Varför är det fläckvis svart på min 45 mil gammla kolv?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjenare

Har bytt kolv och cylinder i min Honda Nsr...
Den har gått varmare än den brukar, utan att egentligen vara nån fara, men man blir ju lite fundersam, så jag skruvade bort toppen för att kika efter.

Kolla kolven, varför har det blivit så? Finns det nån åtgärd man borde göra, eller är det bara för att jag kört in lugnt nu i typ 45 mil (gasat lite på slutet) och körde första 10 litrarna belsin med 4%oljeblandning? DVS, är det nått att oroa sig över?

Det jag funderar mest över är varför det blir så fläckvis...?

Skickar med bild på tändstiftet och toppen samt packningen med, hojta till ifall nått inte ser ut o va som det ska... Den går lite fett va?

...Anledningen till att jag la tråden här va för att jag inte fick nått svar i 125cc delen.

Bifogat

• DSC01575 (Large).JPG
    DSC01575 (Large).JPG
    98.9 KB · Visningar: 448
  • DSC01570 (Large).JPG
    DSC01570 (Large).JPG
    42.5 KB · Visningar: 292
  • DSC01568 (Large).JPG
    DSC01568 (Large).JPG
    84.8 KB · Visningar: 464
UrbanTiger skrev:
Rätt så fula hack i toppen där... risk för sånna "hot spots" kanske...

Stiftet ser mörkt ut, gör det inte :va
Innuti förbränningsutrymmet i toppen menar du? Lite fult där ja, verkstan som jag fick det av sa att det skulle funka fint, det är begagnat, men dock planat så det ska ju inte va skevt eller så... Kändes bättre än att punga ut 1600 på ett nytt...

Vad är "hot spots" förnått då?

Stiftet ser väll lite mörkt ut ja.... Går den för fett eller är det nått annat?

Jag tyckte det brukade se ut sådär på kolvarna på min RD 350 också, och den var det inga större fel på. Stiftet ser kanske lite svart ut på bilden, det ska väl helst vara mer åt det grå eller bruna hållet. Kanske lite svårt att se på bilden iofs. Om du har kört på så mycket som 4% olja kan det kanske ha gjort att det har sotat lite extra. :va

PacMan skrev:
Jag tyckte det brukade se ut sådär på kolvarna på min RD 350 också, och den var det inga större fel på. Stiftet ser kanske lite svart ut på bilden, det ska väl helst vara mer åt det grå eller bruna hållet. Kanske lite svårt att se på bilden iofs. Om du har kört på så mycket som 4% olja kan det kanske ha gjort att det har sotat lite extra. :va

Okej, det är nog inget jag ska oroa mig över då, eller?

Stiftet va skitsvårt o få till en bra bild på, nu lyckades jag lite bättre iaf...

Bilden ljuger dock lite, i mitten ser det typ grått ut... Lite mörkgrått sådär, inte svart... Tort är det med. På ena kanten är det dock lite sotigt... Kanske kan ha o göra med den lilla "gropen" som är i topplocket.

Bifogat

• stiftet.JPG
    stiftet.JPG
    14.9 KB · Visningar: 217
Om du inte har aktiverat Macroläget på kameran så kan det vara en bra idé..
Symbolen för Macro ser ut som en liten blomma.
Närgränsen ändras i detta läge.

//Anders.

Kolven ser helt ok ut fast toppen måste du absolut göra någonting åt det är att be om problem att åka med den så.Detta då de vassa kanter som skapats kommer att värmas av förbränningen och blir då så varma att de antänder en del av soppablandningen istället för att tändstiftet gör det. Detta kan leda(läs. Leder) till dyra motorskador så du bör absolut renovera den.
VRM roffe här på forumet gör det på ett kick :tummenupp

Man kan inte avläsa ett dugg på ett tändstift som det här. För att man skall kunna få ut ett dugg måste motorn köras normalt på belastning därefter dras kopplingen in och motorn dödas. Därefter kan stiftet demonteras.
Gör man inte detta utan man puttrar in i sitt bostadsområde och stannar på uppfarten för att därefter montera ur stiftet får man en helt felaktig bild. Stiftet kan vara jättemörkt även om det går snålt på fullgas.
Stiftets färg representerar ungefär de sista 20 sek av förbränning.

Last edited:
Borsiin JR skrev:
Kolven ser helt ok ut fast toppen måste du absolut göra någonting åt det är att be om problem att åka med den så.Detta då de vassa kanter som skapats kommer att värmas av förbränningen och blir då så varma att de antänder en del av soppablandningen istället för att tändstiftet gör det. Detta kan leda(läs. Leder) till dyra motorskador så du bör absolut renovera den.
VRM roffe här på forumet gör det på ett kick :tummenupp

Jag åkte dock omkring med ett topplock som såg ut i alla fall nästan sådär i över 1000 mil med min RD 350 och hade aldrig några problem med glödtändning. Iofs hade jag "Dremlat" bort de allra vassaste på groparnas kanter. Menar bara att det inte behöver gå åt skogen vara för att det finns jack i toppen.

PacMan skrev:
Jag åkte dock omkring med ett topplock som såg ut i alla fall nästan sådär i över 1000 mil med min RD 350 och hade aldrig några problem med glödtändning. Iofs hade jag "Dremlat" bort de allra vassaste på groparnas kanter. Menar bara att det inte behöver gå åt skogen vara för att det finns jack i toppen.
det skulle jag inte heller vilja tro.. mitt ser 10ggr värre ut.. vill inte byta :D

PacMan skrev:

Det är fullt möjligt att inte drabbas av detonationer om man åker med moderat komp men trådskaparen hade väl dessutom labbat med höjd komp och det är definitivt inte helt lämpligt. Det luriga med detonationer är att de i de flesta fall inte känns/hörs förrän de är mycket allvarliga.

Bonnmeckningstipset är att åka till Claesolsson och köpa lite aluminiumweld och lägga igen hålen och sen slipa snyggt med en dremel eller smärgelduk.
OBS glöm inte att rengöra mycket nogrant först.
Blir garanterat bättre än vad det är nu och det kostar en spottstyver. :tummenupp

Tack för mycket bra och proffsig hjälp :Bugar

OM det nu inte va lite luft i kylsystemet som gjorde att den gick varm, är det groparna i toppen då...? Att det tänder för tidigt...

Borsiin, aluminiumweld? Okej, MEN, det finns ingen risk att det låssnar bara va? Lossnar det antar jag att den skär illa kvikt...?

Slipade ner det lite för hand med sandpapper, så det ser lite bättre ut iaf, ska ta en testrepa nu och se om den fortfrande går varamre och håller på o vandrar i temp...

Ang varmen, koll bilden nedan, tempen på min, och på alla andras, brukar konstant ligga precis över den blåa klossen, som det har varit nu har min vandrat mellan normalt upp till mitten av mätaren. Som ex låg jag och puttrade inne i stan, den låg precis över blåa klossen som den ska, gasade på rakan ut, sen stog den i mitten av mätaren... Är detta på grund av toppen....? Eller vad blir det för symtom av det?

Bifogat

• DSC00369 (Large) (Medium).JPG
    DSC00369 (Large) (Medium).JPG
    64.5 KB · Visningar: 179
NSR_Martin skrev:
Som ex låg jag och puttrade inne i stan, den låg precis över blåa klossen som den ska, gasade på rakan ut, sen stog den i mitten av mätaren... Är detta på grund av toppen....? Eller vad blir det för symtom av det?

Återanvänder du topplockspackningen? Gör INTE det.
Stiger den fort under hög belastning så är det antingen stopp i systemet eller så läcker det nånstans, skulle jag tro.
Provade du att belasta den under en fullgasrepa och hur högt gick tempen då?

Låter som termostaten inte hinner med att parera pga för låg yttertemp och okänslig termostat. Inget att bry sig om det blir troligtvis bättre till våren.

Aluminiumweld fäster bra så länge du rengör ordentligt innan. Ett tips är att lägga toppen i ett dieselbad och sen borsta bort så mycket sot du bara kan. Sen lägger du toppen i ett bad av lösningsmedel gärna aceton. Sen sköljer du. Därefter kan du svetsa utan risk för att det lossnar.

Borsiin JR skrev:
Låter som termostaten inte hinner med att parera pga för låg yttertemp och okänslig termostat. Inget att bry sig om det blir troligtvis bättre till våren.

Aluminiumweld fäster bra så länge du rengör ordentligt innan. Ett tips är att lägga toppen i ett dieselbad och sen borsta bort så mycket sot du bara kan. Sen lägger du toppen i ett bad av lösningsmedel gärna aceton. Sen sköljer du. Därefter kan du svetsa utan risk för att det lossnar.

Lut, det rengör vill jag lova, ha handskar på sig är att föredra o kläder som man inte använder typ, får man det på sig så gör det ont ganska fort.

Borsiin JR skrev:
Det är fullt möjligt att inte drabbas av detonationer om man åker med moderat komp men trådskaparen hade väl dessutom labbat med höjd komp och det är definitivt inte helt lämpligt. Det luriga med detonationer är att de i de flesta fall inte känns/hörs förrän de är mycket allvarliga.

Bonnmeckningstipset är att åka till Claesolsson och köpa lite aluminiumweld och lägga igen hålen och sen slipa snyggt med en dremel eller smärgelduk.
OBS glöm inte att rengöra mycket nogrant först.
Blir garanterat bättre än vad det är nu och det kostar en spottstyver. :tummenupp
skulle inte tro att det funkar bra.. :va

Bara lut inte är aggresivt mot metallen så går det väl bra, vet inte om där är något magnesiuminehåll i toppen på ett såntdär blysänke. Jag hade nog safeat där och kört med diesel+aceton...... Fast det är alltid kul när folk testar saker

Är det bara jag eller ser det ut som packningen täcker någon/några kylkanaler?

Borsiin JR skrev:
Bara lut inte är aggresivt mot metallen så går det väl bra, vet inte om där är något magnesiuminehåll i toppen på ett såntdär blysänke. Jag hade nog safeat där och kört med diesel+aceton...... Fast det är alltid kul när folk testar saker

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret