Varför är det fläckvis svart på min 45 mil gammla kolv?

Martin bytade du inte toppackningen till den andra cylindern? Alså har du kvar den från den andra cylindern hehe.

DJM skrev:
Ha,, det har du fan rätt i. Där har vi felet!
Icke, det är ju för att det ska kyla mer jämt i topplocket, så vattnet går från ena sidan till andra, va likadant på den gammla topplockspackningen...

Padde, jo, självklart köpte jag ny packning, men, först hade vi ingen momentnyckel så vi drog på känn, sen skruvade vi bort det och drog åt med rätt moment när vi fått momentnyckel...

Skruvade ihop allt igen o testade med gammla topplockspacnknigen, men, det gick inge bra... tempmätaren stog nästan på rött... Den dog på tomgång, varför?.... när jag tog bort toppen va det ett lager med svart gojja på kolven, gick dock bort bara man tog en tuss papper o drog över, men var kom det ifrån?

NSR_Martin skrev:
men var kom det ifrån?

bensinen??

nä, seriöst, det låter inte som det är någon fara, men om du har höjt kompen ska du ha ett annat stift, ett varmare, annars orkar inte stiftet bränna rent ordentligt, ser nästan ut som det är så på bilderna på stiftet.. har du bytt stift???

om du får för hög komp så stiftet inte orkar ge den gnista det ska kommer du få en konstig förbränning. som mkt väl kan orsaka detta problem.

du är medveten om att du måste köpa ny topp packning igen nu va?

Fluxir skrev:
bensinen??

nä, seriöst, det låter inte som det är någon fara, men om du har höjt kompen ska du ha ett annat stift, ett varmare, annars orkar inte stiftet bränna rent ordentligt, ser nästan ut som det är så på bilderna på stiftet.. har du bytt stift???

om du får för hög komp så stiftet inte orkar ge den gnista det ska kommer du få en konstig förbränning. som mkt väl kan orsaka detta problem.

du är medveten om att du måste köpa ny topp packning igen nu va?
Okej... Lite surt att det va planat mao då... Jag ville inte ha det så, men det låg där o skräpade på verkstan, nytt kostade somsagt 1600 så det kändes ju som en bra lösning o ta det...
Ska testa med min gammla CRM cylider...

Topplockspackningen, är den av engångstyp...? Måste man byta den VARJE gång man tar bort toppen?

Måste och måste det är rätt lämpligt att göra det. Om du vill snåla satsa på att demontera hela cylindern så att du lyfter vid fotpackningen istället. Den kan oftare återanvändas

NSR_Martin skrev:
Topplockspackningen, är den av engångstyp...? Måste man byta den VARJE gång man tar bort toppen?

JA!
Längst in mot cylinderloppet så är det som en halvmåne som plattas ut när man skruvar fast toppen för att det ska täta som bäst. NSR'en är läskigt känslig med kylsystemet så att byta topplockspackningen varje gång toppen vart av är att rekommendera.

:huvet
Får offra mig på en packning då... Surt när man precis köpt ny....

Tack för hjälpen hursomhelst

Skrev lite fel innan, jag ska testa med CRM topplocket! Har skruvat dit allt nu och så... Får ta en testrunda imon

Är det nån fara eller "obra" att köra utan termostat en testrunda? Tänkte bara att man kunde köra lite uteslutningsmetoden....

EDIT:
Jag har en teori om varför det blev sånna fläckar på kolven... Nu när jag satte på allt o körde en testrunda o skruva av toppen igen, så va det ett svart lager skit på, gick lätt o torka bort, det kanske har blivit så innan med, men iom att det "blåser" vid avgassidan och insugsidan så kanske det "blåser rent" på kolvens toppyta, resten bränns fast med tiden, därmed kan ju det konstiga mönstret ha uppstått.... Eller vad tros?

Last edited:
Att kolven är fläckvis sotig är helt normalt och beror på att förbränningen inte är helt symetrisk, inget att bry sig om...

Varför körde du på 4% oljeblandning i början?
Har du demonterat oljepumpen?

Det ska inte finnas vassa kanter i toppen. Men märkena måste inte bort.
Svårt att säga från en bild, men lite 'försänkning' med lagom stor borr för att jämna
till hacken och sen lite slipa/runda på försänkningskanterna duger säkert.
/u

Mats757 skrev:
Varför körde du på 4% oljeblandning i början?
Har du demonterat oljepumpen?
Nej, oljepumpen har inte varit isär, jag va mest allmänt orolig över att den inte skulle få olja... :näsblod
Kanske jag har sagt, men det va första 10 litrarna jag körde på så vis...

NSR_Martin skrev:
Nej, oljepumpen har inte varit isär, jag va mest allmänt orolig över att den inte skulle få olja... :näsblod
Kanske jag har sagt, men det va första 10 litrarna jag körde på så vis...
Jag förstår det som att du kört med extra olja i bensinen utöver den som du får genom oljepumpen. Att man bör ha extra olja (högre oljeinblandning) under inkörning är en missuppfattning. Vill du ge extra smörjning bör du berika luftbränsleblandningen, göra den fetare, mer oljeblandad bensin och mindre luft, alltså sätta i ett större munstycke. Att bara hälla i mer olja i bensinen är det samma som att magra ur blandningen vilket gör att motorn går varmare och risken för detonationer ökar. Skillnaden är kanske marginell, men ändå.

CayLe skrev:
JA!
Längst in mot cylinderloppet så är det som en halvmåne som plattas ut när man skruvar fast toppen för att det ska täta som bäst. NSR'en är läskigt känslig med kylsystemet så att byta topplockspackningen varje gång toppen vart av är att rekommendera.

där har du tydligen anledningen till att den gått varm oxå... :tummenupp

nä, släng ihop å kör, kör med rätt oljemängd, dvs 2% kör lungt de första 10-15milen, sen är det ba å köra på. :yoparty det e ju racing vi snackar.
en tvåtaktare behöver ingen större inkörning.

Såja, det va topplocket som va kasst förmodligen!
Skruvade på det gammla topplocket, CRM topplocket, nu gick det bra och den låg rätt i temp.

Tacl så vädligt mycket för snabb och BRA hjälp :Bugar

Får se om jag reparerar NSR topplocket på nått sätt, det sägs ge lite högre komp.

NSR_Martin skrev:
Innuti förbränningsutrymmet i toppen menar du? Lite fult där ja, verkstan som jag fick det av sa att det skulle funka fint, det är begagnat, men dock planat så det ska ju inte va skevt eller så... Kändes bättre än att punga ut 1600 på ett nytt...

Vad är "hot spots" förnått då?

Stiftet ser väll lite mörkt ut ja.... Går den för fett eller är det nått annat?
Ha!! där har vi förklaringen på topplocket...
jag tror som så att anledningen till märkena i toppen delvis beror på att den är planad...dvs högre komp, mer värme gör att små metallfragment slits loss och pepprar kolvtopp och förbränningsrum.
Ändrad förtändning kan också bidra till detta.

h01hmt skrev:
jag tror som så att anledningen till märkena i toppen delvis beror på att den är planad...dvs högre komp, mer värme gör att små metallfragment slits loss och pepprar kolvtopp och förbränningsrum.
Ändrad förtändning kan också bidra till detta.
Det är omöjligt att få toppen så het att metall börjar släppa.......
Kolven har pajat långt innan dess.
Nä, det har nog hoppat runt en massa skit där. Av hård metall.
Kolvringar, knaster, låsringar, nållager, kvarglömda skiftnycklar el dyl.....
/u

ulf_lundin skrev:
Det är omöjligt att få toppen så het att metall börjar släppa.......
Kolven har pajat långt innan dess.
Nä, det har nog hoppat runt en massa skit där. Av hård metall.
Kolvringar, knaster, låsringar, nållager, kvarglömda skiftnycklar el dyl.....
/u

nån form av skrot, vanligast är kolvringar som knäcks å kommer upp, precis som du nämner.

det är ingen fara att använda toppen igen, bara du får bort skarpa kanter. skarpa kanter blir varma och kan som någon sagt tidigare orsaka detonationer av bränslet för tidigt.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret