Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Icke, det är ju för att det ska kyla mer jämt i topplocket, så vattnet går från ena sidan till andra, va likadant på den gammla topplockspackningen...DJM skrev:Ha,, det har du fan rätt i. Där har vi felet!
NSR_Martin skrev:men var kom det ifrån?
Okej... Lite surt att det va planat mao då... Jag ville inte ha det så, men det låg där o skräpade på verkstan, nytt kostade somsagt 1600 så det kändes ju som en bra lösning o ta det...Fluxir skrev:bensinen??
nä, seriöst, det låter inte som det är någon fara, men om du har höjt kompen ska du ha ett annat stift, ett varmare, annars orkar inte stiftet bränna rent ordentligt, ser nästan ut som det är så på bilderna på stiftet.. har du bytt stift???
om du får för hög komp så stiftet inte orkar ge den gnista det ska kommer du få en konstig förbränning. som mkt väl kan orsaka detta problem.
du är medveten om att du måste köpa ny topp packning igen nu va?
NSR_Martin skrev:Topplockspackningen, är den av engångstyp...? Måste man byta den VARJE gång man tar bort toppen?

Nej, oljepumpen har inte varit isär, jag va mest allmänt orolig över att den inte skulle få olja...Mats757 skrev:Varför körde du på 4% oljeblandning i början?
Har du demonterat oljepumpen?

Jag förstår det som att du kört med extra olja i bensinen utöver den som du får genom oljepumpen. Att man bör ha extra olja (högre oljeinblandning) under inkörning är en missuppfattning. Vill du ge extra smörjning bör du berika luftbränsleblandningen, göra den fetare, mer oljeblandad bensin och mindre luft, alltså sätta i ett större munstycke. Att bara hälla i mer olja i bensinen är det samma som att magra ur blandningen vilket gör att motorn går varmare och risken för detonationer ökar. Skillnaden är kanske marginell, men ändå.NSR_Martin skrev:Nej, oljepumpen har inte varit isär, jag va mest allmänt orolig över att den inte skulle få olja...
Kanske jag har sagt, men det va första 10 litrarna jag körde på så vis...
CayLe skrev:JA!
Längst in mot cylinderloppet så är det som en halvmåne som plattas ut när man skruvar fast toppen för att det ska täta som bäst. NSR'en är läskigt känslig med kylsystemet så att byta topplockspackningen varje gång toppen vart av är att rekommendera.
det e ju racing vi snackar. 
Ha!! där har vi förklaringen på topplocket...NSR_Martin skrev:Innuti förbränningsutrymmet i toppen menar du? Lite fult där ja, verkstan som jag fick det av sa att det skulle funka fint, det är begagnat, men dock planat så det ska ju inte va skevt eller så... Kändes bättre än att punga ut 1600 på ett nytt...
Vad är "hot spots" förnått då?
Stiftet ser väll lite mörkt ut ja.... Går den för fett eller är det nått annat?
Det är omöjligt att få toppen så het att metall börjar släppa.......h01hmt skrev:jag tror som så att anledningen till märkena i toppen delvis beror på att den är planad...dvs högre komp, mer värme gör att små metallfragment slits loss och pepprar kolvtopp och förbränningsrum.
Ändrad förtändning kan också bidra till detta.
ulf_lundin skrev:Det är omöjligt att få toppen så het att metall börjar släppa.......
Kolven har pajat långt innan dess.
Nä, det har nog hoppat runt en massa skit där. Av hård metall.
Kolvringar, knaster, låsringar, nållager, kvarglömda skiftnycklar el dyl.....
/u
|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis