Varför är japanska hojar så förbannat billiga?

t-rex skrev:
Det är korrekt, de svenska försäkringsnivåerna avspeglar sig direkct i tillverkningspriserna för japanska motorcyklar.

Aj f*n.. Det innebär att jag måste ringa försäkringsbolaget och PÅPEKA att jag kör en dyr europeisk hoj, vilket innebär att jag skall ha billigare försäkring.. :) :rofl :hihi :rofl

EDIT: Just ja.. jag har ju redan billig försäkring. :lol

Japs

alla japanska hojar tillverkas av gamla coca cola burkar och andra burkar som vi inte kan panta... dessutom läcker dom ris.

Det är sant faktisktyvärr... :crash

jag älskar sådanna här trådar. IT vs JPN :corn :corn

Paroxyst skrev:
Ni vet väl att all elektronik i era dyra nudelrollatorer är från Japan o Co. :martialar

Nu var det inte Italienska hojar den här tråden handlade om, det finns en annan tråd för det! :fatta!

I övrigt är det sant, dom japanska komponenterna är lika dåliga som på japanska hojar.. alltför vanligt att se en smält klump det stått kokusan på..

/B

Victor skrev:
Det konstiga är att trots dubbla inköpspriset så kostar jänkare och europerer lika mycket att försäkra som en japanare.

Undrar om det har något med personskadorna att göra..? :confused:

Bj.O.rn skrev:
Är det ens så att motorcykelavdelningarna i dessa jättekoncerner överhuvudtaget går med vinst?

Är det massproducerat skit, egentligen tillverkat i Kina?

/B
Skit samma om dom går med vinst, eller ska du köpa aktier i honda? Låter som vanlig svensk avundsjuka det här tycker jag! :lol

Dom svenska priserna på sporthojar är väl inte så jättebilliga, usa kan man väl få senaste liter maskinen för runt 80 000, det är billigt.

Japanarna är väl ganska effektiva, är i sydkorea nu och det är nog liknande, dom jobbar väldigt mycket och är företagsamma... Inte som oss som klagar på ett par timmar övertid i veckan :D

Hoj hoj

Jag har ägt en japansk motorcykel, Yamaha RD250LC. Den var hur billig som helst, men så skar den oxå. Sedan sprack (!) kopplingslamellerna. Har aldrig haft så stora verkstadskostnader som för den jäkla hojen. Är nu inne på min tredje Ducce, de har fungerat klockrent, inte ett fel. Slutsats: kvalitet kostar.

/S

Pga deras ringa storlek sparas det massor på lägre lokalkostnader ! ...& sen jobbar dom mer övertid då dom inte vill gå hem till sitt hus som är gjort av papper.

Det handlar om logistik....jo faktiskt.

Eftersom cykeln tillverkas i Japan, så ser de till att helt enkelt flyga över datumgränsen vid leverans....och vips så kan de leverera bågen _innan_ den tillverkades. :hihi Alltså har de inga tillverkningskostnader, därav priset...förutom allt som tidigare nämts om att kvalitén måste vara kass.... :tungan

Superlight skrev:
Jag har ägt en japansk motorcykel, Yamaha RD250LC. Den var hur billig som helst, men så skar den oxå. Sedan sprack (!) kopplingslamellerna. Har aldrig haft så stora verkstadskostnader som för den jäkla hojen. Är nu inne på min tredje Ducce, de har fungerat klockrent, inte ett fel. Slutsats: kvalitet kostar.

/S

Jag har kört de flesta ducati och aldrig varit så imponerad av dem som jag varit med mina balla hojar.
Det är känsla i ducce, men först i en FILA-edition i sånna fall......

Superlight skrev:

/S
Hur kan du jämföra en 20 år gammal mc med nyare Ducce´s? Alla vet ju att riktigt gamla 2takts motorer tar massor med stryk och går slut efterhand. Som att jämföra en Skoda från 87 med en 99ans BMW...

Paroxyst skrev:
Hur kan du jämföra en 20 år gammal mc med nyare Ducce´s? Alla vet ju att riktigt gamla 2takts motorer tar massor med stryk och går slut efterhand. Som att jämföra en Skoda från 87 med en 99ans BMW...

Var kanske lite otydlig, det här var i forntiden, 1983. Hojen var bara två år då.

/S

Bj.O.rn skrev:
Det är omöjligt, dom tål inte sprit! Det enda dom är duktiga på är industrispionage..

/B

På 70-talet när den japanska industrin var under uppbyggdnad tittade de lite på de svenska bachoverktygen för att göra likadana själva.
De döpte till och med en liten by till "sweden" där de byggde verktygsfabriken. På så sätt kunde de skriva "Made in sweden" på skiftnycklarna... :hihi

t-rex skrev:
Det är korrekt, de svenska försäkringsnivåerna avspeglar sig direkct i tillverkningspriserna för japanska motorcyklar.

Gah! Min värsta mardröm är besannad! Försäkringsbolagen är alltså i maskopi med de japanska motorcykeltillverkarna! :skrämd

Hur tror ni de delar på försäkringspremien? 50/50, 60/40, eller kanske de läskiga japsarna hotar IF & Co med ett karateslag och tar 90%! :eek:

Det förklarar ju både det ena och det andra...

Mavve skrev:
Det är för att man ska ha råd att tjacka Öhlinare runt om, enkelcuts och feta bromsar :rock

Sitter det inte riktiga delar som orginal på japanska hojar, det förklarar ju en del :rofl

SuperSport skrev:
Sitter det inte riktiga delar som orginal på japanska hojar, det förklarar ju en del :rofl

Ducati 999R: 240.000kr?

ZX-10R -05 135.000kr
öhlinare fram: 25.000kr
styr: 6.000kr
bak: 9.000kr
bromsarna räcker till på den redan......

175.000kr för en supervärsting hoj och då har du pengar över till helsystem och en fet portning som höjer effekten med minimum 15HK på hjulet. Nu finns det inte en ducceR-SPS-factory in the world som har ett juck att hämta och du har fortfarande pengar kvar till helförsäkring.

Ehhh........ så billiga är dom väll in inte :va Snarare så att alla Europeiska är svin dyra :tungan

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing