Varför är japanska hojar så förbannat billiga?

Keihin skrev:
Såhär sa sandström, the vindflöjel, om ironi häromdan: ........
I do rest my case...
/K
Trodde du om någon skulle förstå ironin i mitt inlägg med tanke på ditt eget inlägg i den andra tråden (som du citerar).
Ska lägga in fyrtiåtta smileys nästa gång så att du också hänger med :hihi
 
Förstår inte riktigt varför folk måste motivera sina hojköp och sedan vara totalt insnöade på det...

"allt annat är skit"
"kör man det så är man dum i huvet"

Körde först japanskt, nu italienskt och vem vet... kanske blir en trajja snart då den är billig att försäkra.

Men det är klart! Mentaliteten har väll alltid varit att det man har själv ÄR bäst!! Även innom bilsidan, HIFI mm....

(men måste säga att det är ganska kul läsning med dessa trådar iaf, vissa tar ju i så man tror dom ska skita ner sig) :hihi
 
Har aldrig förstått det här med märkestrohet.
Skiter fullständigt i om det är en Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha, Aprilia, Ducati, Triumph osv.
Men faktum kvarstår, Ducati / Aprilia kostar mer, pengar är viktigt.
Sen har jag aldrig varit förtjust i v-twins, vilket innebär att jag föredrar radfyror.
I vilket fall så är det bara efterblivet att påstå att Ducati skulle hålla högre kvalité än någon random japansk sporthoj.
 
RSV_R skrev:
Körde först japanskt, nu italienskt och vem vet... kanske blir en trajja snart då den är billig att försäkra
Tror inte du kommer att bli nöjd med en Trajja. Hade själv en Triumph 955i Daytona innan min nuvarande, och de är rena skiten jämfört med millen. Om Millen är landslaget så är Trajjan "kårpen" ungefär. :lol
 
Men för en gångs skull så diskuterar vi ju faktiskt SPORTHOJAR på SPORTHOJ.COM

Istället för de vanliga "minflickvänlämnademigochdetsuger" tjafset som brukar vara.

Visst så tar diskussionerna konstiga kurvor ibland, men läser man igenom denna tråd så har ju kvalitén på inläggen och personpåhopp och likande hållits på en hyfsad nivå. (Nåja.. till viss del då..)

Just nu kör jag Ducce och har haft planer på att byta till en ny Hoj, men dp en ducce. Förmodligen så har jag blivit indoktrinerad både av andra Ducati-ägare och mig själv. Skulle jag välja ett annat märke så skulle det förmodligen bli från en italiensk tillverkare..

Aprilia, Ducati, Bimota eller liknande.. Anledningen är ju just att jag personligen älskar twinnen´s egenskaper och jag tycker, just nu, att den motorns egenskaper passar bäst för den typ av körning som jag gillar.

Jag har provkört ett antal Rad4 hojar och de har verkligen kraft i överflöd. Däremot så tycker jag (Och nu blir det HÖGST personligt) att de italienare jag kört har något extra.. Jag ska inte kall det själ eller liknande, men på något sätt så avspeglar hojen just den italienska "la Dolce vita" livsstilen.. Åtminstone något mer än vad jag hunnit uppfatta att de japanska hojarna jag provkört, gett mig.

Och vad gäller kostnaden för att köpa/äga en italiensk eller japansk sporthoj så anser jag det vara en konstig diskussion.. De är ju dyra allihopa.. Ekonomiskt sett så är det en förlustaffär oavsett vad man väljer
 
Last edited:
RSV_R skrev:
ZX-10R -05 135.000kr
öhlinare fram: 25.000kr
styr: 6.000kr
bak: 9.000kr
bromsarna räcker till på den redan......

=175.000
---------------------------------------------

Aprilia Mille Factory 149.900

HAR REDAN.

öhlinare fram: 25.000kr
styr: 6.000kr
bak: 9.000kr
OZ smidda fälgar: 38.000
massa kolfiber!
Brembo radial bromsar.

Delar för 78.000 kr, då inte kolfiber prylarna medräknade. Dessa kostar ca: 8.000-14.000 kr i orginal utförande....

Är då inte detta ett bra köp? Eller är det fortfarande en "dyr" och "kass" italiensk hoj som ni så gärna påstår.... :rolleyes:
Och vem behöver allt ovanstående? Frånsett för poserande vid korvmojen!
 
Som sagt så tycker jag att Millen är otroligt prisvärd med sina Ölinsprylar smidda fälgar mm.
Men det är konstigt att den inte hävdar sig bättre i tester som masterbike med flera, där den blir frånåkt av hojar med betydligt enklare komponenter ??
Jag provkörde en Mille factory i höstas och jämfört med min ZX9a så tycker jag att Millen har mycket mer känsla. Vilken som har bäst kvalitet kan jag inte utala mig om. Jag körde 1000 mil med min Kawa i somras utan ett enda bekymmer, men det hade förmodligen varit sak samma med vilken modern hoj som hellst.
 
Last edited:
RSV_R skrev:
Förstår inte riktigt varför folk måste motivera sina hojköp och sedan vara totalt insnöade på det...
I ett inlägg i en annan tråd så framfördes teorin om självbedrägeri, dvs att man måste motivera köpet för sig själv. Det visar sig oftast som "märkesbögeri" där det egna märket i princip uppfann hjulet och allt annat bara är billiga kopior.

Tycker inte heller att man ska behöva motivera sitt köp för någon annan men när man gör det kan man ju iaf vara ärlig.

Har en kompis som för många år sedan köpte en snordyr Denon DVD-spelare som var top-of-the-line på den tiden. Han har inte utnyttjat den extra kvalitén eller funktionerna för fem öre och den kan inte spela brända skivor men nog fan tycker han att det var ett bra köp (trots att dagens spelare för en 1000-lapp spelar skjortan av hans) :hihi
 
amullo skrev:
Men för en gångs skull så diskuterar vi ju faktiskt SPORTHOJAR på SPORTHOJ.COM
Ja, det tillhör ju inte vanligheterna precis (förutom i racingforumet, där gnälls det iofs mest på Biaggi och Hayden men det är också kul) :tummenupp

Förstår inte dem som hela tiden ska :4skrika efter att trådar ska stängas och att detta har diskuterats hundra gånger tidigare. Uppenbarligen finns det en del av oss som inte varit med sen SH startade och vi kan väl få diskutera vad vi vill så länge vi är någorlunda snälla mot varandra och håller oss till hojdiskussioner :fakta
 
BMW R90s skrev:
Och vem behöver allt ovanstående? Frånsett för poserande vid korvmojen!
Den som kör på bana uppskattar säkert allt som gör hojen bättre när det gäller väghållning, lägre vikt osv.
Factory modellen är nog inte tänkt att posera på Sveavägen med.
 
Personligen har jag bara testat en v-twin och det var en TL1000R och den tycker jag inte hade lika roligt register som min,det lilla extra som min har jämför med den saknades verkligen.
Tycker dock det saknas nån hk på min ibland med men kan vara min körteknik som är dålig*ler* den vill inte alltid gå på bakhjulet när jag vill.
 
BMW R90s skrev:
Och vem behöver allt ovanstående? Frånsett för poserande vid korvmojen!

Jag måste säga att skillnaden mellan bra fjädring och RIKTIGT bra fjädring märks. Speciellt på bana. Hojen blir mer fölljsam och man får bättre "feedback" om vad hojens fjädring har för sig.

Visserligen kan säkert en bra förare köra lika snabbt med en hoj utan dessa komponenter, men med dessa så kör man snabbt med bättre självförtroende och mer säkerhetsmarginal.

Vad gäller just smidda fälgar så är skillnaden mellan gamla Alu-fälgar och en hoj med ex. magnesiumfälgar världsstor. Speciellt i snabbare kurvor,där föraren inte alls behöver lägga på samma kraft som med alu-fälgarna. Nu är jag osäker på hur mycket lättare OZ-fälgarna är jämfört med orginal, men mina marchesini magnesium lättar uppemot en 8 KG. jämfört med mina gamla tre-ekrade Brembo fälgar.

Nyttan av Bromsar är ju självförklarande.. Kolfiber och liknande har ju framför allt med vikten att göra.. Sen är det ju naturligtvis bra mycket snyggare än vanlig plast. Åtminstone i min mening och det är väl roligare med en snygg hoj än en ful.. (Därmed INTE sagt något om utseende skillnader mellan hojar.. smaken är som baken)
 
amullo skrev:
Jag måste säga att skillnaden mellan bra fjädring och RIKTIGT bra fjädring märks. Speciellt på bana. Hojen blir mer fölljsam och man får bättre "feedback" om vad hojens fjädring har för sig.

Har du bytt ut framgaffeln till en Öhlins? Grattis! Går inte fan köra med original. Å renoverat bakdämparen? Väl investerade pengar!

/S
 
Superlight skrev:
Har du bytt ut framgaffeln till en Öhlins? Grattis! Går inte fan köra med original. Å renoverat bakdämparen? Väl investerade pengar!

/S

Öhlins Bakdämparen är renoverad/uppdaterad av Öhlins FoU avdelning i Lapplands-Väsby som tack för att jag lånade ut hojen till dem för provmonteringar av nya gafflar.

Framgaffeln är uppdaterad med Öhlinsfjädrar och olja.. Det blev för dyrt att köpa nya gafflar :mad: Men Öhlins R&T gaffel står på tomtelistan! :)
EDIT: Just ja.. undre gaffelbenen blev bytta av verkstan..

Styrdämparen är kvar... funderar på om man skall byta till en hyperpro eller en öhlins..

Din då? Några uppgraderingar i vinter? Nya bakljus kanske? *duckar* :) :hihi :tungan
 
Last edited:
Jocke K skrev:
Men det är konstigt att den inte hävdar sig bättre i tester som masterbike med flera, där den blir frånåkt av hojar med betydligt enklare komponenter ??

2001 kom den 2:a, med 2 hundradelar av en sek efter GSXR-1000 som hade 35 hk mer på bakhjulet.... Spöade både R1, Ninjan, duccen och bladen. Jag tycker det är MYCKET grymt gjort!

Men det är inte världens bästa hoj för det.... En vanlig dödlig kör garanterat bäst på den hojen som är mest lättkörd.

Men nu verkar jappsen dra ifrån... Samtliga förare gnäller över att den saknar effekt. Vilket den också gör om man jämför... :)
 
amullo skrev:
Framgaffeln är uppdaterad med Öhlinsfjädrar och olja.. Det blev för dyrt att köpa nya gafflar :mad: Men Öhlins R&T gaffel står på tomtelistan! :)
EDIT: Just ja.. undre gaffelbenen blev bytta av verkstan..

Styrdämparen är kvar... funderar på om man skall byta till en hyperpro eller en öhlins..

Jag vet en som ska sälja gafflar med ok och styrdämp till en Mille R 03:a om det nu skulle passa och vara intressant? Han sa att han ville ha 17.000 kr för gafflar med Brembos radial ok. Går kanske att få ner mer....

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=13672
 
Ny fråga. gVarför kan ingen stänga dom här trådarna som alltid spårar ut och som alltid ligger och tar platts på förstasidan?
 
amullo skrev:
Din då? Några uppgraderingar i vinter? Nya bakljus kanske? *duckar* :) :hihi :tungan

Bakljusen är till salu :rolleyes: Funderar på att fixa dämperiet som du gjort. Sen får vi se. Funderar även på att laga/lacka kåporna, men det känns lite overkill.

/S
 
Superlight skrev:
Bakljusen är till salu :rolleyes: Funderar på att fixa dämperiet som du gjort. Sen får vi se. Funderar även på att laga/lacka kåporna, men det känns lite overkill.

/S


Hört på Kinnekulle
"F*n.. Den ser rätt sliten ut den där duccen"
:hihi :rofl :lol

Men det är ju bara kraschkåpor, så varför bry sig. Men lite glasfiberväv och epoxy och en sprayflaska skulle ju göra mycket för utseendet.. Och sen att ta ut riktiga hål för framljusen.. :rolleyes:
 
italienska hojar

mmm, hehe,,,,italienska hojar är ju inte kända för att vara skrot för ingenting,,torrkoppling, knackande motorer, slöa och rassliga, visst kan dom kosta mycket, men det finns mycket som kostar massa och håller låg kvalitét, dvs ducati och hd...japanska motorcyklar är överlägsna, har alltid varit, kommer alltid vara, skulle vilja se en italiens hoj som går 17 000 mil utan att man behöver byta en glödlampa,,,oftast så får man byta motor och mycket annat efter 3000 mil på en relativt hårt kört 916 t.e.x
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top