Varför är Ducati så jävla dyrt?

Jag fattar inte hur folk orkar o ha så många åsikter om saker dom inte vet ngt om. I vissa fall så kanske det finns grund för det, men i många inte.


Ärligt talat så skiter jag i vad andra tycker om Ducati m.m. Jag tänker inte heller försvara mitt val. Jag vill inte att ngn annan ska komma på vad dom går miste om.

Jag kan beskriva det såhär:

Efter att ha varit på irrvägar ett tag, så hittade jag till slut min lilla "guldgruva". Nu mutar jag in den o håller mun. Inte vill jag skrika högt, för att sedan få dit en massa andra mäniskor, som bara kommer o förstör :)

Är det inte bättre att vi ducatiägare, håller en låg profil. Dom som verkligen vill, kommer finna ljuset ändå ;)
Det är som någon annan skrev här: "Det går inte o förklara, för ngn som inte förstår" Jag vill inte heller förklara detta för ngn. Jag är nöjd med hur saker och ting är.


Ducce rules!!

//Peppe som är nöjd med livet som det är.
 
Angående Ducatis framgångar på racerbanan så vann de ett av de stora mästerskapen för gatbaserade motorcyklar.

SBK som fortfarande har regler som gynnar Ducati. Tror inte på Ducatiseger kommande säsong, som ser betydligt starkare ut än årets upplaga.

AMA vann Suzuki med första Ducati på sjundeplats. Iofs deras första år i USA med Michelindäck och fabrikssatsning. Får se om de spottar upp sig kommande år.

I BSB blev det Suzuki som tog titeln med första Ducati på femte plats.
----------------------------------------------------
När det gäller ännu mer standardbetonad racing i dessa serier dvs Superstock så vann Yamaha överlägset i alla serierna, VM, AMA samt privatistserien i UK.
Dessutom tog de hem Endurance-VM.
Go figure.
----------------------------------------
Har inget emot Ducati om någon tror det men såg att Ducatis framgångar på racerbanan diskuterades här. MotoGP och annan prototypracing är ganska irrelevant i sammanhanget.
 
Last edited:
Dr Gixxer skrev:
Ducce borde kunna ta ännu mer betalt tom...om man jämför med HD...som tar snuskigt betalt för sina hojar, som till skillnad från Duccarna inte ens är speciellt tekniskt välutvecklade.

:kocko

Jämför du Ducce med MC-världens absolut mest lättlurade målgrupp?
 
RoLLER skrev:
Vilken stil lever man om man har en Ducce?

Får nog plocka bort det inlägget då det är mycket ironi som inte verkar gå fram, vad jag menar är att man köper en ducati oftast med hjärtat och inte mest hp/kr från något biketest, det är vad jag menade med citatet
 
Personligen hade jag inte valt en Ducati om den så var lika "billig" som en R1:a. Dels för att jag avskyr ljudet från twinnar (Briggs & Stratton...) men även för att jag inte tycker designen är speciellt snygg.

Hade prisbilden varit omvänd, det vill säga Ducati hade varit billiga och japanarna dyra så hade jag kanske varit tvungen att köra Ducati för att jag inte hade råd med den hoj jag egentligen ville ha (japansk radfyra).

Smaken är som baken och jag är glad (ärligt) att jag inte tycker om Duccar, för det hade blivit så förbannat dyrt.
 
aci skrev:
En annan intresant fråga är hur mycket pengar man förlorar om man tex köper en beg ducati 97-03 eller ny för den delen och säljer den om 2år gämfört med en japansk motsvarighet. Det är ju det + service som igentligen visar hur dyr en motorcykel har varit.

Så det substansiella värdet är utan betydelse ? Det du säger måste ju vara den absolut bästa PR-gimmicken för att kunna ha ett pris som inte motsvarar varan man får.

Det kanske finns dom som köper en hoj för att ha den, inte för att sälja den...
 
Last edited:
P@trik skrev:

Som tidigare sagts http://www.50cc.nl/rd500.asp
Yamaha hade det redan 1984, NR 750 låg väl inte ens på ritbordet då ?

Och som jag oxå sa tidigare i tråden, troligtvis kan du hitta någan gammal italiensk skönhet med piporna under sadeln sedan tidigt 30 tal.
Enkelsving osv har uppfunnits i Italien så som alla fina exklusiva lösningar som kan ses på en del nyare japs moppar...
 
piece skrev:
Jag undrar om inte RG var ett år före, vet inte exakt.
Jävligt fräna är dom iaf...
Japp så va det. :tummenupp
Enligt en gammal Bike-test så såldes RD500 -84 och -85 medans RG500 såldes -85 och -86
 
Angående det här med att en Ducati är så mkt dyrare. Ok ,jag kan hålla
med om att 70 000 :- för min 748 Bip -96 med 850 cc kit på
kanske är dyrt om man jämför med en Japs i samma klass.

Men glöm inte försäkringen ,jag ger för min Hel / Helår ..........5320 :-
Det tycker jag väger upp mycket på inköpspriset + att om 3 år
får jag ändå 55-60000 för Duccen. Prisnivån ligger nästa still på Duccar
med några år på nacken. :tummenupp
 
Last edited:
Ducce är inte en prisvärd hoj. Den går sönder titt som tätt. Det kostar multum att laga och serva den. Den är ful och har skräpkomponenter.

Du som tänker köpa Ducce, tänk om! Du är på väg att begå ditt livs misstag. Gör inte det. Köp japs, då får du massa hästar, låg vikt, kvalitetskomponenter samt snygg design för en rimlig peng.

/K
 
Tråkigt när Ducati-ägarna svarar med meningslösa överironiska inlägg. Det finns någon här på sporthoj (kommer inte ihåg hans namn) som alltid svarar på detta vis när någon ifrågasätter Ducati.
 
Fred00 skrev:
Tråkigt när Ducati-ägarna svarar med meningslösa överironiska inlägg. Det finns någon här på sporthoj (kommer inte ihåg hans namn) som alltid svarar på detta vis när någon ifrågasätter Ducati.
Har man inte tillräckligt med argument så är det ett enkelt sätt att försvara sig med.
 
sandstream skrev:
Har man inte tillräckligt med argument så är det ett enkelt sätt att försvara sig med.


Argumenterar man på ett internet forum så får man finna sig i att kvalitén på inläggen varierar kraftigt.

Vad vi kan komma överens om är att alla gillar olika hojar, och varken jag eller någon annan här kommer att bli övertalad om ett annat märkes förträflighet.

Oavsett vilken hoj man har så är huvudsaken att man har kul i sadeln (eller bredvid den).



Det jag invänder något mot är argument MOT Ducati av personer som inte ÄGT en Ducati.

Jag försöker att inte snacka skit om RAD4 hojarna, eftersom jag inte ägt någon. Visst, provkört har man ju gjort, men inte levt med hojen under en längre period.
 
Pejo skrev:
Så det substansiella värdet är utan betydelse ? Det du säger måste ju vara den absolut bästa PR-gimmicken för att kunna ha ett pris som inte motsvarar varan man får.

Det kanske finns dom som köper en hoj för att ha den, inte för att sälja den...

Nej helt klart är det av betydelse men den oftast lite mindre värdeförlusten brukar glömmas när priset debateras.

Vad är problemet med att endel väljer att köra ducce?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top