märke. Men efterfrågan på Ducati är ganska stor i jämförelse med utbudet. Detta gör att Ducati håller ett högre värde. En vara är ju aldrig mer värd en vad någon är villig att betala för den.

Kanske kan en ekonom förklara bättre, jag är ju ingenjör :död

Va menar du med "nyare" modell ?

red_ninja skrev:
Millen é fin cykel, inget snack om det.... men ja skulle aldrig motorvägstoura ner till Italien med den hojen, eller någon italiensk hoj, där funkade min zx9:a perfekt, lite öm i baken bara efter 2 dygn i sadeln.

btw ingen som äger en Laverda, (nyare modell)???

Bj.O.rn< gå o salta dina nudlar :hihi :hihi

red_ninja skrev:
Först o främst vill jag önska lycklig resa, det ÄR KUL o köra ner till Italien men fruktansvärt jobbigt, har du kört så långt förut?? mkt vätska mellan stoppen är det som gäller, mäktig känsla att köra på autostradan.

Snabbaste vägen ner är färjan Gedser- Rostock o vidare ner i Östtyskland, Leipzig-Nurnberg-Munchen-Salzburg-Villach o sedan längs med Adriatiska havet, beroende lite på vart ni ska iofs!

Till venedig är det cirkus 250 mil sedan har du väl säkert 100 mil till om du ska till Sicilien.
Jag ska snart öppna en tråd om detta ämne, men måste ändå fråga:

Vi har bilat ner 20-30 talet gånger, och vi har alltid tagit Gbg, Helsingborg-Helsingör, Rödby-Puttgarten, rakt ner via Basel och St. Gotthard-tunneln in i Italien. Trodde de va närmast. :confused:

Jag ska till Pisa ungefär, då mina föräldrar bor där numera, sedan snart 2 år. :banana :banana :banana

Och jag åkte ner till tjeckien i ett svep i sommras med min 04: utan den minsta känsla av att det var drygt ,,, utom när det började ösregna straxt innan tjeckiska gränsen förstås,,, och över bergspasset ner mot prag ,,med såphal asfalt och kolmörker ,, men det var knappast hojjens fel att det regnade.den funkar ju bra o toura med ,, det e ju bra att det är rejält avgasljud så bilisterna i köerna hör en,,, :tuttar

ec2bme skrev:
Jasså tror du inte på de?
De e nämligen exakt vad jag ska göra till sommaren. Köra mille till Italien alltså.
Den e faktiskt riktigt bekväm, och vibbrerar inte störande mycket, enligt min mening.

Körde 46,5 mil i ett svep när jag köpte den, och de gick bra. Klart man va lite mör, men till saken hör att de va ösregn, motvind och 4-5 +grader. Så man spände sig nog en hel del pga att man frös så in i h...ete.

Kör var år till (Kristiansund)Trondheim i ett svep utan att jag blir speciellt trött,, bara mer o mer sugen på en bärs,, och det e bara 97 mil kortaste vägen till Kristiansund. :banana :banana

amullo skrev:
Sitter man 4-5 timmar på hojen blir man trött oavsett vad man kör.. F*n, man är ju lite seg i huvet om man sitter 4-5 timmar I BILEN...

Jag har kört 50 mil i ett kör på duccen.. Det går.. allt går, bara man vill det tillräckligt, men jag skulle helst inte göra det igen om jag slapp.

Att hyprarna inte direkt är byggda för långfärd är ju årets underdrift.. Men tanken är att de skall funka på bana och snabba kurviga bra vägar.. precis som alla sporthojar. vill man åka nonstop genom helöa Europa kan man ju ta en Pan European, ST4s eller liknande..

ec2bme
Att köra ner till Italien är ju inte så kul.. det är ju först vid alperna det roliga börjar.. varför inte ta tåget ner till södra tyskland.. har hört att det skall vara det optimala.. Man vaknar pigg o fräsh, ca 7 mil från kurviga alpvägar.. :tummenupp

Print_screen:
Hur gåre med gotland?? nya planer?? :)

Det e ganska kul om man ser på saker o ting ur en annan synvilkel,,,
i min gamla hojklubb i köping så fick man alltid höra att det fanns en Laverda till salu då o då tills jag ledsnade o fällde följande kommentar:
kolla vad många japanåkare som ångrat sig o vill byta till något intressantare i annonserna o kolla vad litet utbud av riktiga motorcyklar det finns(Italienska).. det finns 1000:tals japanåkare som ledsnat o vill bli av med sitt det syns ju bra i annonserna.

IO skrev:
För att återgå till ämnet så är väl det egentliga svaret angående pris på Ducati vs. "Japs" ganska enkel.

Marknadspris
Efterfrågan
Utbud

Utbudet på "Japs"-hojar är ju större än utbudet på Ducati. Det är ju ganska enkelt eftersom Japanska hojar kan grupperas ihop av Honda, Suzuki, Kawasaki och Yamaha tillsammans medan Ducati bara är ett märke. Men efterfrågan på Ducati är ganska stor i jämförelse med utbudet. Detta gör att Ducati håller ett högre värde. En vara är ju aldrig mer värd en vad någon är villig att betala för den.

Kanske kan en ekonom förklara bättre, jag är ju ingenjör :död

Är tveksam ,,,men det har tillverkats ett gäng udda modeller som gud förbjuder mig att skriva om,sedan så finns det ju en 750 med massor av godis på i form av djävulsbromsar o övriga bra o ha komponenter som e såååå jäkla läcker. :Bugar

ec2bme skrev:
Tror du han kan mena -83. :)

Last edited:
jocke i köping skrev:
Är tveksam ,,,men det har tillverkats ett gäng udda modeller som gud förbjuder mig att skriva om,sedan så finns det ju en 750 med massor av godis på i form av djävulsbromsar o övriga bra o ha komponenter som e såååå jäkla läcker. :Bugar
Cooolt!
Kan du fixa en bild på denna skönhet?

Annars har ju Bimota en hel del "puddingar". SB 8 R tror jag en snygging heter. Eller va de 9 tro? :va Hmm

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!